RegioJet na linke do Komárna končí nahradí ho duo ÖBB a ZSSK

Moderátor: Moderátori

RegioJet na linke do Komárna končí nahradí ho duo ÖBB a ZSSK

Odoslaťod rado » 21. Sep 2020 18:05

Rozhodnuté: RegioJet na linke do Komárna končí. Nahradí ho duo rakúskych ÖBB a ZSSK

21.9.2020 Vladimír Šnídl
https://e.dennikn.sk/2048966/rozhodnute ... obb-a-zssk

Ministerstvo dopravy oznámilo, že duo štátnych dopravcov bude jazdiť za o niečo nižšiu dotáciu, než v posledných rokoch poberal RegioJet.

Ministerstvo dopravy pod vedením Andreja Doležala (Sme rodina) oznámilo, kto bude od polovice decembra jazdiť na linke Bratislava – Komárno. Súkromný RegioJet plánuje nahradiť duom štátnych dopravcov – rakúskymi spolkovými dráhami ÖBB a štátnou Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK).

V tlačovej správe sa ministerstvo dopravy pochválilo, že dopravu na tejto čoraz dôležitejšej trati zabezpečí „spojenie dvoch stabilných národných dopravcov“.

„Ako som sľúbil, vybrali sme tú najlepšiu ponuku. Na frekventovanú trať prinášame etablovaných dopravcov, ktorí prinesú kvalitné služby za nižšiu cenu, a rozsah výkonov bude zachovaný,” povedal minister Doležal.

RegioJet už chystá prepúšťanie

Toto rozhodnutie znamená koniec českého RegioJetu na tejto trati. Ten pritom dôležitú linku cez Žitný ostrov rozhýbal tak, že za jeho éry na nej počet cestujúcich narástol päťnásobne.

Súkromný dopravca vo svojej reakcii uviedol, že hlavné je, že ministerstvo konečne ukončilo neistotu, ktorá bola spojená s výberom nového dopravcu.

„RegioJet víta, že ministerstvo prestalo blokovať ďalší postup a prehlbovať neistotu – najmä smerom k cestujúcim,“ reagoval hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

RegioJet už v pondelok ráno avizoval, že pripravuje hromadné prepúšťanie asi 90 svojich zamestnancov – rušňovodičov, sprievodkýň a ďalšieho personálu –, s ktorými túto linku prevádzkoval. Koľkých z nich prevezme duo nástupcov RegioJetu, zatiaľ nie je známe.

Počet spojov vraj zostane

Doležal už v lete avizoval, že sa bude snažiť prevádzku na linke do Komárna poskladať z viacerých dopravcov, pretože ani jedna dostupná železničná firma by sama osebe nedokázala dať v takom krátkom čase dokopy požadované kapacity.

Nakoniec oznámil, že dotovanú trať zverí dvom štátnym dopravcom, ktorí vraj poskytnú ešte väčší počet klimatizovaných vozňov, než mal RegioJet.

„V porovnaní so súčasnou prevádzkou navrhli ÖBB plus ZSSK koncept väčšieho počtu klimatizovaných vozňov, ako používa spoločnosť RegioJet. Pôjde o rovnaké súpravy a vysokokvalitné lokomotívy, ktoré dnes premávajú na úseku Viedeň – Marchegg – Bratislava,“ dodalo ministerstvo.

Z pohľadu cestujúceho je dôležité, že podľa ministerstva by sa nemal zoškrtať ani počet súčasných spojov. A zároveň to, že pasažieri budú môcť v rámci Bratislavského kraja naďalej jazdiť na lístky integrovanej dopravy.

„S príchodom nových dopravcov zostáva zachovaný aj cestovný poriadok, riešia sa len drobné úpravy pre optimalizáciu nástupov a výstupov cestujúcich. Nezmení sa ani režim IDS na území Bratislavského samosprávneho kraja,“ dodalo ministerstvo.

Na dva roky

Nižšia bude podľa ministerstva aj cena služieb. Ministerstvo aktuálne platí RegioJetu 9,6 eura za prejdený kilometer. Duo štátnych dopravcov by vraj teraz malo inkasovať 9,55 eura.

„Oproti súčasnosti bude celková dotácia za rok nižšia o takmer 200-tisíc eur,“ sľubuje ministerstvo.

Koniec žltého dopravcu

RegioJet na linku do Komárna priviedol ešte bývalý minister Ján Figeľ z KDH, ktorý mu koncom roka 2010 bez súťaže priklepol desaťročný kontrakt. Reálne začal RegioJet jazdiť na jar 2012, keď si prenajal potrebné súpravy a zaškolil personál.

Išlo o prvý a zatiaľ jediný prípad na Slovensku, keď štátom dotovanú trať dostal súkromník.

Okrem toho RegioJet v decembri 2014 začal jazdiť aj na vnútroštátnej linke Bratislava – Košice, tú však prevádzkoval na vlastné komerčné riziko. Z tejto linky odišiel v januári 2017, keď nedokázal konkurovať štátnym rýchlikom, v ktorých platili Ficove stopercentné zľavy, a štátnym expresom InterCity, ktorých návrat presadil Andrej Danko z SNS.

Po odchode z Komárna bude RegioJet na Slovensko jazdiť už len medzinárodnými vlakmi z Česka. Okrem toho zostáva na Slovensku prítomný v autobusovej doprave.

Dvojica ÖBB a ZSSK by linku do Komárna mala obsluhovať dva roky. Malo by ísť o dočasné preklenovacie riešenie, kým nebude vybratý dopravca na dlhodobý kontrakt.

Toho ministerstvo hľadá v otvorenej súťaži, pri ktorej Doležal nedávno sľuboval, že ju stihne uzavrieť ešte tento rok.

„Ideálnym scenárom by bolo podpísať do konca roka desaťročnú zmluvu s víťazom súťaže. Ten následne bude mať dva roky na to, aby si pripravil vlakové súpravy a personál a mohol na linke do Komárna začať plnohodnotne jazdiť,“ hovoril minister začiatkom mesiaca.
Obrázok používateľa
rado
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.