V kľúčovom úseku kysuckej diaľnice D3 v smere na Poľsko nast

Moderátor: Moderátori

V kľúčovom úseku kysuckej diaľnice D3 v smere na Poľsko nast

Odoslaťod mirecko255 » 26. Aug 2020 07:38

V kľúčovom úseku kysuckej diaľnice D3 v smere na Poľsko nastal konečne posun

Zívajúca diera v príprave D3 je pomaly zacelená. Súťaž o projektovanie úseku severne od Kysuckého Nového Mesta sa konečne skončila.

Posledné sčítanie dopravy z roku 2015 hlási na ceste prvej triedy zo Žiliny do Oščadnice na niektorých úsekoch až 15-tisíc vozidiel denne. V súčasnosti je však tento údaj úplne inde, podľa primátora Krásna nad Kysucou Jozefa Grapu je to až dvojnásobok.

Len cez jeho mesto prejde za 24 hodín 10-tisíc áut, prakticky pred kostolom. „Ľudia tu nevedia prejsť na druhú stranu,“ sťažuje sa Grapa. Situácia sa pritom tak skoro nezmení.

Obyvateľom mestečka odľahne až v momente otvorenia 11-kilometrového úseku diaľnice D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica za asi 300 miliónov eur, ktorý ako posledný v rámci severnej diaľnice nemá rozpracovanú ani projektovú dokumentáciu. Tu však konečne nastal posun. Po súťaži, ktorá trvala od februára, je už známe, kto dokumenty pripraví. Dielo s predpokladanou hodnotou 3,8 milióna eur vyhrala z ôsmich uchádzačov firma Amberg.

Opakovaná súťaž

Jediným kritériom v súťaži bola cena. Jednotlivé ponuky Národná diaľničná spoločnosť do uzávierky neposkytla, nie je tak známe, s kým Amberg súperil. Nešlo to však ľahko. Samotná súťaž trvala niekoľko mesiacov, pričom konečný termín odovzdávania ponúk neustále odsúvalo 11 kôl otázok od uchádzačov.

Pritom už jedna súťaž o prípravu dokumentov prebiehala, a to ešte pred dvoma rokmi. Tú však prerušili námietky a následne Úrad pre verejné obstarávanie. Nakoniec sa ju rozhodlo zrušiť samotné ministerstvo dopravy. Dôvodom bol aj ústupok samosprávam, ktoré žiadali zachovať kategóriu dovtedajšej cesty prvej triedy na nezmenenej úrovni.

Tento ústupok rezortu kritizoval aj inštitút INEKO. „Diaľnica prevezme vyše 80 percent dopravnej záťaže. Pre vozidlá, čo zostanú mimo diaľnice, by dlhodobo stačila súbežná cesta nižšej kategórie, ktorá by sa dala dostavať s výrazne nižšími nákladmi,“ povedal Ján Kovalčík. V paralelnom smere tu totiž vedie aj cesta tretej triedy.

Kovalčík dnes hovorí, že úsek Kysucké Nové Mesto – Oščadnica je menej naliehavý ako jeho severný sused pri Čadci. Práve ten má byť otvorený už do konca tohto roka. Ak sa tak stane, podľa Kovalčíka stúpne aj atraktivita oščadnickej vetvy, lebo vznikne tlak automobilov prúdiacich zo severu.

Dočasné riešenie

Faktom je, že v súčasnosti sa pracuje nad dočasným riešením dopravnej situácie na celom úseku medzi Oščadnicou a Žilinou, ktorý sa má začať stavať najskôr v roku 2022. Dovtedy by sa mala medzi týmito mestami posilniť aspoň železničná doprava. Dočasne sa však bude riešiť aj cestná sieť. Ako, to má ukázať analýza, na ktorej pracuje Výskumný ústav dopravný, ktorý má svoje výsledky odovzdať ministerstvu dopravy do polovice septembra.

Už dlhšie sa skloňuje napríklad dočasné premostenie v Radoli. To by malo odľahčiť lievik, ktorý sa aktuálne tvorí na križovatke tejto obci. Takéto riešenie podľa šéfa výskumného ústavu Ľubomíra Palčáka síce pomôže priepustnosti spomínanej križovatky, skomplikuje však situáciu na ďalších križovaniach najmä s cestami tretej triedy.

„Ministerstvo sa na základe toho bude musieť rozhodnúť, či na úkor priepustnosti zníži bezpečnosť,“ povedal Palčák. Analytici preto pracujú aj nad zavedením takzvaných slepých semaforov pred Kysuckým Novým Mestom a Oščadnicou, ktoré by tu dávkovali dopravu v určitých časových intervaloch, čím by umožnili autám na ďalších križovaniach plynulú premávku. Podobným spôsobom sa momentálne riadi premávka v Čadci smerom na Rakovú. „Týmto smerom sa bude uberať záver štúdie,“ potvrdil Palčák.

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/22 ... ecne-posun
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.

cron