Zemplínčania chcú diaľnicu k ukrajinským hraniciam, pripúšťa

Moderátor: Moderátori

Zemplínčania chcú diaľnicu k ukrajinským hraniciam, pripúšťa

Odoslaťod MuelMI » 01. Mar 2021 16:13

Na východe čakajú na fungujúci dopravný systém a prepojenie Košíc na ostatné regióny tejto časti Slovenska. Očakávajú rozvoj regiónu, zamestnanosť a prílev nových investorov.
MICHALOVCE: Výstavbu diaľnice z Košíc cez Michalovce až po ukrajinskú hranicu chce dosiahnuť združenie Diaľnica na Zemplín.

Združenie spája starostov, primátorov, podnikateľov, odborníkov z oblasti dopravy, aktivistov a obyvateľov Zemplína. Patria medzi nich primátori Michaloviec, Sobraniec či Trebišova, ale aj poslanci parlamentu Róbert Puci, Miloš Svrček a Milan Potocký. Čestnými členmi sú aj minister dopravy Andrej Doležal aj štátny tajomník Jaroslav Kmeť.

Podporuje tiež udržanie existujúcich pracovných miest, zabránenie odlivu mladých ľudí, rozvoj cestovného ruchu a dopravnej dostupnosti.

Zostaneme v hanbe
„Každý Zemplínčan čaká na to, aby vznikol v tomto regióne fungujúci dopravný systém a prepojenie Košíc na ostatné regióny východného Slovenska,“ konštatoval predseda občianskeho združenia Diaľnica na Zemplín Peter Báthory. „Nemôžeme riskovať, že v regióne Zemplína nebude najbližších 20 rokov postavený ani kilometer diaľnic a rýchlostných ciest. Už sa ďalej nechceme nečinne prizerať ako nám odchádzajú rodinní príslušníci za prácou na západ."

Rýchlostné cesty či diaľnice stavajú podľa neho v smere k východným susedom aj Poliaci a Maďari.

„Diaľnicu začínajú stavať Ukrajinci od Kyjeva po hranicu so Slovenskom. Predpoklad je, že vybudovaná až po Vyšné Nemecké by mala byť v roku 2024 alebo 2025. Zostaneme potom v hanbe,“ povedal.


Pripravení na kompromis
Útvar hodnoty za peniaze pripravil materiál pre výber priorít a plán prípravy a výstavby cestných projektov do roku 2030. Ráta so štyrmi úsekmi diaľnice od Košíc po ukrajinskú hranicu. Tri úseky sú v druhej desiatke, a to 12.miesto patrí úseku Dargov – Pozdišovce, 13.priečka Pozdišovce – Sobrance a 15.miesto Bidovce – Dargov. Najhoršie dopadol úsek medzi Sobrancami a hranicou s Ukrajinou, ktorý je na 67.priečke priorít.

„Rozdelenie úsekov môže byť iné, môže ich byť menej. Najnevyhnutnejšie je podľa nás vybudovanie diaľničného úseku od Dargova po Michalovce, teda by sa spojili navrhované dva úseky. V tomto prípade by sa ani nemusel raziť tunel pod Dargov. Výstavba 25 kilometrov dlhého úseku by stála 250 miliónov eur, teda na jeden kilometer by to bola jedna z najnižších súm za výstavbu,“ poukázal Báthory.

Pripúšťa aj kompromis a medzi Košicami, presnejšie Košickým Klečenovom a Svinicou si vie predstaviť rozšírenú rýchlostnú cestu

„Rozumiem, že v tejto náročnej ekonomickej situácie treba šetriť, preto sme pripravení momentálne zľaviť zo svojich nárokov a navrhujeme takéto riešenie. Aj tento variant by pomohol rozvoju Zemplína,“ konštatoval.

Nárast dopravy o 30 percent
K iniciatíve sa pridal aj Košický samosprávny kraj. Jeho predseda Rastislav Trnka sa stretol so zástupcami Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR, klastra Košice IT Valley a členmi občianskych združení Diaľnica na Zemplín a Nové Michalovce.

