Kým na Orave meškáme s rýchlostnou cestou R3, Poliaci stavaj

Moderátor: Moderátori

Kým na Orave meškáme s rýchlostnou cestou R3, Poliaci stavaj

Odoslaťod MuelMI » 25. Feb 2021 13:17

Kamióny na Orave by mala odviesť rýchlostná cesta R3.
Kamióny na Orave by mala odviesť rýchlostná cesta R3.Zdroj: Jana Kovalčíková/NDS

Na Orave začnú so stavbou rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín – Nižná. Slováci sa musia ponáhľať, Poliaci stavajú za hranicou štvorprúdovku. Môže ovplyvniť dopravu na Slovensku.
TVRDOŠÍN: Úsek, na ktorý Oravci čakajú niekoľko rokov, ide do výstavby. Diaľničiari dnes podpísali s víťaznou spoločnosťou Hochtief SK zmluvu. Na Oravu prišiel aj minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina).

Obchvat dlhý 4,4 kilometra postaví víťazné združenie Hochtief SK, Alpine Slovakia a Hydroekol Dolný Kubín za 62 miliónov Eur zo štátneho rozpočtu.

Poliaci budujú diaľničnú sieť
Primátor Tvrdošína Ivan Šaško v rozhovore viackrát spomenul, že kamiónová doprava cez Tvrdošín je krutá. Kolóny z Nižnej až do Tvrdošína sa tvoria najmä poobede a v piatky.

Hlavný ťah kamiónovej dopravy na Slovensku z juhu na sever podľa neho stále tiahne cez Oravu. V smere na juh pokračuje najkratšou trasou k Maďarsku a v smere na sever ďalej cez Poľsko smeruje k Pobaltským štátom.

Orave sa výrazne neodľahčilo ani po dostavbe diaľničného úseku D3 na Kysuciach Svrčinovec - Skalité, ktorá pokračuje do Poľska ako S1.

Kým sa na Slovensku naťahovala súťaž o zhotoviteľa R3, Poliaci budovali cesty, ktoré ovplyvnia dopravu aj na našej strane. Šaško hovorí, že s Poliakmi o dopravnej situácii komunikujú.

Poliaci idú budovať za hraničným priechodom Trstená – Chyžné štvorprúdovú cestu. Podľa primátora ju už majú projekčne pripravenú.

(Článok pokračuje pod obrázkom)


Diaľnica S7 v Poľsku má mieriť od slovenskej hranice cez Varšavu až k Baltskému moru. 7fotiek v galérii
Diaľnica S7 v Poľsku má mieriť od slovenskej hranice cez Varšavu až k Baltskému moru.Zdroj: Wikipedia
Ide o diaľnicu S7, ktorá je v rôznych stupňoch rozostavanosti, no najbližší dostavaný úsek v Rabke je od Slovenska vzdialený približne štyridsať kilometrov.

Spustenie takejto trasy by výrazne ovplyvnilo dopravu na slovenskej strane. Podľa Šaška vtedy nebude nutný len úsek Tvrdošín – Nižná, ale aj ostatné úseky R3.

„Kým postavia cesty v Poľsku, tak sa na Slovensku musíme zobudiť a poponáhľať. Keď Poliaci dokončia štvorprúdovku po hranicu, dopravná situácia na Slovensku bude opäť úplne iná,” hovorí.


Kamiónov sa zbavia o dva a pol roka
Hornooravci už majú podľa primátora aspoň nádej, že sa ich situácia s kamiónmi vyrieši. Trvať by to nemalo dlhšie, ako dva a pol roka. Stavba by nemala ovplyvňovať súčasnú dopravnú situáciu, pretože ide mimo hlavný ťah, stavebný ruch v meste nepocítia.

Obchvat Tvrdošína sa napája na existujúci obchvat Trstenej a vedie po ľavom brehu rieky Oravy. Končí pred obcou Nižná, kde sa pripája na cestu I/59 cez privádzač Nižná a okružnú križovatku Nižná – sever. Tu sa napojí na pripravovanú stavbu rýchlostnej cesty R3 Nižná – Dlhá nad Oravou.

Stavba zahŕňa desať mostov na R3, tri mosty mimo R3 a dočasný most cez rieku Orava.

Nekonečná slučka námietok
Stavebné povolenie na úsek Tvrdošín – Nižná vydali už v roku 2010. Súťaž o zhotoviteľa úseku R3 trvala od roku 2017, v tom istom roku sa malo začať stavať. Nič z toho sa nedalo zrealizovať kvôli nekonečnému verejnému obstarávaniu.

Národná diaľničná spoločnosť najprv prijala ponuku skupiny firiem Swietelský-Ava-stav, následne to musela prehodnotiť a v roku 2019 vybarala za víťaza taliansko-slovenské konzorcium Todini, Cesty SK, Cedis. Ani tieto spoločnosti nakoniec zákazku nezískali.

(Článok pokračuje pod obrázkom)

V roku 2019 starostovia a primátori priniesli na podateľňu úradu vlády 25 000 pohľadníc od obyvateľov. Bol to apel, že potrebujú R3.7fotiek v galérii
V roku 2019 starostovia a primátori priniesli na podateľňu úradu vlády 25 000 pohľadníc od obyvateľov. Bol to apel, že potrebujú R3.Zdroj: Martin Buzna
Odďaľovanie termínov spôsobovali nekonečné kolá námietok od neúspešných uchádzačov. Konečného zhotoviteľa obchvatu Tvrdošína diaľničiari oznámili až koncom minulého roka. Mal to byť prvý krok k tomu, aby sa začali riešiť ich problémy s kamiónmi v regióne.

https://www.aktuality.sk/clanok/868587/ ... rprudovky/
MuelMI
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 262
Obrázky: 6
Založený: 17. Dec 2019 19:21

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.