Dve facky pre železnice alebo keď zisk nie je tak celkom zis

Moderátor: Moderátori

Dve facky pre železnice alebo keď zisk nie je tak celkom zis

Odoslaťod Ister » 06. Jún 2021 08:21

Osobná železničná doprava na Slovensku zaznamenala za uplynulú dekádu minimálne dve facky, ktoré jej na istý čas skomplikovali plnenie jedného z jej najdôležitejších ukazovateľov – počtu platiacich cestujúcich.

Šoková terapia
Tým prvým bolo v roku 2014 zavedenie bezplatnej dopravy pre deti, študentov a seniorov, darček vlády Roberta Fica, ktorý železniciam priniesol pokles počtu platiacich cestujúcich zo 44 na 32 miliónov o rok neskôr a s ním spojený pokles tržieb takmer o dvadsať percent. Celkový počet cestujúcich, prirodzene, narástol. Kto by sa nevozil zadarmo?

Druhou udalosťou bol koronašok spojený s lockdownom, keď dobre naštartované železnice vlani prepravili len 46 miliónov cestujúcich, kým pred rokom ich bolo rekordných 77 miliónov, platiacich aj neplatiacich.


Riaditeľ ZSSK Martin Koreň
NEPREHLIADNITE
Nový šéf ZSSK nechce prepúšťať, ľuďom by rád postupne zdvihol platy o 50 percent
Hoci zavedenie bezplatných lístkov sa s odstupom času nejaví až také tragické, je pravda, že cestujúcich sa ZSSK podarilo nahnať naspäť do vagónov najmä modernizáciou vozového parku, lákavým marketingom, vylepšeným grafikonom, zmrazenými cenami a v prípade bývalých študentov aj vďaka ich privyknutiu na železnicu. Počet platiacich cestujúcich tak bol v roku 2019 dokonca vyšší než päť rokov predtým, teda v čase, keď sa nulové cestovné zaviedlo.

Zo straty do zisku
Vtedajšie vedenie ZSSK na čele s Pavlom Gáborom reagovalo na bezplatné cestovné okrem iného zvýšením ponuky niektorých vlakov. Ako však P. Gábor píše vo výročnej správe za rok 2015, ruka v ruke s tým prijali rozhodnutie zastaviť po dvadsiatich rokoch činnosť IC vlakov, keďže firme sa ich nepodarilo dostať do zisku. Tu zohralo úlohu vtedajšie silné konkurenčné prostredie s RegioJetom. Šéfovi ZSSK sa navyše darilo postupne znižovať stratu.

V mnohých krokoch svojho predchodcu pokračoval Filip Hlubocký, ktorý nastúpil v čase ministra dopravy zo Siete a vydržal až do apríla tohto roku. Počas jeho šéfovania sa firma po rokoch utápaných v miliónových stratách prehupla v roku 2018 do zisku 37 miliónov eur. Nebolo to však spôsobené perfektným hospodárením. Čím to teda bolo?

Na základe odsúhlasenia zo strany ministerstva si ZSSK do výnosov zaúčtovala odhad doplatku štátu za výkony vo verejnom záujme. Bez neho by oscilovala okolo nuly. O rok neskôr bol zisk len symbolický, vlani prekonal desať miliónov eur. Na radosť však opäť nebol dôvod, išlo o rozpustenie rezervy na vyhraný súdny spor. Korona znížila tržby z prepravy cestujúcich o 40 percent.

Uplynulé roky boli obdobím investovania do modernizácie vozového parku, hovoríme o stovkách miliónov eur, významná časť išla z eurofondov. Platy zamestnancov rástli nad mieru inflácie, v rokoch 2018 a 2019 o vyše sedem či desať percent. Bolo to nutné, aby ľudia neutekali pracovať inam. Najmä rušňovodiči a elektromechanici. Tarify cestovného nerástli.

Tržby z prepravy cestujúcich tvoria štvrtinu až tretinu celkových výnosov

Výrazný rast miezd
Vďaka čomu si to mohli železnice dovoliť? Racionalizáciou aj zvyšovaním tržieb z prepravy cestujúcich, keď-že platiacich bolo čoraz viac a rástla aj preprava obnovenými IC vlakmi. Rástli realizované vlakové kilometre aj osobokilometre, hoci počet zamestnancov ostal zachovaný alebo sa len mierne znižoval. Tržby z prepravy cestujúcich však tvoria len štvrtinu až tretinu výnosov ZSSK.

Dominantná je úhrada štátu za verejné výkony. V uplynulých rokoch boli výnosy vyplývajúce zo zmluvy so štátom asi 2,5- až trikrát vyššie než tržby z prepravy. Ich výška z roka na rok rástla. Kým uznaná náhrada bola pred piatimi rokmi približne 244 miliónov eur, o tri roky už atakovala 290 miliónov eur.

Hospodárenie ZSSKZdroj: Trend
Na rok 2021 hovorí nový šéf ZSSK Roman Koreň o oprávnených nákladoch 373 miliónov eur. Štát výkony firme nikdy neplatí jednorazovo, ale časť vo forme doplatku vždy s dvojročným oneskorením. V trende rastu chce pokračovať aj nové vedenie. Správnosť tejto cesty potvrdzuje podľa šéfa ZSSK Romana Koreňa európska prax.

Vyššími výkonmi je možné realizovať úspory z rozsahu a znižovať dotačnú náročnosť v prepočte na kilometre. Kým v roku 2019 predstavoval štátny príspevok na jeden vlakový kilometer asi desať eur, podľa plánu by to malo byť v roku 2030 len sedem eur.

Zrážka nákladného auta - kamióna a vlaku v Prešove pri kruhovom objazde neďaleko ZVL.
Prešov 1. februára 2021. FOTO TASR – Milan Kapusta
NEPREHLIADNITE
Koľko zarábajú železničiari a dokedy budeme jazdiť v starých vlakoch? Odpovedá týchto 7 grafov
Facka liberalizácii
Aby ľudia cestovali vlakom, musia mať pocit, že za svoje peniaze dostávajú kvalitu. Vyššiu kultúru cestovania dosiahne dopravca investíciami. Aby sa vagóny a rušne nekazili, musia byť v poriadku koľajnice. Aby bola preprava rýchla, treba modernizovať trate. To je úloha ŽSR.

Dobrou správou je, že plán obnovy ráta s investíciami do železničnej infraštruktúry vo výške 600 miliónov eur. Ďalšou témou je liberalizácia dopravy, ktorá sa vďaka istému národne cítiacemu politikovi skončila skôr, než sa začala. Súkromný RegioJet bol vytlačený nielen z ťahu Bratislava – Košice, ale skončil aj na trase z Bratislavy do Komárna.

Ak raz príde k skutočnej liberalizácii trhu, zrejme to bude ďalšia facka pre ZSSK, keďže konkurencia jej odoberie cestujúcich. Na druhej strane ju bude nútiť efektívnejšie hospodáriť. Možno treba firme dopriať time-out, aby sa spamätala z korony.

https://www.trend.sk/trend-archiv/dve-f ... -je-ziskom
Ister
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 287
Obrázky: 13
Založený: 10. Feb 2008 11:32

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.