Kam povedú nové električkové trate? Magistrát odhalil

Moderátor: Moderátori

Kam povedú nové električkové trate? Magistrát odhalil

Odoslaťod aquila » 10. Nov 2020 00:09

Aké sú plány rozvoja električkových tratí v Bratislave?

Odomknuté do 00:50
9. nov 2020 o 23:42 TOMÁŠ VAŠUTA ODOBERAŤ AUTORA NA EMAIL


Ilustračná snímka (Zdroj: SITA)
Písmo:A-|A+00
BRATISLAVA. Napriek tomu, že rozvoj električkových tratí označovali za svoju prioritu takmer všetci primátori za posledné desaťročie, v realite sa to nijako neodzrkadľovalo. Až na petržalskú vetvu nepribudla v hlavnom meste žiadna nová trať.

Úspešnejší chce byť v tomto smere súčasný primátor Matúš Vallo. Jeho poradca Juraj Šujan odhalil v rozhovore pre novembrový magazín INDEX plány ďalšieho rozvoja električkových tratí.


Rozhovor s Jurajom Šujanom nájdete v novembrovom INDEXE.
Medzi priority mesta zaradil aj vytvorenie vrakuňsko-biskupickej radiály. V hre je pritom aj potiahnutie električky až k projektu Bory.

Najprv Petržalka...

SÚVISIACI ČLÁNOK
Matovič avizoval „nula hodín“, sľub nesplnili. Stavebný zákon mešká
Čítajte 
Celkom logicky sa v rebríčku priorít na prvom mieste ocitla druhá etapa električkovej trate v Petržalke.

V tomto smere hrá magistrát o čas, keďže na jej financovanie chce použiť eurofondy a ich využitie je viazané na koniec roka 2023.

Magistrát vyhlásil koncom októbra verejnú súťaž na vybudovanie trate v úseku Bosáková – Janíkov dvor. Ukončenie verejného obstarávania je naplánované na september 2021 pričom hodnota zákazky bola stanovená na 90,6 milióna eur.

Plánované zastávky predĺženej trate v Petržalke
Chorvátske rameno
Gessayova
Zrkadlový háj
Stred
Veľký Draždiak
Lietavská
Janíkov dvor
Stavebník by mal celú stavbu zrealizovať do 27 mesiacov. Prvá električka by na koniec Petržalky mala ísť v decembri 2023.

Trať má pritom viesť v koridore, ktorý bol pôvodne určený pre výstavbu bratislavského „metra“. Má na nej vzniknúť sedem zastávok.

Mesto už teraz avizuje, že v špičke má z Petržalky jazdiť električka každé tri minúty. „Predpokladáme, že v roku 2030 denne električku v Petržalke využije v každom smere 30-tisíc cestujúcich,“ uviedol magistrát.

...potom Nivy
Druhou prioritou mesta je realizácia električkovej trate cez bratislavské Nivy. Ide o trať, ktorej vznik podnietil developer J&T Real Estate. Význam tejto trate však nespochybňoval predchádzajúci primátor Ivo Nesrovnal a nerobí tak ani Matúš Vallo.


Vizualizácia navrhovanej podoby električky popred budovu SND. (zdroj: JTRE)
Diskutovanou je však otázka, či má nová trať viesť popred alebo poza novú budovu Slovenského národného divadla. Mesto minulý týždeň informovalo, že ministerstvu kultúry navrhlo kompromisné riešenie.

Nová trať by mala viesť po Pribinovej ulici, mala by však obísť divadlo a vrátiť sa naspäť. Urobila by tak akúsi slučku. Ministerstvo však takýto kompromis neprijalo. Magistrát napriek zamietavému stanovisku štátnej inštitúcie pripravuje takýto návrh.

„Proces prípravy novej električkovej trate už nemôžeme odkladať. Aj napriek tomu, že mesto zatiaľ nezískalo súhlas ministerstva ku kompromisnému riešeniu, mesto v najbližších dňoch predloží do procesu zmien a doplnkov územného plánu trasu po Pribinovej doplnenú o slučku okolo budovy divadla,“ uviedol vo vyhlásení magistrát.

