Východ má šancu na diaľničné megaprojekty. Sú tu však podmie

Moderátor: Moderátori

Východ má šancu na diaľničné megaprojekty. Sú tu však podmie

Odoslaťod mirecko255 » 10. Mar 2021 14:03

Východ má šancu na diaľničné megaprojekty. Sú tu však podmienky

Dva úseky na východnom Slovensku stoja pred míľnikom. Obchvat Prešova a Košíc čakajú na dôležité rozhodnutia, ktoré môžu regiónu pridať desiatky kilometrov ciest.

Východ Slovenska je oproti ostatným regiónom obdarený malou porciou diaľnic a rýchlostných ciest. Pripadá mu sotva pätina celkovej dĺžky z celej infraštruktúry.

Zatiaľ čo stredné Slovensko má na 100-tisíc obyvateľov 19 kilometrov rýchlostných komunikácií Košice a Prešov majú dokopy len deväť. Tento pomer by sa však v priebehu nasledujúcich rokov mohol vylepšiť. Avšak je na to potrebné splniť niekoľko podmienok.

A to najmä sfiniovať súťaže, ktoré buď mali byť vyhlásené alebo meškaj. V súčasnosti tu totiž pracujú stavebné stroje najmä v okolí Prešova a to na juhozápadnom obchvate mesta, ktorý by mal byť hotový už tento rok.

Zároveň však výstavba prebieha aj na prvej etape severného obchvatu, ktorý má finišovať v roku 2023. K týmto dvom častiam by sa onedlho mohla pridružiť druhá etapa prešovského severného obchvatu, ktorá čaká na vyhlásenie tendra. Ešte bližšie k realizácii je R2 pri Košiciach, ktorá má skompletizovať vonkajšiu obchádzku metropoly východu.

Tu prebieha tender už viac ako dva roky a výstavbe stoja v ceste odvolania uchádzačov. S problematickými úsekmi by na mape východného Slovenska mohlo pribudnúť ďalších 37 kilometrov rýchlostných komunikácií.

Prešov čaká na súťaž
Poďme ale pekne po poriadku. Minulý rok na jeseň vyvolal nádej pre prešovský región výrok ministra dopravy Andreja Doležala. Šéf dopravy chcel totiž vyhlásiť súťaž na pokračovanie, teda druhú etapu obchvatu krajského mesta ešte v roku 2020.

Až v decembri však pre úsek pribudla aktualizácia posúdenia vplyvov na životné prostredie, z ktorej vyplýva niekoľko menších zmien, napríklad v rozsahu protihlukových stien či v požiadavkách na technológiu tunela Okruhliak.

Prešovský župan Milan Majerský tvrdí, že súťaž už mala bežať. „Aktuálne je verejné obstarávanie z dôvodu zmeny kritérií pozastavené. Som presvedčený, že ide o nespochybniteľný projekt a podľa vyjadrení z ministerstva výber zhotoviteľa stavebných prác je už len otázkou krátkeho času,” povedal. Ako dodal, podľa jeho informácií by revidované podklady mali byť na stole koncom marca. „Kedy sa bude stavať, to nám nebolo povedané, odhady sú na 2022-2023,” hovorí župan.

Ministerstvo sa zatiaľ k vyhláseniu súťaže nevyjadrilo. „Druhá etapa R4 je pripravená na verejné obstarávanie, ktoré bude spustené v najbližších týždňoch,” povedal hovorca rezortu Ivan Rudolf.

K tendru by sa však pred vyhlásením mal dodať svoj pohľad aj tím analytikov z ministerstva financií. Ten im ešte musí odklepnúť finančné krytie, keďže vyše 10 kilometrov dlhá stavba za predpokladaných 263 miliónov eur nemôže byť financovaná z európskeho zdroja, teda minimálne nie zo starých eurofondov.

„Útvar hodnoty za peniaze pripraví hodnotenie projektu po zverejnení aktualizovanej štúdie uskutočniteľnosti. Súťaž by mala byť vyhlásená v súlade s investičným plánom zostaveným na základe priority projektov a dostupnosti zdrojov,” odkazuje tlačové oddelenie rezortu financií.

Úsek sa do Doležalovho zoznamu priorít v septembri nedostal. Pre obchvaty veľkých miest totiž platí odporúčanie: kým sa začne stavať, mala by sa vypracovať štúdia uskutočniteľnosti.

Bližšie sa k stavu prípravy obstarávania Národná diaľničná spoločnosť ani ministerstvo nevyjadrili. Podľa odhadov diaľničiarov spred roka tu mala výstavba začať teraz vo februári. Podľa posledného sčítania dopravy z roku 2015 prejde cez vnútorný okruh mesta 30-tisíc vozidiel.

Nekonečné odvolávačky v Košiciach
Bližšie k realizácii je na pohľad 14 kilometrov dlhý úsek R2 Šaca - Košické Oľšany. Tu vyhlásil tender vtedajší minister Árpád Érsek na konci roka 2018. Dodnes však nie je jasný víťaz. Vie sa ale, že najnižšiu cenu zo siedmich záujemcov navrhlo taliansko-slovenské združenie firiem INC, Cesty SK, a Cedis a to vo výške 123,6 milióna eur.

Od tohto momentu z jesene roka 2019 sa však tender nepohol, za čím môžu byť opakované revízne postupy. Posledné odvolanie voči rozhodnutiu Úradu pre verejné obstarávanie podal jeden z uchádzačov 1. februára.

„Našou snahou je ukončiť predmetnú súťaž čo najskôr, avšak verejný obstarávateľ nemôže uchádzačom zabrániť prípadnému uplatneniu revíznych postupov v zmysle zákona o verejnom obstarávaní,” povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková.

Otázkou však aj pri tomto úseku zostáva pôvodná forma financovania. Na rozdiel od Prešova malo ísť o cestu, na ktorú sú vyčlenené eurofondy. Súťažné podklady pritom hovoria o trojročnej lehote výstavby. Či sa to stihne v termíne je otázne – zo starého programového obdobia sa môžu čerpať eurofondy len do konca roka 2023. Dobrou správou však je, že po námietkach v stavebnom konaní tu majú diaľničiari na stole právoplatné stavebné povolenie.

Mimo obchvatov krajských miest je tu však čoraz výraznejší aj občiansky a politický tlak na ďalšiu výstavbu R4 smerom k poľským hraniciam. Nedávno sa pre tento úsek začala spisovať aj petícia, ktorej prvým signatárom bol práve Majerský.

Tlak tu vyvíja aj Poľsko a Maďarsko, ktoré chcú zrealizovať koridor od Pobaltia po Balkán - takzvanú Via Carpatia, s napojením na infraštruktúru východných krajín ako Bielorusko, Ukrajina, či Turecko. Naďalej tu vyvíja aktivity aj iniciatíva Diaľnica na Zemplín. Tá urguje pokračovanie povestnej “diaľnice do Košíc” D1 až k ukrajinským hraniciam.

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/23 ... -podmienky
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.