Top udalosti v doprave: Mýtny tender sa naťahuje, železnice

Moderátor: Moderátori

Top udalosti v doprave: Mýtny tender sa naťahuje, železnice

Odoslaťod mirecko255 » 23. Mar 2021 12:54

Top udalosti v doprave: Mýtny tender sa naťahuje, železnice čaká stámiliónový nádych

V mýtnom tendri narastá časový tlak
Slovensko potrebuje mať do začiatku roka 2023 v prevádzke nový funkčný mýtny systém. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) od decembra súťaží jeho vybudovanie. Na konci marca mali byť známe ponuky uchádzačov, tí však napokon dostali mesiac a pol k dobru na ich predloženie. Na súťažné podklady reagovali uchádzači viac než sto otázok, diaľničiari tak zadanie, aj o tretinu nadsadený odhad ceny, opravujú.

Ak má byť nový systém funkčný k roku 2023, súťaž oň by mala byť hotová najneskôr na začiatku jesene. To sa s veľkou pravdepodobnosťou nestane. Každé zdržanie pritom nahráva súčasnému prevádzkovateľovi mýtneho systému, spoločnosti SkyToll a na stole naďalej ostáva aj alternatíva, že štát bude musieť zmluvu s ňou predĺžiť. Otázne bude, za akých podmienok, pričom vyjednávaciu výhodu má v rukách starý mýtnik.

Cena oživenia éry železníc sa ráta v miliardách
Z niekdajšej výhody, v podobe bohato rozvetvenej siete železníc, sa za posledné dekády stala skôr príťaž. Dlhodobé ignorovanie postupného úpadku technického stavu infraštruktúry narušilo len pár neveľmi efektívnych investičných akcií. To sa však má v nadchádzajúcej dekáde zmeniť.

Len do potrebnej rekonštrukcie frekventovane využívaných tratí by v nadchádzajúcej dekáde mali smerovať štyri miliardy eur. Viac ako päť a pol miliardy by potreboval rozvoj medzinárodných TEN-T koridorov. Na vysoký účet sú však obmedzené zdroje. Podľa odhadov vládnych analytikov by zdroje dostupné na rozvoj infraštruktúry v štátnom rozpočte mohli do roku 2023 dosiahnuť zhruba štyristo miliónov eur. Približne šesťsto miliónov eur by sa malo nájsť v európskom pláne obnovy a odolnosti.

Rezort dopravy spolu s analytikmi ministerstva financií už majú za sebou tú ľahšiu časť – problematické úseky zoradili podľa dôležitosti. Skutočnými výzvami budú príprava projektov, získanie povolení a zabezpečenie zhotoviteľov. Tu sa desať rokov už nezdá byť až tak veľa.

Koaličná kríza brzdí pomoc dopravcom
Osobná hromadná doprava je v čase pandémie pre mnohých rizikom, ktoré podstupujú len v nevyhnutnom prípade. To sa zásadným spôsobom podpísalo pod vlaňajšie výkony autobusových dopravcov. Prvá vlna pomoci minulý rok umožnila prežiť najmä menším dopravcom. Čoraz hlasnejšie sa dofinancovania strát začínajú dožadovať aj väčšie spoločnosti.

Aj na rokovania o esenciálnej finančnej pomoci sa rokuje v tieni politickej nevraživosti. Právo prerozdeľovať príspevky pre autodopravcov už nebude mať minister hospodárstva Richard Sulík (SaS), ale ministerstvo dopravy vedené stranou Sme rodina prostredníctvom Andreja Doležala. Vláda mu odsúhlasila predbežný balík sto miliónov eur s tým, že okrem autobusárov sa z neho ujde aj nákladnej doprave, taxikárom a autoškolám.

Tichá súťaž na ministerstve dopravy pokračuje
Záujem bojovať o miesto šéfa veľkých štátnych dopravných akcioviek stihlo prejaviť len zopár ľudí. Členov predstavenstva v ZSSK Cargo tak budú vyberať zo štyroch kandidátov, rovnako aj v Letových prevádzkových službách. Na bratislavskom letisku z piatich kandidátov, v ZSSK zo siedmych. Do predstavenstva NDS sa hlásia piati a na generálneho riaditeľa štyria. Podobný nábor štátnych manažérov pritom dokáže prilákať nezriedka aj desiatky kandidátov.

Mnohí však, ak aj záujem majú, nemuseli stihnúť na výzvu ministerstva zareagovať. Do informovania o pláne transparentne obsadiť štátne firmy najlepšími odborníkmi totiž rezort dal len minimum energie. Výzvu na prihlásenie sa do výberového konania totiž obligátne zverejnilo len na vlastnej internetovej stránke a v Hospodárskych novinách. Viacerí vlani priamo dosadení riaditelia prihlášku podať, samozrejme, stihli. Úprimná snaha o odpolitizovanie obsadzovania vedenia strategických dopravných firiem je len ťažko uveriteľné.

Bratislavské letisko čaká oprava výtlkov
Najväčšie slovenské letisko bolo pripravené na dôležitú rekonštrukciu už vlani. Napokon však bola po objavení sa prvých prípadov nového koronavírusu odložená o rok. Povrch trhlinami oslabenej križovatky dvoch vzletovo-pristávacích dráh vymení v druhej polovici apríla spoločnosť Doprastav, ktorá v prieskume trhu ponúkla najnižšiu cenu. Rozkopávky prevádzku letiska úplne znemožnia na desať dní.

https://www.trend.sk/spravy/top-udalost ... ovy-nadych
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.