Diskusia s ministerstvom sa tak presunie na pôdu územno-plánovacieho procesu. Mesto chce vytvoriť medzinárodnú odbornú pracovnú komisiu, ktorá má prispieť k nájdeniu ideálneho riešenia tak, aby s ním súhlasilo aj ministerstvo kultúry.


Kompromisná podoba trasovania električky poza budovu SND. (zdroj: Bratislava)
„Ako jednoznačne najlepšia sa ukázala trasa po Pribinovej ulici pred novou budovou SND, po Košickej a Miletičovej ulici, s napojením na električkové trate na Záhradníckej a Šafárikovom námestí. Dáta z dopravného modelu ukázali, že táto trasa obslúži najviac cestujúcich a bude mať najkratšiu jazdnú dobu,“ konštatuje magistrát.

Len pre doplnenie, na výstavbu trate, ktorá by viedla cez Pribinovú ulicu, chce výrazným spôsobom prispieť aj developer J&T Real Estate.

Medzi prioritami aj Vrakuňa
Práve električka cez Nivy má mestu otvoriť možnosti aj pre realizáciu trate do Vrakune.

„Táto trasa umožní budovať električkovú radiálu do Biskupíc a Vrakune, ktorá obslúži dve mestské časti dosiaľ bez električky, priľahlé časti Ružinova, veľkú rafinériu a umožní prestup zo železničnej zastávky cestujúcim zo Žitného ostrova,“ uviedol v rozhovore pre novembrové číslo magazínu INDEX Juraj Šujan, poradca primátora Bratislavy pre územný rozvoj.

Podľa jeho slov je pritom trať do Vrakune reálna. „V prípade biskupicko-vrakunskej radiály posudzujeme dva varianty, ktorými by trať mohla viesť. Pozeráme sa na urbanistické a dopravné kritériá a napríklad na to, aby zmysel dávala už prvá etapa trate. Tieto tri trate nie sú vízie, to sú reálne rozpracované trasy,“ vysvetlil Šujan.


Návrh trasovania električky z dielne starostu Vrakune M. Kuruca. (zdroj: M. Kuruc)
Fakt je ten, že o vrakuňsko-biskupickej radiále sa hovorí už roky. Naposledy o nevyhnutnosti jej realizácie presviedčali starostovia Vrakune a Ružinova. Podľa nich má trať vysporiadané pozemky, keď by mohla viesť po Slovnaftskej ulici. Napríklad na Bajkalskej ulici je pritom pripravený tunel, ktorý zrealizovali ešte pri výstavbe štvorprúdovky.

„V závislosti od rôznych alternatív, kadiaľ by trať išla, sa celkové náklady pohybujú do 200 miliónov eur," uviedol podľa Bratislavských novín Martin Chren.

Realizácie tejto trate však bude závisieť od toho, ako dopadne trasovanie električky cez Nivy. Trať má totiž nadväzovať práve na túto pripravovanú linku.

Ďalšie trasy
Šujan pritom pre INDEX povedal, že sa vážne zaoberajú aj traťou v západnej časti mesta. Jednou z nich je predlženie električkovej trate k projektu Bory, ktorý realizuje developer Penta Real Estate.


SÚVISIACI ČLÁNOK
Kde v Bratislave chýba električka? Vallo hovorí o Biskupiciach
Čítajte 
„Chceme, aby noví obyvatelia, návštevníci či pracovníci, ale aj cestujúci z prímestských vlakov využívali túto formu dopravy,“ naznačil Šujan. Do budúcnosti sa pritom natíska otázka a možnosť predĺžiť trať až do Devínskej Novej Vsi.

O tejto možnosti však mesto zatiaľ nehovorí. Reálnejšie je prepájanie jednotlivých tratí. „Uvažujeme aj o prepojení račianskej, vajnorskej a ružinovskej radiály v línii Tomášikovej alebo Riazanskej ulice,“ naznačil ďalšie smerovanie Šujan.

Čítajte viac: https://index.sme.sk/c/22531144/kam-pov ... ml?ref=trz
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.