Tunel Višnové už skúmajú noví stavbári. Kedy bude D1 do Koší

Moderátor: Moderátori

Tunel Višnové už skúmajú noví stavbári. Kedy bude D1 do Koší

Odoslaťod bzzi » 11. Jún 2021 09:12

Tunel Višnové už skúmajú noví stavbári. Kedy bude D1 do Košíc zatiaľ minister nesľubuje (+video)

https://e.dennikn.sk/2425464/tunel-visnove-uz-skumaju-novi-stavbari-kedy-bude-d1-do-kosic-zatial-minister-neslubuje/

Videozáznam z diskusie: Kedy bude diaľnica do Košíc? A bude Martin dopravným uzlom?: https://www.facebook.com/projektn.sk/videos/982990845838532/?t=20

Dlho pozastavené práce na tuneli Višňové sa opäť rozbiehajú. Deje sa to potom, ako štát v apríli objednal dostavbu úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala (13,5 kilometra) od firmy Skanska. Teraz sa v tuneli robí diagnostika.

„Zhotoviteľ si určuje, čo treba opraviť a čo treba znovu postaviť,“ povedal minister dopravy Andrej Doležal v diskusii Denníka N v Martine.

Skanska má úsek dostavať v roku 2023. Podľa Doležala sú väčšou výzvou než samotný tunel mosty mimo neho, chýbajú pre ne totiž dokumenty. „Na mostné objekty bude treba urobiť novú projektovú dokumentáciu, ale s tým je zhotoviteľ stotožnený. Bude treba urobiť dodatočné povolenie stavby,“ uviedol Doležal.

Skanska už pritom bola blízko ku kontraktu na Višňové v roku 2012, keď jeho výstavbu ponúkala najlacnejšie v tandeme s firmou Strabag. Kontrakt napokon získalo konzorcium Salini Impregilo a Dúha. To však po dohode so štátom zo stavby odišlo a po novom tendri ho nahradila práve Skanska.

Okrem dostavby tunela (7,5 kilometra) a zvyšnej časti úseku bude treba zorganizovať aj ďalšie tendre, a to na technológie tunela, vybudovanie rozsiahleho odpočívadla a strediska údržby.

„Treba čím skôr vyhlásiť tender na technológiu, treba rátať s tým že aj tam sa môže niečo zdržať,“ upozornil v diskusii analytik INEKO Ján Kovalčík.

Skanska má podľa Doležala svoj diel práce odovzdať v roku 2023. „Áno, ak všetko dobre pôjde, taký je zmluvný termín, taký je predpoklad,“ hovoril Doležal.

Kedy bude D1

Taký istý termín je aktuálne platný aj pre ďalšiu časť severnej diaľnice od Hubovej po Ivachnovú, kde práce skomplikoval zosuv, inak mali byť hotové už v roku 2017.

Kedy však bude hotová celá diaľnica D1 od Bratislavy do Košíc, Doležal nehovorí. Drží sa rozhodnutia nesľubovať termín. Tento kľúčový termín bude závislý od toho, kedy bude hotová posledná časť prepojenia Bratislavy a Košíc, teda úsek Turany – Hubová, ktorý ešte ani nezačali stavať.

„Aj keby som chcel, neviem povedať, kedy budú hotové tunely Korbeľka a Havran,“ rozprával Doležal o dvoch tuneloch, ktoré na úseku plánujú.

Trasa je podľa Doležala prakticky definitívna, aj keď sa roky viedli spory a debaty o tom, či má viesť v dvoch kratších tuneloch alebo s viac kilometrami tunelov vrátane tunela Korbeľka.

Momentálne sa čaká na takzvanú vodnú EIA, ktorá sa má zaoberať špeciálne vplyvmi plánovaných tunelov na vodu. O tie majú niektorí starostovia obavy.

