Kazašských stavbárov vylúčili z oravskej rýchlocesty

Moderátor: Moderátori

Kazašských stavbárov vylúčili z oravskej rýchlocesty

Odoslaťod bystrik » 09. Sep 2020 16:27

Kazašských stavbárov vylúčili z ďalšej veľkej zákazky – z oravskej rýchlocesty

Ofenzíva kazašských stavbárov na slovenskom trhu smeruje k veľkej prehre.

Firmy Integra a Todini z impéria kazašského oligarchu Orifjana Shadiyeva bojujú od roku 2017 o takmer všetky veľké štátne stavebné zákazky na Slovensku. Často mali aj najnižšie ceny. Štát ich vtedy spravidla vyhodil, lebo nevedeli obhájiť, že majú dostatočné skúsenosti.

Aktuálne sa tak stalo v prípade súťaže o rýchlocestu R3 na Orave medzi Tvrdošínom a Nižnou. Rovnakým smerom sa uberá aj zákazka na generálnu opravu vodnej elektrárne Gabčíkovo. To by mala byť aj poslednou kazašskou príležitosťou na našom trhu.

Tri roky vyberajú dodávateľov

Prítomnosť ambicióznych Kazachov má zatiaľ iba ten efekt, že sa verejné súťaže bežne naťahujú tri roky, čo brzdí výstavbu a čerpanie eurofondov.

Kazašská firma Integra Construction a jej talianska sestra Todini Costruzioni Generali doposiaľ nezískali ani jednu zákazku.

Skupina chcela modernizovať železničné trate na Záhorí a pri Poprade. V oboch súťažiach ponúkla najnižšie ceny. Po zhruba dvoch-troch rokoch bojov ich železničiari definitívne vylúčili a práce si objednali u iných firiem.

Firma Todini sa zároveň usilovala o zákazky Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ale výsledok je priebežne rovnaký. Najskôr ich vylúčili z tendra o severný obchvat Prešova na rýchloceste R4. Predložili totiž referencie z Číny, ktoré NDS neuznala ako dôkaz, že firmy majú dostatočné skúsenosti.
Nemajú vlastných expertov

A teraz ich vylúčili aj zo súťaže o oravskú rýchlocestu R3. Stalo sa tak na základe rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie. Ten diaľničiarom nariadil, aby opätovne preverili, či združenie Todini plní podmienky účasti.

Úrad spochybnil jeho personálne zázemie, keďže združenie nemalo vlastných expertov, ale osoby, s ktorými malo len podpísanú zmluvu o budúcej zmluve.

NDS po preverení týchto a ďalších pochybností Todini vylúčila a za predbežného víťaza označila združenie nemeckej firmy Hochtief.

To však tiež nie je definitívne, keďže Todini a jeho partneri sa odvolali. Súťaž, ktorá sa ťahá už tri roky, sa teda bude naťahovať ďalej.
Expertov spochybnili aj pri Gabčíkove

K podobnému scenáru sa schyľuje v tendri štátneho podniku Vodohospodárska výstavba, ktorý sa chystá na generálnu opravu a rekonštrukciu vodnej elektrárne Gabčíkovo. Mala by to byť už posledná zákazka, v ktorej majú Kazachovia najnižšiu cenu a štát ich zatiaľ nevylúčil.

Aj túto ponuku Todini spochybnil Úrad pre verejné obstarávanie. Počas kontroly zistil, že štátny podnik dostatočne nepreveril, či stavbári plnia podmienky. Opäť riešil, či má expertov v súlade s požiadavkami tendra.

Čo na to Todini

Denník E sa spýtal spoločnosti Todini, čo hovoria na to, že ich na Slovensku vylučujú z tendrov a či nechystajú žaloby na štát. V minulosti si aj s Integrou sťažovali v Európskej komisii.

„V tomto momente Todini nemá čo povedať. V budúcnosti, keď to bude primerané, vydáme oficiálne stanovisko,“ reagovala firma.

Todini do slovenských tendrov často vstupovali v konzorciách so slovenskými partnermi Cedis a Cesty SK. Z vývoja posledných súťaží sa však zdá, že sa toto puto už pretrhlo. Cedis a Cesty SK pokračujú ďalej s inými partnermi.

No podstata sa nemení. V súťaži o obchvaty Šale a Košíc sú aj v novom zoskupení najlacnejší a opäť sú pochybnosti o skúsenostiach.

Napríklad v prípade obchvatu Šale spochybnil ponuku Cedisu konkurenčný Porr, ktorý má v tendri druhú najnižšiu cenu. Jeho námietka na ÚVO bola úspešná – NDS musí opätovne vyhodnotiť, či Cedis a spol. plnia podmienky účasti.

Ani spoločnosť Cedis nepovedala, čo si myslí o tom, že ju a jej partnerov vylučujú zo súťaží. „Vylúčenie niektorých konzorcií z verejných obstarávaní vnímame ako platný právny stav, ktorý vyvstal v dôsledku postupu uvedených verejných obstarávateľov,“ reagovala firma. Jasne neodpovedala ani na otázku, či vyraďovanie z tendrov napadne na súde ani či sa bude hlásiť do ďalších tendrov.

Súťaž o juhovýchodný obchvat Košíc NDS stále vyhodnocuje.

Integra a Todini sú 100-percentnými dcérskymi spoločnosťami kazašskej firmy Prime system KZ, ktorú ovláda bankár a veľkopodnikateľ Orifjan Shadiyev. Magazín Forbes ho s majetkom okolo 200 miliónov dolárov zaradil zhruba na 30. miesto medzi najbohatšími ľuďmi v krajine.

https://e.dennikn.sk/2033118/kazasskych ... 1599508360
Obrázok používateľa
bystrik
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 582
Obrázky: 38
Založený: 03. Feb 2005 21:40

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.