Ľady sa pohli. Výstavba kľúčových diaľnic ožije na jeseň

Moderátor: Moderátori

Ľady sa pohli. Výstavba kľúčových diaľnic ožije na jeseň

Odoslaťod Ister » 27. Máj 2021 15:54

V druhej polovici roka by sa podľa plánov mohli rozbehnúť práce na niekoľkých cestných megaprojektoch.

Ľady sa pohli. Výstavba kľúčových diaľnic ožije na jeseň
Zdroj: HN Pavol Funtál
Sú diaľnice, ktoré čakajú na podpis zmluvy vo fáze tendrovania aj roky. Takou je napríklad budúci obchvat Košíc po rýchlostnej ceste R2, kde sú ponuky záujemcov známe už druhý rok. Iné megaprojekty sú vysúťažené už dávno, práce však na stavenisku stále nenapredujú v očakávanom tempe.

Minister Andrej Doležal vysvetľoval, ako sa tvorili priority pri výstavbe diaľníc:




V druhej polovici tohto roka čaká diaľničnú výstavbu na Slovensku niekoľko zásadných momentov. Jedným z nich je, že by sa mohli vo väčšom rozsahu rozbehnúť práce na D1 pri Ružomberku, kde stavebné stroje stále čakajú na potrebné povolenia. Tie boli nedávno vydané aspoň čiastočne na tunel Čebrať.

Práce na D1 Hubová – Ivachnová
Minister dopravy Andrej Doležal poslal zhotoviteľovi – konzorciu Váhostav a českého OHL ŽS ešte vo februári tvrdý odkaz. Šéf rezortu vyjadril nespokojnosť s priebehom prác a s tempom preceňovania pôvodnej stavby a nevylúčil ani možnosť rozviazania zmluvy. Po piatkovom kontrolnom dni, na ktorom sa zúčastnil aj Richard Sulík, ako aj predsedovia žúp bol Doležal zmierlivejší a hovorí o progrese.

„V tuneli Čebrať chýba posledných 400 metrov do prerazenia a aktuálne už len čakáme na stavebné povolenie na razenie zo západného portálu,“ napísal minister na sociálnej sieti. „Stavebné povolenie na tunel bolo vydané. Sme veľmi radi, lebo to vyzeralo, že tu práce budeme musieť nakoniec aj zastaviť. Na stavbe však máme ešte ďalšie tri úseky, ktoré nie sú dodnes definitívne doprojektované ani ocenené,“ priblížil stav prednedávnom pre HN šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Tlapa. Ten doplnil, že o stavebné povolenie na ďalšie časti môžu požiadať len po doprojektovaní a docenení týchto úsekov. „Budem optimista. Dúfam, že sa to do októbra, novembra tohto kalendárneho roka podarí mať na stole,“ dodal Tlapa s tým, že až v tom momente budú vedieť konečnú cenu diela, ktorá zatiaľ nie je známa. To by sa malo preceniť po tom, čo sa pre zosuv v roku 2015 museli meniť projekty.

Suma sa v súčasnosti pohybuje po dodatkoch na úrovni 288 miliónov eur. Poradca primátora Ružomberka a bývalý pracovník Národnej diaľničnej spoločnosti Tomáš Mišovič v procese mediácie zastupuje okresné mesto, ktoré má v budúcnosti diaľnica odbremeniť od dopravného náporu. Mišovič počíta s prerazením tunela koncom leta, respektíve v septembri. Aktuálne tu prebieha podľa neho mediácia medzi štátom a zhotoviteľom. „Vyzerá to, že by sa mohla skončiť novou dohodou o dielo. Cena sa určite zvýši. Podľa mňa sa bude pohybovať okolo pôvodnej predpokladanej hodnoty zákazky. Bude to niekde na úrovni 360 až 370 miliónov eur,“ dodáva Mišovič. Zatiaľ čo výsledná suma bude témou rokovaní, termín dostavby vyzerá minimálne zo strany štátu jasný. Doležal avizoval, že prioritou rezortu bude diaľnicu spustiť naraz s Višňovým, teda do konca roka 2023.

