Sulík cez kilečko skrátil lehoty na pokuty za jazdu bez ...

Moderátor: Moderátori

Sulík cez kilečko skrátil lehoty na pokuty za jazdu bez ...

Odoslaťod rado » 27. Aug 2020 01:09

Sulík cez kilečko skrátil lehoty na pokuty za jazdu bez diaľničnej známky, ale budú sa opäť meniť

26.8.2020 17:08 Daniela Krajanová
https://e.dennikn.sk/2014952/sulik-cez- ... opat-menit

Tomu, kto jazdí po diaľnici bez platnej diaľničnej známky, hrozí pokuta. Nemusí ho ani zastaviť hliadka, stačia kamerové zábery značiek – ak sa nespárujú s registrom značiek, ktoré majú jazdu po diaľnici zaplatenú, automaticky by sa mala šoférovi posielať pokuta do schránky.

To nie je novinka, podobne ani to, že bežná pokuta v tomto režime je 150 eur. Vodičom, ktorí pokutu uhradia do 15 dní, stačí poslať úradom 100 eur.

Ako Sulík cez kilečko skrátil lehoty

Menej známe už je to, že sa v lete zmenili lehoty, dokedy môžu úrady takúto pokutu dať.

Dlho totiž platilo, že šofér môže automatickú pokutu dostať najviac tri roky od momentu, keď šoféroval bez známky, alebo dva roky odvtedy, ako sa o jeho prešľape dozvedeli okresné úrady. Vodičov tak mohli pokuty prekvapiť aj v období, keď si už na detaily jazdy z minulosti nepamätali.

Minister hospodárstva a vicepremiér Richard Sulík (SaS) však v lete cez „kilečko“ opatrení na pomoc podnikateľom presadil skrátenie týchto lehôt. Koncom júla preto začalo platiť, že pokutu možno uložiť najviac do 60 dní od jazdy načierno. Ten istý zákon na inom mieste uvádza, že 60 dní je hraničná lehota na začiatok konania o pokute.

Sulíkovo kilečko aj s týmito zmenami prešlo parlamentom, hlasovali zaň aj poslanci Sme rodina. Nominant Sme rodina na poste ministra dopravy Andrej Doležal chce teraz lehoty opäť meniť.

Problém zrejme nastal, keď sa na jednom mieste v zákone napísalo, že „pokutu možno uložiť do 60 dní odo dňa porušenia povinnosti“. To sa dá chápať aj tak, že do 60 dní musí byť pokuta už právoplatne uložená, a to s ohľadom na doručovacie či odvolacie lehoty, prípadne odvolania, nemusí byť jednoduché.

„Úrad (okresný – pozn. red.) tieto pokuty spracováva a posiela príslušným hriešnikom. Ale ak do toho zarátame ešte aj 18 dní na doručenie a podobne, tak sa už dostávame k lehote 60 dní,“ vysvetlil minister Doležal.

K tomu treba zarátať čas, kým sa podnety na vyrubenie pokút dostanú cez kamery, informačné systémy či fyzickú kontrolu k okresným úradom, ktoré majú na starosti ich vybavenie a vyrubovanie.

Ako sa stala chyba

Pri schvaľovaní kilečka teda zrejme došlo k nedorozumeniu.

„Bolo tam veľa bodov, zrejme to naozaj uniklo v rámci toho procesu,“ povedal štátny tajomník ministerstva hospodárstva Karol Galek (SaS), keď na rokovaní vlády zastupoval ministra Sulíka.

„Treba priznať celkom otvorene, že tak, ako bol ten zákon v rámci kilečka prijatý, nie je celkom dobre vykonateľný. A treba to priznať chlapsky, kto robí, robí chyby, v rámci hektiky kilečka sa tá chyba tam objavila, teraz nie je dôležité, kto je za ňu zodpovedný, ale treba tento stav čo najrýchlejšie zvrátiť,“ reagoval Doležal.

Aj preto predložil na stredajšie rokovanie vlády možné riešenie. Navrhol, aby sa do zákona ako hraničný čas na doriešenie pokuty vrátila dvoj- až trojročná lehota. V zákone by však ponechal 60-dňovú lehotu ako limit, dokedy majú úrady začať o pokute konať.

Napokon však Doležal tento návrh stiahol. Povedal, že to bolo po dohode na vláde s tým, že riešenie by mal na ďalšie zasadanie vládneho kabinetu predložiť minister hospodárstva Sulík.

