Tunel pod Donovalmi alebo pri Kremnici. Rozhodnutie padne po

Moderátor: Moderátori

Tunel pod Donovalmi alebo pri Kremnici. Rozhodnutie padne po

Odoslaťod Ister » 24. Feb 2021 07:04

Tunel pod Donovalmi alebo pri Kremnici. Rozhodnutie padne podľa veľkej štúdie

Dilemu, akou cestou sa vydať oživil súčasný minister dopravy Andrej Doležal.

Tunel pod Donovalmi alebo pri Kremnici. Rozhodnutie padne podľa veľkej štúdie
Zdroj: HN Pavol Funtál
Rýchlostná cesta R1 sa počas vlád Roberta Fica tešila veľkej pozornosti. Jej zatiaľ posledný 50-kilometrový úsek z Nitry do Banskej Bystrice dal vybudovať ešte minister Ľubomír Vážny formou PPP projektu, pričom išlo o jednu z najdrahších ciest v prepočte na kilometer.

Ale otázka, či v nej pokračovať ďalej na sever na Ružomberok alebo stavať novú R3 od Žiaru nad Hronom na Martin, a takto prepojiť sever a s juhom, je stále nezodpovedaná.

Dilemu, akou cestou sa vydať, oživil súčasný minister dopravy Andrej Doležal. Ten v septembri v rámci nového zoznamu priorít pridelil tejto otázke 11. miesto. A to, akú podobu bude spojnica napokon mať, určí veľká analýza.

Diaľničiari v týchto dňoch už pripravujú podklady na súťaž, ktorej víťaz ju štátu dodá. Rezort sľubuje, že bude nezávislá. „Ministerstvo prijme rozhodnutie na základe tejto štúdie, ktorej cieľom je predísť rozhodnutiu na základe akejkoľvek objednávky záujmových skupín a vybrať najlepšie dopravné riešenie pre Slovensko ako celok,“ povedal hovorca Ivan Rudolf.

Paradoxne, nejde o prvý pokus tejto vlády vypracovať štúdiu s cieľom preskúmať, ktorá vetva severo-južného prepojenia dáva väčší zmysel. „Viem, že sa pripravovala už minulý rok v lete. V zadaní však boli zásadné nedostatky a došlo k tomu, že museli zadanie prepracovať,“ povedal analytik Ján Kovalčík z INEKO.


Zdroj: Hospodárske noviny
​Tlaky z rôznych strán
Faktom však je, že na diskusiu, ktorým smerom sa vydať, sa pripravujú aj dotknuté samosprávy. Tomáš Mišovič, ktorý radí primátorovi Ružomberka, je za variant R1, lebo ho pokladá za logickejší a viac pripravený.

„Pán Doležal má na vec názor, ktorý je nám blízky. Rozhodol sa však byť vecný a objektívny a dal urobiť poslednú štúdiu, ktorá jednoznačne povie, kadiaľ bude trasa viesť. Práve preto s nami komunikuje už pri príprave súťažných podkladov,“ povedal Mišovič pre HN.

Na druhej strane napríklad minister hospodárstva Richard Sulík sa ešte vlani prikláňal k verzii R3, teda k prepojeniu cez okolie Kremnice. Či z tohto nemôže vzniknúť politická téma, jasné nie je. Rezort dopravy na takúto otázku iba odvetil, že sa bude držať nezávislej štúdie.

Za a proti
Proti verzii s využitím rýchlostnej cesty R1 cez Ružomberok hovorí terén, ktorý si bude vyžadovať veľkú časť cesty viesť tunelmi. Úsek by tiež viedol územím dvoch Národných parkov Nízke Tatry a Veľká Fatra. Na druhej strane chránených území sa dotýka aj trasa R3 cez Martin.

Tá je však zároveň v mape európskeho TEN-T koridoru zakreslená ako alternatíva pre severojužné prepojenie medzi Maďarskom a Poľskom. A podľa analýzy ešte z roku 2015 má vyjsť lacnejšie ako jej konkurent. Finálna štúdia má napokon zohľadniť aj to, koľko dopravy môže prevziať hotová D1 z R1, ktorá je v súčasnosti pre niektorých šoférov alternatívou.

Aj keď by sa mohlo zdať, že sa na projekte nič nedeje, kým nepadne finálne rozhodnutie, nie je to tak. Ešte v novembri Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila súťaž na projektovú prípravu časti R3 od Martina po Rakovo v hodnote viac ako dva milióny eur. Tento krok s nepochopením sledoval aj analytik Kovalčík.

„Nebolo mi jasné, ako to reflektuje na pravidlá priorizácie a myslím si, že to bolo aj porušením jedného z uznesení. Pretože toto je jeden z tých ťahov, ktorým mala v tejto fáze predchádzať štúdia,“ povedal. Vo februári sa však stalo, že diaľničiari tento tender zrušili. Odvolali sa pritom na otázky potenciálnych uchádzačov a sľúbili, že podklady dopracujú. Podľa Kovalčíka môžu byť za zrušením technikálie kvôli posúdeniu vplyvu na životné prostredie – EIA. To exspirovalo v roku 2019 a nový proces ešte nemusel dobehnúť, čo mohlo spôsobiť ťažkosti.

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/23 ... kej-studie
Ister
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 287
Obrázky: 13
Založený: 10. Feb 2008 11:32

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.