čítajú Doležalov cestný harmonogram

Moderátor: Moderátori

čítajú Doležalov cestný harmonogram

Odoslaťod Vceliak » 18. Máj 2021 06:37

Zemplín, Orava, Kysuce či Prešov čítajú Doležalov cestný harmonogram. Niekde sú spokojní, inde nerozumejú
Daniela KrajanováDANIELA KRAJANOVÁ

Andrej Doležal. Foto - TASR
Andrej Doležal. Foto – TASR
Máloktorá agenda túto stredu zaujímala starostov, primátorov, ale aj aktivistov viac než harmonogram prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry. Materiál s krkolomným názvom totiž v stredu s pripomienkami vzala na vedomie vláda. Samosprávy v ňom konečne mali uvidieť, kde a kedy sa budú stavať konkrétne diaľnice.

„Povedzte mi nejakú dobrú správu, že Soroška je na treťom mieste alebo niečo podobné,“ zareagoval starosta Jablonova nad Turňou Slavomír Zubriczky v čase, keď bol schválený harmonogram čerstvou novinkou a ešte si ho nestihol prečítať.

Bude tunel na južnom Slovensku?
Soroška je do veľkej miery symbolom regionálnych sporov o autostrády: keď bol ministrom dopravy Árpád Érsek (Most-Híd), pretláčal južnú autostrádu označovanú za R2 tak veľmi, že súťaž o úsek s prvým južným tunelom na Slovensku zvaným Soroška (súčasť R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou) vypísal napriek tomu, že nemal všetky potrebné povolenia.


Starosta Jablonova nad Turňou Slavomír Zubriczky. Foto N – Tomáš Hrivňák
[ Aktivujte si zasielanie Newsfiltra každý večer do 20:00 na e-mail. Odber si aktivujte jedným kliknutím. ]
Súťaž o niekoľko mesiacov neskôr zrušil tím nového ministra dopravy Andreja Doležala (Sme rodina) s odvolaním sa na chýbajúce stavebné povolenie či množstvo žiadostí o vysvetlenie súťažných podkladov zo strany súťažiacich. Diaľničiari však vtedy pripomenuli aj výhrady analytikov z Útvaru hodnoty za peniaze:

predložený projekt nie je spoločensky návratný,
razenie tunela nesie výrazné a neopísané environmentálne riziká,
projekt nemá stavebné povolenie,
tunelová časť projektu vzhľadom na extrémne zložitú krasovú geológiu horského masívu a pre neúplnosť projekčných podkladov a úradných rozhodnutí nesie vysoké riziko prekročenia nákladov a oneskorenia výstavby,
projekt nie je možné financovať z fondov EÚ.
Spory o to, čo kde skôr stavať, má utlmiť harmonogram výstavby a prípravy projektov, ktorý má byť zostavený podľa merateľných a logických parametrov, ako sú napríklad počty prechádzajúcich áut.

Harmonogram ministra Doležala, ktorý v stredu vzala na vedomie vláda, bol preto mimoriadne očakávaný a priniesol aj tomu primeraný rozruch v regiónoch.

Nie celkom spokojní sú s ním na Orave. Podpredseda KDH a žilinskej župy Igor Janckulík, známy aj svojím záujmom o autostrádu na Orave, sa zameral na detaily plánu do roku 2024, pretože predpokladá, že kľúčové sú prvé roky aktuálnej vlády.


Igor Janckulík. Foto N – Tomáš Benedikovič
Janckulík číta plán tak, že sa v blízkej budúcnosti nechystajú významnejšie investície do prípravy severných úsekov R3 na Orave. Tam sa nedávno začal stavať približne štvorkilometrový úsek od Tvrdošína po Nižnú a Janckulík predpokladá, že lievik sa po jeho dostavbe presunie do terénu, v ktorom štát rozkreslil nadväzujúce úseky Nižná – Dlhá nad Oravou – Sedliacka Dubová.

To je podľa Janckulíka práve územie, kadiaľ kamióny prechádzajú popod okná rodinných domov. „Žiaľ, tam sa len rieši dokumentácia na stavebné povolenie a nič viac,“ myslí si Janckulík. Kde zastane príprava, ťažko podľa neho pokračujú v práci aj ďalšie garnitúry. „Ďalšia vláda, keď nebude mať pripravené nič, tak potom ťažko niečo stavať a všetko sa to bude ďalej posúvať,“ dodáva.

Peter Báthory, predseda občianskeho združenia Diaľnica na Zemplín, si myslí, že po rýchlom pohľade na dokument z ministerstva dopravy nie je celkom jasné, ako ho vykladať.


Prečítajte si
Prelomový plán výstavby ciest je vonku. Pozrite sa, kedy prídu na rad tie vaše
„V tom harmonograme, samozrejme, vidím, že nefiguruje diaľnica D1 na Zemplín, ale potom pozriete (záložku v prílohách, pozn. red.) zdroje podľa prioritizácie, tak tam už sú nejaké finančné prostriedky alokované na roky 2025, 2026, 2027 v miliónoch eur. Takže sám neviem, ako to čítať,“ hovorí Báthory. Predpokladá, že minister dopravy si takto necháva rezervu na projekty, ak by sa na projektovanie dalo čerpať viac než avizovaných 0,8 percenta HDP.

