Obchvat Bratislavy sa blíži ku kľúčovému míľniku. Je známy j

Moderátor: Moderátori

Obchvat Bratislavy sa blíži ku kľúčovému míľniku. Je známy j

Odoslaťod mirecko255 » 15. Mar 2021 16:25

Obchvat Bratislavy sa blíži ku kľúčovému míľniku. Je známy jeho termín

V pondelok by mal Doprastav odovzdať na stavenisku megakrižovatky štafetu Španielom.

Na prelome prvých dvoch mesiacov tohto roka rezonovala na sociálnych sieťach rezortu dopravy vizuálne zaujímavá udalosť.

Išlo o zasúvanie mostných objektov pod diaľnicu D1 pri vstupe do Bratislavy. Betónové objekty majú tvoriť nadjazd pre budúci obchvat D4.

Ostro sledovaný proces, na ktorý si Doprastav musel vypožičať hydraulickú technológiu zo Švajčiarska mal podľa plánov prebehnúť ešte v novembri.

Zdržal sa však pre meškajúce stavebné povolenie. Teraz firma pod taktovkou Národnej diaľničnej spoločnosti dokončuje svoju časť.

A na rad prichádzajú Španieli, ktorí stavajú celú D4R7.

Okrem diaľnice majú dorobiť aj základy budúcich obchádzkových vetiev.

,,Mostná konštrukcia pod D1 bola uvedená do predčasného užívania 25. februára. V súčasnosti dodávateľ Národná diaľničná spoločnosť vykonáva ukončovacie práce, pričom plán je, aby koncesionár začal s výstavbou zvyšku cestného telesa D4 15. marca s predpokladanou dĺžkou trvania prác dva mesiace,” povedal hovorca ministerstva dopravy Ivan Rudolf.

V preklade: v polovici mája by mal byť hotový ,,podjazd“ diaľnice.

50 miliónov navyše

Aj tento úsek umožní diaľničné prepojenie medzi Ivankou a Račou. Práve v závere tohto úseku je však problém. Ak už HN informovali, ide o skládku, ktorú bude treba odstrániť.

Avšak ani po ukončení prác zhotoviteľom PPP projektu nultého obchvatu D4R7 križovatka zďaleka nebude hotová. Vtedy príde na rad tretia fáza, ktorú budú súťažiť zase diaľničiari.

Jej súčasťou ktorej má byť aj rozšírenie diaľnice od križovatky Vajnory až po Triblavinu na osempruh. Skompletizovanie križovatky sa očakáva na rok 2023 alebo 2024.

Znie to nelogicky a komplikovane? Pravdou je, že pôvodne malo byť všetko úplne inak a súčasná situácia s rozporcovanou križovatkou je dôsledkom zlých manažérskych rozhodnutí a aktivizmu.

Pôvodné projekty totiž hovorili o opačnej postupnosti, teda diaľnica D4 mala ísť ponad D1. Plány sa zmenili kvôli aktivitám vtedajšieho starostu Vajnor Jána Mrvu. ,,Namietal kvôli vizuálnemu smogu, lebo tam niekde mal dom. Ja ako Maďar som ani nevedel čo to znamená. Táto hra nás bude stáť 50 miliónov,” nešešetrí kritikou exšéf rezortu Árpád Érsek, podľa ktorého vyjde štát takáto zmena výrazne drahšie ako pôvodne zamýšľaný projekt.

Vtedajší štátny tajomník Viktor Stromček, ktorý sa skloňuje aj ako bývalá sivá eminencia Smeru mal už podľa Érseka prichystané projekty obchvatu.

,,Bol pod tlakom, aby sa už začalo tendrovať. Tak pustil diaľnicu do súťaže a tento jeden bod odtiaľ vyňal, s tým že to dosúťaží diaľničná spoločnosť. Inak by to celé robili Španieli. Musel sa prerobiť celý projekt,” vysvetľuje Érsek. Toto rozhodnutie kritizuje aj inštitút INEKO.

,,Tento ťažko riešiteľný problém by nevznikol, keby v roku 2015 štátny tajomník Stromček a minister Počiatek zahrnuli aj práce na D1 v križovatke do projektu D4R7. Dôsledky ich veľmi zlého rozhodnutia - nechať nepripravenú časť prác v tomto uzle na NDS - v ďalšom období ešte zhoršilo niekoľkoročné vajatanie ministerstva a NDS,” hovorí analytik Ján Kovalčík.

Pôvodne mal mať zhotoviteľ obchvatu prístup na toto stavenisko do konca januára 2019. Podľa reálneho harmonogramu, ktorý vychádzal zo zmluvy s Doprastavom, ktorý mosty podsúval, tu mali začať práce na D4 na prelome januára a februára.

Lukratívna križovatka

Ďalšie štádium výstavby, ktoré obsiahne výstavbu obchádzkových vetiev, zdvihnutie diaľnice a jej rozšírenie malo prebiehať ešte za bývalého vedenia Národnej diaľničnej spoločnosti vo viacerých tendroch. Nateraz je však situácia iná a megakrižovatka aj s pruhmi navyše sa má má riešiť v jednej súťaži s predpokladanou hodnotou s 130,1 milióna eur.

Most nad D4 stál štát 6,8 milióna eur. Meškaním tohto úseku, ktorý mal byť najfrekventovanejšou časťou celého obchvatu si môže štát nabaliť ďalšie poplatky, ktoré si voči nemu môže nárokovať koncesionár. Ten ešte pred dvoma rokmi odštartoval arbitráž, kde si vymáha náhrady za meškajúce stavebné povolenia, ktoré štát nevedel dodať ešte pri začiatkoch výstavby.

Koncesionár tiež hrozí vymáhaním penále za križovatku v Rači, kde nemôže pracovať na časti stavby kvôli nepovolenému materiálu. Bývalý šéf rezortu Érsek tvrdí, že podľa vtedajších analýz bola hodnota stavby 2,1 miliardy eur, zatiaľ čo sa vysúťažila za 1,9 miliardy. ,,Odborníci tvrdili, že tam bol 200 miliónový rozdiel. Koncesionár teraz pýta asi takúto sumu navyše so všetkými možnými pákami. Toľko totiž nevedia usporiť žiadnymi opatreniami,” tvrdí exminister.

Súťaž najskôr na jeseň

Ďalším medzistupňom pred vyhlásením súťaže na dostavbu križovatky je aktualizovaná štúdia uskutočniteľnosti, ktorú následne posúdia analytici rezortu financií.

Tí si od diaľničiarov mali vyžiadať nové odhady nákladov. Následne rezort financií na základe toho do 30 dní zverejní ekonomické hodnotenie projektu. Z dohody dvoch rezortov zároveň vyplýva, že diaľničná spoločnosť a ministerstvo poskytnú Útvaru hodnoty za peniaze podrobný rozpočet.

„V mene urýchlenia procesov by sa to malo stať pred zverejnením kompletnej štúdie,“ odkazuje tlačový odbor ministerstva financií.

Na kvalitne spracovanú štúdiu je podľa finančníkov potrebné pripraviť dopravno-kapacitné posúdenie spojených križovatiek Vajnory a Ivanka – sever, ktoré bude vychádzať z dostupných dopravných prieskumov. Podľa analytikov sľubovali v medzirezrotnom rokovaní diaľničiari vyhlásiť súťaž najskôr v septembri.

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/23 ... eho-termin
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.

cron