Úsek pod Detvou
Na jeseň by sa mohli rozbehnúť práce aj na ďalšej diaľnici, a to na juhu stredného Slovenska. Ide o úsek R2 Kriváň – Mýtna. Tu sa aktuálne pracuje na pyrotechnickom a archeologickom prieskume a prebieha výrub drevín. Zhotoviteľ podal v marci žiadosť o stavebné povolenie, ktoré aktuálne skúma stavebný úrad. „Očakávame, že ak dodrží zákonné lehoty, tak by sme mohli naplno rozvinúť stavebné práce v septembri,“ povedal šéf spoločnosti Eurovia Róbert Šinály.

Zmluvu na štvorprúdovku podpísalo predošlé vedenie diaľničiarov dva týždne pred voľbami za cenu 232 miliónov eur. Analytici z ministerstva financií túto cenu skritizovali s tým, že projekt nepatrí medzi návratné. Koncom minulého roka sa začalo špekulovať aj o možnom zastavení už podpísaného diela práve pre pochybnosti rezortu financií. Nakoniec to však vyvrátil samotný minister dopravy Andrej Doležal. Diaľnica má stáť podľa zmluvy v roku 2024.

Tender na zhotoviteľa bol vyhlásený aj za účasti šéfa strany Most-Híd Bélu Bugára rok v turbulentnom období po vražde Jána Kuciaka, keď preferencie strany prudko klesali. Síce boli v tom čase na stole aj plány na optimalizáciu úseku, a teda skracovanie navrhovaných estakád, ktoré tvoria takmer tretinu cesty, vtedajší minister dopravy Árpád Érsek sa však rozhodol, že zrecykluje staré projekty. Tým síce výrazne skrátil trvanie realizácie projektu, ale cena zostala neprimeraná.

Rozbehnú sa aj Košice
Síce je časť vonkajšieho obchvatu metropoly východu hotová už jeden a pol roka, bez nadväzujúceho úseku je jeho využitie zatiaľ mizivé. V novembri tu na úseku D1 Budimír – Bidovce podľa údajov Národnej diaľničnej spoločnosti prešlo za deň v priemere iba 6,6 tisíca vozidiel. Atraktivitu cesty by malo zvýšiť postavenie R2, ktorá napojí kostru našej diaľničnej infraštruktúry na ťah južným smerom. Očakávaná rýchlostná cesta však už roky stojí so statusom „súťaží sa“.

Podľa vyjadrení ministra by sa však aj procesy pri tejto ceste mohli pohnúť. K podpisu zmluvy s víťazom by podľa Doležala mohlo dôjsť koncom leta. Po vylúčení najlacnejšej ponuky združenia firiem INC, Cedis a Cesty SK by zákazku mohla dostať druhá najnižšia cena od Eurovie. Tá chce dokončiť 14-kilometrový úsek za 159 miliónov eur. Harmonogram výstavby cestnej infraštruktúry počíta v tomto roku pri nábehu s investíciou sedem miliónov eur a v ďalších rokoch zhltne stavba podľa výpočtov 40 až 50 miliónov eur, z ktorých prevažnú časť má hradiť Brusel. To, či sa práce začnú v avizovanom termíne, však bude závisieť aj od toho, či sa proti opakovanému výsledku súťaže niekto odvolá.

Doprave na východe Slovenska pomôže aj dostavanie juhozápadného obchvatu Prešova, s ktorým sa počíta v tomto roku. Zmluvný termín hovorí, že by tu autá mohli jazdiť už v lete. Podľa informácií HN však aktuálne zhotoviteľ a diaľničiari dolaďujú jesenný termín spustenia.
Ister
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 287
Obrázky: 13
Založený: 10. Feb 2008 11:32

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.