Štát súťažil koľajnice. Skončilo to fiaskom

Moderátor: Moderátori

Štát súťažil koľajnice. Skončilo to fiaskom

Odoslaťod mirecko255 » 26. Mar 2021 08:39

Liberalizovať trate sa nám nedarí. Aktuálne máme počet takýchto koľají na Slovensku nula.

Dlhé roky vládol na slovenských tratiach monopol. Okupovali ich iba vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko.

Potom štát musel kývnuť na to, že na koľaje pre európske dohody pustí aj súkromných prepravcov.

Ďalšie súťaže však doteraz skončili fiaskom. Najnovšie pri úseku na severe Slovenska, Žilina - Rajec.

Hoci sa tender pod vedením ministerstva dopravy Anfreja Doležala opakoval už druhýkrát, dopadol bez úspešnej koncovky.

Ani jedna ponuka podľa úradného dokumentu nesplnila očakávania štátu. Minimálne na služby súkromníka tak cestujúci nateraz môžu zabudnúť.

„Ponuka, ktorú sme obdržali bola z pohľadu verejných financií neprimerane vysoká. Jej výška dosahovala úroveň dopravne i technologicky podstatne náročnejšej trate. Jej prijatím by štát doplácal za výkony vo verejnom záujme oveľa viac, ako je tomu v súčasnosti," vysvetľuje zrušenie tendra hovorca rezortu Ivan Rudolf.

Zaujímavosťou je, že predloženie ponuky pritom pre HN potvrdila len Železničná spoločnosť Slovensko. Tá pritom svoje vlaky na tejto 21 kilometrovej trati prevádzkuje už v súčasnosti.

Pýtali veľa

Podľa vyjadrenia rezortu mala požadovaná cena na vlakokilometer zodpovedať približne súčasnej úrovni nákladov. O akú presnú sumu šlo nespresnil. Prvý pokus o súťaž z dielne Árpáda Érseka pritom stroskotal na šibeničných termínoch. Tender, ktorý vyhlásil v lete 2019 počítal s nástupom dopravcu začiatkom roka 2020, čo bolo podľa odbornej verejnosti vzhľadom na vysoké požiadavky nesplniteľné.

Doležal dal síce záujemcom štedrejší časový rámec, ktorý počítal s nástupom v januári 2022, ani to však nestačilo na zatraktívnenie málo vyťažených regionálnych koľajníc. RegioJet, ktorý bol donedávna jediným dotovaným dopravcom mimo štátnej železničnej firmy súťaž kritizoval od začiatku.

Výberové konanie bolo podľa neho nastavené zle a nahrávalo firme, ktorá aktuálne trať obsluhuje. „Minister dopravy by mal vyvodiť personálnu zodpovednosť za ďalšie pokazené výberové konanie, ktoré vyhlasovali jeho úradníci. Tým sa nepodarilo za posledných päť rokov žiadne výberové konanie úspešne dotiahnuť do konca a liberalizácia železničnej dopravy na Slovensku kvôli tomu viazne," nešetrí kritikou hovorca žltých vlakov Aleš Ondrůj.

Za málo atraktívnu považuje trať aj Leo Express, ktorý však má podľa hovorcu Emila Sedlaříka veľký záujem o slovenské koľajnice. „Nikto sa ale nemôže diviť, že do súťaže, kde sú parametre proti duchu liberalizácie trhu, neprichádzajú a ani nebudú prichádzať žiadne ponuky. Pokiaľ sa situácia nezmení, budú všetky súťaže končiť fiaskom," povedal Sedlařík. Po preštudovaní tendrových podkladov nedala ponuku ani Arriva.

Nové vlaky za eurofondy

Šéfredaktorku Železničnej revue Desanu Mertinkovú takýto výsledok neprekvapuje. Tvrdí, že otvorenie verejnej dopravy novým hráčom je len na oko. Svedčí o tom podľa Mertinkovej odďaľovanie termínov, ako aj nevhodný výber úsekov.

„To všetko bolo ešte posilnené zmenou zákonov a postupov, ktoré mali zabezpečovať transparentnosť a verejnú kontrolu súťaží. Celé verejné obstarávanie vrátane revíznych postupov prebieha výlučne v kuchyni ministerstva dopravy," povedala Mertinková. Okrem toho,ako upozornila, bol z procesu vynechaný Úrad pre verejné obstarávanie a príslušné dokumenty sú utajované a neprístupné aj po ukončení tendrov.

Oficiálne sa teda nevie ani to, kto sa ich zúčastnil a aké ponuky boli podané. Na otázku, či sa po zlyhaniach plánuje zmenu stratégie odpovedalo ministerstvo, že bude postupovať v súlade s európskou legislatívou, ktorá počíta s presúťažením všetkých tratí do roku 2030.

„V nadväznosti na pripravovaný plán dopravnej obslužnosti sa pripraví aj širší koncept tratí, ktoré ako spoločný celok ponúkneme do verejných súťaží," dodal Rudolf. V rokoch 2011 až 2020 malo prejsť podľa Mertinkovej liberalizáciou 35 percent dotovaných výkonov, ktoré v súčasnosti poskytuje štátny dopravca na základe priamej objednávky štátu.

Namiesto toho sa však jeho monopol ešte viac posilnil a štát si v súčasnosti od dcéry objednáva o 15 percent viac ako v roku 2011. „Zvláštne je aj to, že ešte pred ukončením súťaže na obsluhu Žilina - Rajec si ZSSK pre túto trať objednala nové dieselové vlaky, ktoré budú hradené z eurofondov," povedala Mertinková.

Mešká aj vyťažená južná trať

Odborník na vlaky, ktorý sa v súčasnosti téme venuje na rezorte financií, Jiří Kubáček tvrdí, že sa u nás súťažia úseky príliš malých rozsahov a zmienená žilinská trať dosahuje ročne výkon len 300-tisíc vlakových kilometrov. Minimálny objem, ktorý by bol pre dopravcov atraktívny by mal byť milión vlakových kilometrov. Z tohto hľadiska je nádejnejšími adeptom na riadny tender jednokoľajka medzi Bratislavou a Komárnom. Súťaž na túto trať beží aktuálne rovnako odznova a lehoty na predkladanie ponúk sa posúvali už niekoľkokrát. V súčasnosti to vyzerá na otváranie obálok v apríli.

Generálny riaditeľ Arrivy László Ivan tvrdí, že firma tu aktuálne vyhodnocuje, či stanovená očakávaná cena zodpovedá kvalitatívnym požiadavkám. „Kvalitu ceny v súťaži ovplyvní aj nadmerné riziko príjmov z tržieb cestovného, ktoré sa v rámci podmienok súťaže prenáša na dopravcu," povedal pre HN Ivan. Zatiaľ bude trať prevádzkovať štátny dopravca s výpomocou rakúskeho OBB, ktorý tu len nedávno vystriedal žlté vlaky. Stalo sa tak po nezhodách ministra so šéfom spoločnosti Radimom Jančurom. ​

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/23 ... to-fiaskom
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.