Prečo je prerazenie železničného tunela pri Váhu ...

Moderátor: Moderátori

Prečo je prerazenie železničného tunela pri Váhu ...

Odoslaťod rado » 08. Sep 2020 18:11

Prečo je prerazenie železničného tunela pri Váhu mimoriadna udalosť

8.9.2020 17:19 Daniela Krajanová
https://e.dennikn.sk/2029311/preco-je-p ... na-udalost

Keď pred štyrmi rokmi vo Švajčiarsku otvorili 57-kilometrový železničný tunel, bola to veľká udalosť. Pri masívnej stavbe Gotthardského tunela navyše Švajčiari dodržali aj rozpočet.

Takmer podobne veľkou udalosťou by na slovenské pomery mohlo byť pondelkové prerazenie železničného tunela Milochov pri Považskej Bystrici. Tunel má dĺžku 1,86 kilometra a zaujímavý je minimálne z dvoch dôvodov:

- bude to jeden z mála novších železničných tunelov na Slovensku,
- je súčasťou historicky najdrahej modernizácie trate na 160 km/hod.

Tri nové tunely za 60 rokov

Okrem tento týždeň prerazeného tunela Milochov (dvojkoľajný a jednorúrový) sa dá na Slovensku hovoriť iba o dvoch modernejších tuneloch.

Prvý sa volá Turecký vrch a sprevádzkovali ho v roku 2013 ako súčasť modernizácie trate Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce. Viac než modernými prvkami je známy tým, že sa ním už dvakrát (bez koncovky) zaoberali orgány činné v trestnom konaní. V jednom z prípadov mohlo ísť o to, či pri jeho razení materiál vyťažený z tunela nebol oficiálne vyvážaný ako odpad, ale v skutočnosti ho železniciam nafakturovali ako nákup materiálu na stavbu.

Tunel Turecký vrch má takmer dva kilometre. To je o niečo viac ako ďalší novší tunel – Diel (1,08 kilometra), ktorý je prakticky tiež hotový a nachádza sa na tej istej trase ako prerazený 1,8-kilometrový tunel Milochov.

Pred touto trojicou tunelov na Slovensku desiatky rokov žiadny železničný tunel nerozostavali, posledné pribudli v roku 1955. Niektoré sú také staré, že majú problém so zatekaním, často im chýbajú aj moderné bezpečnostné prvky.

„Moderné tunely majú stavebno-bezpečnostné opatrenia v tuneli, ako sú únikové chodníky, úniková štôlňa, prevádzkové osvetlenie, núdzové osvetlenie, požiarne osvetlenie, rozvod požiarnej vody, prípadne ďalšie technologické vybavenie, ktoré zodpovedá aktuálnym európskym bezpečnostným predpisom,“ povedal v rozhovore Ján Snopko, autorský a geotechnický dozor vo firme Tarosi.

Keďže tunely Diel aj Milochov sú súčasťou jednej zákazky na zrýchlenie trate v úseku medzi Púchovom a Považskou Teplou, prejavilo sa to aj v cene kontraktu. Zmluva so staviteľmi tohto úseku (Doprastav, Subterra, TSS Grade a Elektrizace železnic Praha) preto vychádza najdrahšie v histórii železníc. ŽSR práce objednali v roku 2016 za 365 miliónov eur bez DPH.

Najdrahšia prerábka v histórii ŽSR

Rekord je to aj v prepočte na kilometer – každý jeden zrýchlený kilometer vychádza na takmer 23 miliónov eur.

Druhý najdrahší modernizovaný úsek je blízko: od Zlatoviec po Trenčiansku Teplú. Každý jeho kilometer vychádza na približne 20 miliónov eur.

Na porovnanie, medzi najlacnejšie patrí napríklad prerábka trate od Rače do Šenkvíc, ktorú dokončili v roku 2006 a vyšla na necelé 4 milióny za kilometer.

Snopko v rozhovore vysvetlil, že v prípade púchovskej trate ide na rozdiel od menej komplikovaného terénu pri Bratislave o zásadné úpravy, a to aj mimo tunelov.

„Povrchové úseky nového železničného koridoru sú osadené v morfologicky a urbanisticky exponovanom území, kde súčasťou stavby je aj viacero vyvolaných investícií. Zároveň treba pripomenúť, že okrem novonavrhovaných inžinierskych konštrukcií, ako sú tunely, mosty, nová zastávka Nimnica, je súčasťou ceny aj rekonštrukcia stanice Považská Bystrica a Považská Teplá, ktorá musí byť uskutočnená bez obmedzenia železničnej dopravy,“ povedal.

Celkovo sa investície do zrýchľovania trate od Bratislavy na Žilinu pohybujú na úrovni okolo dvoch miliárd eur. Súvisia najmä s vyrovnávaním trate, rýchlejšia trať by mala byť čo najrovnejšia, respektíve mať veľké oblúky.

Aktuálne dostavovaný úsek pri Púchove je poslednou skladačkou do zrýchľovania trate medzi Bratislavou a Žilinou na 160-kilometrovú rýchlosť. Inak je u nás bežných 120 km/h. Potom bude chýbať už len modernizácia žilinského železničného uzla.

Úsek Púchov – Teplá má byť kompletne hotový koncom budúceho roka.

Už od 17. septembra sa má však jazda po trati z Bratislavy do Považskej Bystrice vďaka vyrovnávaniu trate a tunelu Diel zrýchliť o štyri minúty. To sa týka diaľkovej dopravy, pri regionálnej je úspora dve a pol minúty, pretože musí častejšie zastavovať.

Meškajú aj práce na železnici

Minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina) pri prerazení tunela pripomenul, že stavba mešká. „Áno, omeškanie niekedy patrí k stavebníctvu, najmä k takýmto náročným projektom. Súčasťou stavby sú dva tunely, niekoľko mostných konštrukcií a veľmi zložitá výstavba. Hodnotím to však veľmi pozitívne a teším sa z každého úspechu a z každého otvoreného nového koridoru pre železničnú dopravu,“ citovala ho agentúra TASR.

Práce objednali v júli 2016 a v kontrakte sa píše, že majú trvať najviac 40 mesiacov od odovzdania prvého staveniska.

Aktuálne sa ešte očakáva, že štát objedná práce na železničnom uzle v Žiline. Ak sa už nič nezmení, tie sa stanú druhou najdrahšou zákazkou v histórii železníc.
Obrázok používateľa
rado
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.