Je to dôležité, mešká to, no všetci sú pokojní: pravidlá sta

Moderátor: Moderátori

Je to dôležité, mešká to, no všetci sú pokojní: pravidlá sta

Odoslaťod Ister » 29. Aug 2020 10:05

Zoznam priorít pri výstavbe diaľnici ešte ministerstvo dopravy doteraz neposlalo vláde, nový termín je v septembri. Ministerstvo dopravy aj Útvar hodnoty za peniaze tvrdia, že za tým nie je väčší problém.

Na kľúčový dokument pre výstavbu diaľnic a ciest po Slovensku sa naďalej iba čaká. Nastavenie investičných priorít, ktoré by zabezpečilo rozhodovanie o stavbe diaľnic viac podľa faktov ako lobingu, minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina) stále nepredložil na odsúhlasenie vládou.

Minister dopravy sa však ku dokumentu, ktorý z veľkej časti vznikol na Útvare hodnoty za peniaze ministerstva financií, hlási a sľubuje ho predstaviť prakticky od nástupu do funkcie.

„Ja verím tomu, že ešte v priebehu júla, naozaj v najbližších týždňoch, možno už skôr, neviem, ako bude zasadať vláda, ale som pripravený to bezodkladne predložiť na vládu a diskutovať o týchto úsekoch,“ hovoril Doležal koncom júna, keď hodnotil svojich prvých 100 dní vo funkcii.

Keď v druhej polovici júla otváral prvých 30 kilometrov bratislavského obchvatu, k téme sa sám vrátil a ako termín predloženia vláde spomínal august.

„Už na najbližšej vláde v auguste po vládnej prestávke mi bude potešením prezentovať pred vami, teda jednak na vláde, ale jednak aj pred odbornou i laickou verejnosťou, jasnú koncepciu rozvoja cestnej infraštruktúry na Slovensku,“ povedal Doležal.

Vláda od konca dovolenkového obdobia zasadla trikrát, priority v diaľniciach zatiaľ na rokovaní vládni ministri neprerokovávali.

Ukončujú sa posledné práce
Tlak na ministra Doležala v tejto otázke je o to väčší, že doterajšie vlády takúto záväznú koncepciu neprijali a diaľničná stratégia čelila kritike pre podozrenia z rozhodovania o výstavbe diaľnic najmä podľa politických ambícií a preferencií v regiónoch.

Naopak, rozhodovanie o prioritách podľa faktov zabezpečí skoršie riešenie dopravných problémov tam, kde sú väčšie. Opačný prístup môže znamenať skoršiu pomoc v oblastiach s menej naliehavým dopravným problémom na úkor dlhšieho čakania v oblastiach s väčším dopravným problémom.

Na ministerstve dopravy sme sa preto pýtali, čo je za meškaním očakávaného dokumentu.

„V spolupráci s Útvarom hodnoty za peniaze na ministerstve financií ukončujeme posledné práce na metodike s ambíciou predložiť materiál na rokovanie Vlády SR v čo najkratšom termíne,“ odpísali z Doležalovho ministerstva s tým, že pripravujú materiál tak, aby bol nespochybniteľný a záväzný.

Analytici z ÚHP spoločne s Doležalovým tímom pracujú na zozname a metodike tvorby priorít a očakáva sa od nich analytický prínos do zostavovania zoznamu priorít. V minulosti čelili ministri podozreniu, že analytikov neberú dostatočne vážne.

Nové vedenie ministerstva dopravy naopak píše, že prioritizáciu plánuje predkladať ako spoločný materiál s ministerstvom financií.

„Nevznikal ako návrh jedného rezortu a druhého rezortu separátne, ktoré potom vyjednávajú o svojich postojoch. O nezhodách a protichodných názoroch sa teda nedá hovoriť. Zopakujeme, že sa dolaďujú posledné detaily a v krátkom čase bude celý dokument predložený na rokovanie Vlády SR,“ píše ministerstvo dopravy.

Návrh metodiky, ako vyberať priority vo výstavbe, už analytici zverejnili koncom minulého roka, ale bez súhlasu vtedajšieho ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd). Píše sa v ňom napríklad o tom, ako vyčísliť a zrátať spoločenské benefity projektov, ako napríklad úspora času, zníženie nehodovosti, a od nich sa odpočítajú náklady na výstavbu, údržbu cesty, a podobne.

„Aby sa ušlo každému, potrebujeme optimalizovať náklady. Odporúčame vždy zvážiť možnosť zmeny trasovania, zjednodušiť technické riešenia, aj pripraviť najlepší odhad hodnoty zákazky pred vyhlásením verejného obstarávania. Navrhujeme tiež hľadať možnosti pre urýchlenie projektovej prípravy cez legislatívne zmeny či obstarávanie združenej dokumentácie,“ písalo vtedy ÚHP na Facebooku. Aktuálne sa čaká najmä na zoznam priorít.


Prečítajte si
Návod, ako ukončiť anarchiu na diaľniciach, je vonku, ale bez Érsekovho súhlasu
Aj analytici naznačujú, že posun v termínoch strategického dokumentu je už len technikalita.

„Spolu s MDV SR (ministerstvom dopravy – pozn. red.) sme počas mesiaca august doriešili finálne znenie materiálu. Na základe dohody s ministrom dopravy by mal byť materiál predložený na rokovanie vlády 9. 9. 2020,“ informuje ÚHP cez ministerstvo financií.

Doležal sľubuje stavať podľa rozumu
Doležal sám na verejnosť viackrát vyslal signál o tom, že uvažuje podobne ako analytici z Útvaru hodnoty za peniaze.

„Konečne sa budeme rozhodovať na základe exaktných dát, nie podľa rozhodnutia ministra, čiže ja v tomto nie som dôležitý, ja som dôležitý v tom, aby som s UHP nastavil jasnú metodiku, ako budeme tie cesty budovať. Asi sa zhodneme všetci, že takto to ďalej nejde, že budeme chvíľu budovať na severe chvíľu na juhu. Ja chcem nastaviť jasný mechanizmus na dlhé roky vopred bez toho, čo si budem myslieť ja alebo budúci ministri dopravy, to je to dôležité,“ hovoril Doležal.

https://e.dennikn.sk/2017894/je-to-dole ... -na-vladu/
Ister
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 287
Obrázky: 13
Založený: 10. Feb 2008 11:32

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.