Žilina si dopravne polepší. Predtým sa však nevyhne rozsiahl

Moderátor: Moderátori

Žilina si dopravne polepší. Predtým sa však nevyhne rozsiahl

Odoslaťod Ister » 01. Jún 2021 06:59

Dopravu v najväčšom meste Považia skomplikuje železničná megastavba. Rozkopané cesty tu zdržia premávku ešte v tomto roku.

Žilina si dopravne polepší. Predtým sa však nevyhne rozsiahlym zápcham
Zdroj: Peter Mayer
Tvár metropoly severu prejde v priebehu nasledujúcich rokov veľkými zmenami. Časť z nich si mesto vydupalo pri infraštruktúrnych megaprojektoch, ktorých je tu v poslednom období niekoľko. Dopravu tu roky sužuje absencia diaľničného obchvatu, ktorý by z mesta odklonil tranzit. Túto situáciu vyrieši až dlhoočakávaná diaľnica s tunelom Višňové, ktorá bude podľa prísľubu štátu hotová do konca roka 2023. Dovtedy si však mesto prejde ešte zaujímavým obdobím. V najbližších mesiacoch totiž dopravu môže skomplikovať modernizácia železničného uzla.

V rámci nej vznikne nový nadjazd ponad železničnú trať, zároveň sa aj rozšíri podjazd na Kysuckej ulici. „V prípade začiatku výstavby nadjazdu na Ulici 1. mája dôjde k obmedzeniu cestnej dopravy v centre mesta, a to občania Žiliny určite pocítia. Rovnako sa začnú obmedzenia na Ľavobrežnej a to, bohužiaľ, pocítia všetci, ktorí budú prechádzať cez Žilinu,“ povedal pre HN šéf stavebnej firmy Eurovia Róbert Šinály.

Problémom zostáva autobusová stanica
Podľa hovorcu mesta Vladimíra Mišovčíka síce ešte nie je známy presný termín, ale vzhľadom na prisľúbený konečný termín očakáva mesto prvé obmedzenia už v tomto roku „Ako zásadný moment, ktorý bude mať dosah na dopravu, považujeme obmedzenia v okolí železničnej stanice, ako je uzavretie podchodu na Kysuckej ulici a s ním spojené budovanie nadjazdu. Ide o jedno z mála dopravných prepojení radiál mesta v tejto lokalite,“ povedal Mišovčík.

Mesto aj železničiari potvrdili, že neuralgickým bodom železničného megaprojektu za vyše 300 miliónov sú naďalej pozemky pod autobusovou stanicou, ktoré sú pri realizácii premostenia nad traťou potrebné. S miestnym podnikateľom Georgeom Trabelssiem zatiaľ ku kompromisu v tejto veci nedošlo. Posledné stretnutie aj so zástupcami mesta sa podľa Mišovčíka uskutočnilo v januári, keď bola dohodnutá potreba technických opatrení minimalizujúcich negatívne dosahy na funkciu autobusovej stanice vrátane prípadného finančného krytia. „Máme informácie, že do dnešného dňa nie sú pozemky stále usporiadané v prospech stavebníka, ktorým sú železnice,“povedal Mišovčík. To, že rokovania ešte stále prebiehajú, potvrdili železnice aj župa.

Žilinčania si „užijú“ dočasné obmedzenia aj vďaka dostavanej diaľnici D1 s diaľničným privádzačom, ktorá bola spustená začiatkom tohto roka. Aktuálne sa totiž pracuje na opravách ciest, ktoré boli zaťažené stavbou privádzača. Mesto očakáva v krátkom čase spustenie bypassu za pol milióna, ktorý Národná diaľničná prisľúbila ako kompenzáciu za komplikácie, ktoré mestu spôsobilo spustenie autostrády s privádzačom. Tie mali byť podľa plánov z minulosti sprejazdnené spolu s nadväzujúcim úsekom s tunelom Višňové.

Čo sa týka železničného uzla a zdržania na koľajach, v tomto prípade by malo prísť k dočasnému zlepšeniu. Aktuálne platný grafikon bol totiž pripravený už v súlade s prácami v oblasti Dolného Hričova a do normálu sa vráti už 13. júna. „Po 13. 6. už nepredpokladáme ďalšie dlhodobé obmedzenia oproti platnému grafikonu,“ povedala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Ria Feik Achbergerová.

V súčasnosti tu prebiehajú práce na úprave oznamovacích zariadení, robia sa preložky káblov, realizujú sa káblovody, osvetlenie, protihlukové steny. Práce prebiehajú aj na bývalej žilinskej zriaďovacej stanici, kde sa aktuálne demontuje koľajisko. Združenie pod vedením Strabagu tiež buduje podchod pre peších a cyklistov a realizujú rekonštrukciu železničného mosta ponad Varínku.

Chcú aj vynovenú stanicu
Okrem vynovenia dopravnej infraštruktúry okolo priemyselného mesta, ktorá zhltla a v ďalších rokoch zhltne stovky miliónov až miliardy eur, skloňujú železnice, ako aj minister dopravy aj prípadnú rekonštrukciu žilinskej vlakovej stanice. Jedným z dôvodov má byť to, že mesto ašpiruje v roku 2026 na post Európskeho hlavného mesta kultúry. 21. mája sa uskutočnilo pracovné stretnutie za účasti Železníc Slovenskej republiky a Útvaru hlavného architekta mesta Žiliny, kde sa prerokovali možnosti prerábky budovy a predstaničného námestia a definoval sa predbežný harmonogram prác.

Ďalším krokom má byť vyhlásenie architektonickej súťaže. „Cieľom je, aby tento priestor moderným spôsobom reflektoval aj na úpravy a zmeny vyplývajúce z modernizácie železničného uzla Žilina,“ dodal hovorca mesta. Ako možný zdroj financovania projektu spomínal riaditeľ železníc Miloslav Havrila v rozhovore pre HN plán obnovy.

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/24 ... ym-zapcham
Ister
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 287
Obrázky: 13
Založený: 10. Feb 2008 11:32

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.