„V Košickom kraji je 2 400 kilometrov ciest, z toho iba 22 kilometrov diaľnic a 15 kilometrov rýchlostných ciest, čo je najmenej zo všetkých krajov,“ povedal Trnka.

Jedným z najvyťaženejších dopravných ťahov v rámci Košického kraja je spojenie medzi Košicami a Michalovcami. Kým v roku 2015 prešlo vstupom do Košíc v smere od Michaloviec za 24 hodín 11 700 vozidiel, pri poslednom sčítaní v roku 2019 to bolo už 15 000.

„Karpatský región, do ktorého spadá aj územie Košického kraja, je v súčasnosti najuzavretejší, aký kedy bol od prvej svetovej vojny. Dostať sa z Košíc do Kyjeva trvá autom až 12 hodín, navyše v súčasnosti na tejto trase neexistuje žiadne priame vlakové spojenie,“ povedal Marek Antal, štátny tajomník Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie.

Kraj ponúka pomoc
V minulosti existovala štúdia uskutočniteľnosti. Tento dokument si už v roku 2013 dala vypracovať Národná diaľničná spoločnosť. Keďže nedošlo k realizácii, štúdia sa stala neaktuálnou.

„Aktuálne neexistuje žiadny dokument, na základe ktorého by bolo možné začať s dostavbou diaľnice D1,“ poznamenal Báthory.

Poslanci Košického samosprávneho kraja poverili župana rokovať s Ministerstvom dopravy, s cieľom rozhýbať prípravu diaľničného úseku a vypracovať štúdiu.

Dotácie na ihriská región neoživia
Členom združenia Diaľnica na Zemplín je aj primátor mesta Michalovce Viliam Zahorčák.

„Našou ambíciou je dosiahnuť nielen prehodnotenie rebríčka, ale aj to, aby sa na úsekoch diaľnice na Zemplín čím skôr aj začalo reálne robiť. Diaľnica je jedným z hlavných predpokladov pre rozvoj Zemplína,“ konštatoval.

Poslanec Národnej rady Milan Potocký poznamenal, že predchádzajúce vlády Roberta Fica regiónu Zemplína nepomohli, práve naopak, až štri okresy zaradili na zoznam najmenej rozvinutých.

„Ficova vláda na východe Slovenska rozdávala dotácie na multifunkčné ihriská, opravu kúpalísk, rekonštrukciu obecných úradov, kultúrnych domov a námestí. Takéto opatrenia zvýšenie zamestnanosti a trvalo udržateľný rozvoj regiónu nepriniesli. Situácia bežných ľudí sa nielenže nezlepšila, ale naopak, ešte viac sa zhoršila,“ uviedol.

Jediným nevyhnutným impulzom je podľa neho diaľnica, ktorá podporí nielen vytváranie pracovných miest a priláka investorov, ale oživí aj cestovný ruch napríklad na Zemplínskej Šírave.

Bez politických sľubov a lobingu
Ministerstvo dopravy a výstavby poukazuje, že ďalšia príprava úsekov D1 od Bidoviec po štátnu hranicu s Ukrajinou bude závisieť od schválenia Harmonogramu priorít, ktorý je aktuálne v príprave a predmetom rokovaní s Ministerstvom financií.

„Vláda na rokovaní v septembri 2020 schválila Priority vo výstavbe cestnej infraštruktúry, v ktorom sa nachádza aj Zoznam investičných priorít. Cieľom je, aby sa cestné projekty robili na základe reálnych dopravných potrieb, nie na základe politických sľubov a lobingu,“ uviedol Ivan Rudolf, hovorca ministerstva dopravy.

Na základe zoznamu priorít vznikne v krátkom čase záväzný harmonogram, pri jeho príprave sa do úvahy zoberie okrem tvrdých analytických dát aj pripravenosť projektov.

„Z toho vyplýva, že poradie v Zozname priorít ešte neurčuje, v akom poradí sa budú projekty pripravovať v čase,“ dodal Rudolf.

https://www.aktuality.sk/clanok/869156/ ... ompromise/
MuelMI
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 262
Obrázky: 6
Založený: 17. Dec 2019 19:21

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.