R8 na hornej Nitre je vysoko návratná. Analytici ju v prioritách odporúčajú prehodnotiť
Diaľničiari nedávno spracovali štúdiu na prepojenie Nitry a Bánoviec nad Bebrabvou rýchlostnou cestou. Podľa analytikov ministerstva financií sa infraštruktúru oplatí budovať od závodu Jaguaru.
Hornú Nitru čaká v ďalších rokoch útlm. Ťahúň regiónu – baníctvo, ide do úzadia a tak sa štát rozhodol, že bude zasiahnutú oblasť kompenzovať. Jedným z týchto opatrení je skvalitnenie dopravnej infraštruktúry v rámci ktorého je najbližšie k realizácii obchvat Prievidze.
Ďalším hráčom sa však môže stať rýchlostná cesta R8, ktorá má spojiť R-jednotku s R-dvojkou, teda Nitru s Bánovcami nad Bebravou.
Tu prednedávnom Národná diaľničná spoločnosť zverejnila štúdiu realizovateľnosti, ktorá počítala so siedmimi alternatívami. Na ňu sa pozreli aj analytici z Útvaru hodnoty za peniaze, ktorí považujú za návratnú všetky alternatívy okrem tej pôvodnej. V hodnotení útvaru vyšli ďaleko najlepšie varianty, ktoré začínajú pri automobilke Jaguar Land Rover.
Analytici tiež odporúčajú viesť rýchlocestu len v dvoch pruhoch. Víťazný variant by mal stáť odhadom 298 miliónov eur. „Počas ďalšej prípravy odporúčame dbať na náklady a minimalizovať investične náročné objekty ako sú hlboké zárezy, vysoké násypy, dlhé mosty a estakády," píše sa v materiáli, ktorý poukazuje, že by sa s tým v odporúčanom variante ušetrilo 29 miliónov eur.
Posun v zozname
S vybudovaním novej rýchlostnej cesty sa zatiaľ počítalo až po roku 2030. Hodnotenie však môže postup v prípravách projektu urýchliť. Tie sú zatiaľ v počiatočnej fáze, keďže pôvodné posúdenie vplyvov na životné prostredie vypršalo pred dvoma rokmi.
Analytici však cestu odporúčajú v zozname priorít, ktoré ministerstvo zverejnilo vlani, prehodnotiť. Pôvodný projekt sa tam umiestnil pomerne dobre na 57. mieste a to aj napriek tomu, že ešte počítal s 942 miliónovou investíciou a cestou v štyroch pruhoch.
Štvorpruhový variant je podľa materiálu ministerstva financií menej šťastným riešením, pretože by viedol k prevedeniu dopravy z iných koridorov. Ako schodnú vidia analytici možnosť s tromi pruhmi, tá by si však vyžadovala ďalšie výpočty.
Minister dopravy Andrej Doležal viackrát prízvukoval, že v prípade zoznamu priorít a harmonogramu, ktorý z neho vychádza, ide o dokumenty, ktoré sa časom môžu vyvíjať a prehodnotiť.
Veľa kamiónov, úzke cesty
V prípade R8 ide o cestu, ktorá bude mať na základe finálneho rozhodnutia trasy 40 až 56 kilometrov. Pôvodne tu autá jazdia po komunikácii prvej a druhej triedy.
Jednotku tu okupuje denne priemerne 10-tisíc vozidiel denne, kým cestu nižšej triedy medzi Nitrou a Partizánskym takmer 6,5-tisíc. Cesta prvej triedy je problémová kvôli tomu, že má v trase mnoho obcí, ktoré tu premávku spomaľujú.
Komunikácie druhej triedy sú zase príliš úzke, čo pri takejto doprave znižuje kapacitu a plynulosť. Nákladná autá majú na doprave po jednotke až 20 percentný podiel. V budúcnosti tu môže zohrať úlohu aj modernizácia trate Prievidza - Jelšovce, ktorá by mohla odkloniť z ciest aj 400 vozidiel za deň.
https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/23 ... rehodnotit