Ekológ Ján Topercer hovorí, že vodná EIA bola v minulosti skôr rutinná záležitosť vychádzajúca z už publikovaných podkladov. V tomto prípade sa zrejme pôjde aj za aktuálnymi dátami z terénu. Hotovú diaľnicu však podľa neho netreba čakať skôr ako v roku 2030.

Z Doležalových slov vyplýva, že trasu považuje za definitívnu. Od vodnej EIA očakáva hlavne odpovede na otázky o špeciálnych opatreniach na stavbe na ochranu vôd. Preto sa dnes podľa neho nedá povedať, koľko bude stavba stáť.

Nateraz nie je jasné ani to, z čoho ju štát zaplatí. Jednou z možností, ako úsek financovať, je podľa ministra PPP.

Proti tomu namieta analytik INEKO Ján Kovalčík. „Ako PPP projekty má zmysel riešiť projekty, kde je podstatná časť rizík manažovateľná koncesionárom,“ povedal. Medzi takéto riziká však nepatria geologické komplikácie na dlhých tuneloch.

Kysuciam prepadol posudok

Ďalší problém pre severné diaľnice sa črtá na rozostavanej D3 od Žiliny na Poľsko. Vyťažená plánovaná cesta D3 patrí medzi najvyššie štátne priority, ale v diaľničnom harmonograme ju predbehli menej prioritné úseky, pretože kysuckej diaľnici prepadla EIA, teda posudok vplyvov diaľnice na životné prostredie.

Minister spresnil, že aktualizovaný posudok vyžadujú konzultanti EÚ, ktorí posudzujú projekty na financovanie (Jaspers). Inak naň nedostaneme peniaze z eurofondov.

Kovalčík však nerozumie, prečo sa nemôže stavať aspoň prvý z chýbajúcich úsekov kysuckej diaľnice, ktorý je najviac potrebný. „Na prvý úsek je EIA z roku 2018 a aspoň ten by sa naozaj nemal odsúvať,“ povedal s tým, že úzke miesto je v Kysuckom Novom Meste.

A čo sa vlastne stalo s posudkami? Podľa Kovalčíka bola dokumentácia hotová už za prvej Ficovej vlády, no niektoré obce boli proti tomu, aby im bolo zrušené súčasné spojenie s Radoľou.

„Takže si vydupali zmenu riešenia a v tom mieste sa diaľnica mala ponoriť vedľa Kysuce do tunela, čiže vedľa rieky mal byť tunel. Úplný nezmysel, ale ďalších veľa rokov sa pripravovalo takéto riešenie, nezmyselné na prvý pohľad,“ rečnil Kovalčík.

Potom to niekto procesne napadol a celé to zrušil Najvyšší súd. Ďalšie tri roky trvalo, kým sa začal robiť nový posudok. Najkritickejší úsek kysuckej diaľnice preto podľa Kovalčíka platný posudok má, medzičasom prepadla EIA na iné kilometre kysuckej diaľnice.

„Rozumiem že niekto spochybnil, že sa mala robiť na celé Kysuce, a tie nadväzné úseky že tam medzičasom prepadla, ale nerozumiem či sa naozaj nedalo obhájiť aspoň to, že na prvý úsek je EIA z roku 2018 a aspoň prvý úsek by sa nemal odsúvať, pretože tam to bude kolabovať,“ rečnil Kovalčík.

Ďalší významný dopravný uzol by sa mal vytvoriť, keď sa spojí D1 s R1. Štát sa bude rozhodovať, či to bude cez Martin výstavbou R3 alebo predĺži R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka. „Už tam sme vysoko v štádiu prípravy realizovania štúdie,“ povedal minister Doležal.

„Máme už vytypované body na severojužnom prepojení, kde budeme robiť sčítanie dopravy. Máme dáta z Maďarska, máme dáta z Poľska a tie nám odpovedia na otázku, či R1 alebo R3,“ dodal Doležal.
bzzi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 549
Obrázky: 30
Založený: 13. Máj 2010 16:35

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.