Zatiaľ nie je jasné, ako bude toto riešenie vyzerať a či bude identické s Doležalovým pohľadom. Doležal predpokladá, že bude v podobnom znení.

Ako to chcú riešiť


Pýtali sme sa aj na ministerstve hospodárstva, ako hodnotí Doležalov návrh a aká je aktuálna koaličná dohoda na riešení problému. Ministerstvo hospodárstva potvrdilo, že rokuje s rezortom dopravy o lehotách pri konaniach o pokutách za chýbajúce diaľničné známky.

„Problematika by mala byť komplexne upravená v druhom podnikateľskom kilečku, ktoré bude predstavené na jeseň. Cieľom je, aby konanie o pokute bolo otvorené do 60 dní. V tejto lehote však nie je možné ukončiť ho, avšak podľa ministra hospodárstva Richarda Sulíka je súčasná dvojročná lehota neprimerane dlhá,“ odpovedali z jeho ministerstva.

Nie je celkom jasné, prečo Sulíkovo ministerstvo píše o dvojročnej lehote ako o súčasnej. Ministerstvo hospodárstva nemá skrátenie lehôt na vyrubovanie pokút za jazdu bez známky odškrtnuté ako vybavené ani vo svojom zozname opatrení. Aj tam však píše o lehote 60 dní od porušenia povinnosti na „začatie konanie o uložení pokuty podľa zákona o diaľničnej známke“.

Keď kilečko schvaľovali v parlamente, až na výnimky sa podľa parlamentného materiálu rátalo s tým, že bude platiť od začiatku júla. Podľa Denníka E platí väčšina opatrení z kilečka od 21. júla, teda po tom, ako ho podpísala prezidentka a vyšlo v Zbierke zákonov.

V legislatíve sa píše aj o tom, že konania o uložení pokuty začaté a právoplatne neskončené pred účinnosťou tohto zákona sa dokončia podľa doterajších predpisov.

Ministerstvo dopravy pôvodne vo svojom materiáli k novele upravujúcej lehotu písalo, že „legislatívna úprava prijatá zákonom, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia (…) s účinnosťou od 21. júla 2020 výrazne zredukovala možnosť efektívneho postihovania prevádzkovateľov vozidiel za nesplnenie povinnosti úhrady diaľničnej známky“. Táto formulácia bola v materiáli, keď ešte nebol zaradený na rokovanie vlády, po zaradení z neho zmizla, zostala pasáž o tom, že treba zvýšiť efektívnosť sankcionovania prevádzkovateľov vozidiel, ktorí si nesplnili zákonnú povinnosť.

Celkom jasné nie je ani to, čo presne znamená začiatok konania, ak by 60-dňová lehota platila práve do tohto momentu. Podľa ministra Doležala by to mal byť moment, keď sa okresný úrad alebo takzvaná pokutáreň, teda logistické centrum na spracovanie pokút pod ministerstvom vnútra, dozvie od Národnej diaľničnej spoločnosti o šoférovi, ktorý jazdil načierno, a začne v tejto veci konať.

Posilnia fyzické kontroly?

Okresné úrady patria pod ministerstvo vnútra. Minister vnútra Roman Mikulec nepovedal, aké lehoty na vyrubovanie pokút za čierne jazdy považuje za adekvátne. „Malo by to byť minimálne také obdobie, aby sme to dokázali administratívne všetko normálnym spôsobom vykonať,“ povedal.

Jazda načierno však podľa neho je postihnuteľná. Uvažuje aj o tom, že by sa posilnili fyzické kontroly diaľničných známok. Pokuty za jazdu načierno sa totiž neposielajú iba priamo do schránok, ale môžu ich uložiť aj hliadky v teréne.

„Ak nemám funkčný kontrolný mechanizmus, to neznamená, že nemusím dodržiavať predpisy, a aj po diskusii s ministrom vnútra by som bol nerád, aby z toho vznikol nejaký virálny spin, že teraz nemusíme jazdiť so známkou. Stále máme aparáty na to, že môžeme vykonávať aj fyzické kontroly na diaľniciach, môže ich robiť Policajný zbor,“ povedal Doležal. Dodal, že jazdy načierno v problematickom období by mohli byť „v takzvanej pokutárni“ navrchu.
Obrázok používateľa
rado
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.