Jasno nemá ani starosta Jablonova nad Turňou Zubriczky. V časti prílohy kľúčového materiálu s názvom „zdrojové dáta“ sú totiž uvádzané relatívne vysoké sumy na projekt tunela Soroška už od roku 2023, čo by sa starostovi pozdávalo, no úsek sa nespomína v prílohe s názvom „harmonogram“.

„Ale tu je toho dosť málo,“ komentuje Zubriczky a mätie ho aj to, že podľa predkladacej správy „v súčasnosti harmonogram nezachytáva alokáciu pre Operačný program Slovensko a plán obnovy, pretože nemajú finálne stanovené objemy čerpania, preto sú jednotlivé projekty po roku 2023 rozpočtovo neurčené“.

Kysuce a Prešov predbežne chvália
Naopak, spokojní sú v iniciatíve D3 pre Kysuce. „Dnes bude veľa regiónov na Slovensku smutných, ale myslím si, že neoprávnene,“ povedal Ľubomír Jánoška z D3 pre Kysuce. Regióny sa podľa neho vždy pozerajú na infraštruktúru lokálne, ale Doležalov projekt je podľa neho posolstvo všetkým regiónom o tom, kedy sa budú môcť pripojiť k diaľničnej sieti Európy. Vláda tak dnes podľa neho schválila veľký európsky projekt.

„Som rád, že sa tam dostali aj cesty 1. triedy. To je reálny stav, aby sa ktorýkoľvek región dostal po dobrej 1. triede k diaľničnej sieti a aby sa potom dostal kdekoľvek v EÚ,“ povedal Jánoška. Nejde podľa jeho slov o výhru pre Kysuce, ale o jasný a logický plán pre celé Slovensko, navyše s tým, že prvýkrát sa neklame o tom, čo všetko si môžeme dovoliť.

Relatívne spokojní sú aj v Prešove. Primátorka Andrea Turčanová víta, že štát pokračuje v prakticky rozbehnutých projektoch – prvá etapa severného obchvatu Prešova sa už totiž stavia a čaká sa na vyhlásenie tendra o jeho pokračovanie.


Andrea Turčanová. Foto – TASR
Primátorka pripomenula, že časť D1 zvaná Prešov, západ – Prešov, juh sa už stavia a mala by byť podľa pôvodných zmluvných dojednaní hotová ešte tento rok. Teraz ide Prešovčanom hlavne o to, aby sa rozbehla súťaž o pokračovanie prvej etapy severného obchvatu Prešova, ktorý sa už stavia.

„V prílohe som našla, že naozaj počítajú ešte tento rok s tým, že urobia súťaž a hneď začnú stavať, ale hľadala som, či tam nájdem aj ďalšie etapy. Našla som z celej R4 akurát úsek Lipníky – Kapušany s tým, že ten by chceli začať možno pripravovať na budúci rok,“ opisuje prvé dojmy Turčanová, ktorá by rada mala v ideálnom prípade napojenie až po hranice hranice s Poľskom.

V stredu podvečer ešte nebolo jasné, s akými pripomienkami materiál schválila vláda.

„Už nebude možné, tak ako v minulosti, len tak plano sľubovať v predvolebných kampaniach, že my vám postavíme obchvat tu a diaľnicu tu, lebo ten dokument jasne hovorí o tom, že to asi reálne nie je,“ citovala ministra Doležala na brífingu agentúra TASR s tým, že dokument má výhľad na desať rokov.

„Najbližšie tri-štyri roky sa do výstavby nové úseky nedostanú, možno na niektoré výnimky, ale v princípe budeme pokračovať s rozostavanými stavbami a budeme pokračovať so stavbami, ktoré sú vo vysokom štádiu prípravy, respektíve vo vysokom štádiu rozpracovania,“ dodal minister.

Zo zoznamu vyše 100 stavieb zaradených do prioritizácie v roku 2020 sa podľa harmonogramu dostane v najbližších rokoch 2021 až 2028 do výstavby menej než 20 %, píše sa v materiáli, ktorým sa zaoberala vláda.

„Hlavným limitujúcim faktorom je nastavenie rámca 0,8 % HDP pre investície do cestnej infraštruktúry štátu, pričom pri zvýšení napríklad na 1,1 % by bolo možné do realizácie pripravovať cca 20 až 25 úsekov navyše,“ píše sa v materiáli tiež.

A ako čítať rôzne prílohy: v materiáli sa píše, že obsahuje zdrojové dáta a hodnoty, z ktorých sa následne určuje samotný harmonogram. „Hodnoty a sumy za jednotlivé projekty sú platné v čase predkladania materiálu a počas projektovej prípravy stavieb a samotnej realizácie sa budú meniť a aktualizovať“.

Harmonogram teda podľa predkladacej správy zohľadňuje prioritizáciu projektov a rozpočtové možnosti vrátane predpokladaného čerpania zdrojov z fondov EÚ.
Vceliak
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 487
Založený: 20. Okt 2016 11:50

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.