Zo súboja o tunel Višňové vyhodili Španielov z bratislavskéh

Moderátor: Moderátori

Zo súboja o tunel Višňové vyhodili Španielov z bratislavskéh

Odoslaťod mirecko255 » 18. Aug 2020 11:29

Zo súboja o tunel Višňové vyhodili Španielov z bratislavského obchvatu. Súvisí to s koronou

O zákazku na tunel Višňové sa vo finále pobijú traja súťažiaci z domáceho stavebného trhu. Štvrtého uchádzača – španielsko-poľské združenie Ferrovial – Budimex zo súťaže vylúčili.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ho najskôr vyzvala na doplnenie podkladov. Tie však nepredložil, lebo španielska centrála Ferrovialu bola podľa informácií Denníka E zasiahnutá pandémiou koronavírusu. NDS ju teda vylúčila a firma sa neodvolala.

Zrejme plynulejší tender
Znamená to o niečo vyššiu šancu, že sa tender bude vyvíjať plynule, bez zdĺhavých prieťahov. A aj nádej, že sa tunel Višňové, spájajúci Martin so Žilinou poza Strečno, niekedy naozaj dokončí.

Ferrovial je firma, ktorá je na Slovensku relatívne nová. Stavia obchvat Bratislavy, ktorý vyhrala s veľmi nízkou cenou. Slovensko jej môže byť vďačné, že ho takto lacno už takmer dostavala. Na druhej strane sa však objavujú pochybnosti o kvalite prác a o dodržiavaní pravidiel ochrany prírody.

V súvislosti s tunelom Višňové je podstatné aj to, že ho už raz stavala firma, ktorá bola na slovenskom trhu nováčikom. Taliansko-slovenské združenie Salini – Dúha sa s NDS a so stavebným dozorom nevedelo dohodnúť na zmene technického riešenia. Konflikty sa stupňovali, až kým združenie zo stavby predčasne neodišlo. Ferrovial a Salini (dnes už WeBuild) majú spoločné to, že sú to v európskom meradle obrovské firmy, ale na Slovensku majú slabé zastúpenie.

NDS a slovenskí stavbári by sa teda netešili z toho, keby Talianov vo Višňovom nahradili Španieli, najmä ak by opäť vyhrali s veľmi nízkou cenou. Výsledkom by boli pravdepodobne vylúčenia, námietky a natiahnutie celej súťaže.

Vo finále domáci hráči
Aktuálny stav je taký, že vo finále sa stretnú traja uchádzači: konzorcium českého a slovenského Metrostavu, konzorcium firiem Strabag, Doprastav, Váhostav a TuCon a konzorcium slovenskej, českej a poľskej Skansky. Ide o firmy, ktoré sa podieľali na výstavbe väčšiny úsekov slovenských diaľnic.

Tieto firmy teraz budú v rámci takzvaného súťažného dialógu navrhovať svoje technické riešenia, na základe ktorých NDS spresní podmienky tendra. Potom firmy predložia svoje cenové ponuky.

NDS tvrdí, že chce víťaza vybrať do konca tohto roka, čo však vôbec nezodpovedá jej zvyčajnému tempu. Treba počítať s tým, že zmluvu podpíšu až niekedy v priebehu budúceho roka.

To zároveň pri trojročnej lehote výstavby znamená, že sa diaľnica nestihne dostavať do konca roka 2023. A ten sa spomína ako hraničný termín na čerpanie eurofondov.

Stavba dva roky chátra
NDS Denníku E neodpovedala na otázku, čo sa stane, ak sa termín dostavby nestihne. Nie je teda jasné, či sa na túto zákazku s predpokladanou hodnotou 261 miliónov eur budú dať použiť eurofondy, alebo to zaplatí štát.

NDS a stavbári sa v tuneli Višňové potrápia aj s ďalších dôvodov. Prídu na rozrobenú stavbu, ktorá môže byť po dvoch rokoch nečinnosti znehodnotená. Je možné, že niektoré objekty bude treba búrať a stavať nanovo alebo opravovať.

Zároveň budú musieť dokončiť projektovanie a získať stavebné povolenia pre niektoré časti stavby. Čo predchádzajúci stavbári niekoľko rokov nedokázali, lebo nevedeli komunikovať s NDS a so stavebným dozorom, má nový dodávateľ stihnúť za pár mesiacov.

Ďalšia komplikácia je, že NDS celý úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala rozdelila na päť samostatných zákaziek. Môže ich teda vyhrať päť rôznych firiem, ktoré sa budú musieť skoordinovať. Ďalšie štyri tendre ešte ani nevyhlásili.

Na tretí pokus
Aktuálna súťaž o úsek D1 s tunelom Višňové je už tretia v poradí. Najskôr za prvej Ficovej vlády štát vybral združenie nemeckej firmy Hochtief, ktorá mala úsek stavať na dlh ako projekt verejno-súkromného partnerstva.

Radičová vláda nechala tento kontrakt expirovať, keďže bol predražený.

Potom vyhlásila tender nanovo, ale NDS sa niekoľko rokov snažila vyhodiť z tendra Skansku, ktorá je na trhu známa tým, že nedáva úplatky.

Napokon z tendra vylúčili Skansku aj Doprastav za kartelový podvod, ktorého sa dopustili zhruba pred 15 rokmi. A zákazku pridelili taliansko-slovenskému združeniu, s ktorým mali potom ďalších päť rokov konflikty.

Zloženie finalistov aktuálneho tendra je podobné tomu predchádzajúcemu. Vtedy aj dnes sa v ňom stretávajú lokálne pobočky švédskej nadnárodnej firmy Skanska so združením, v ktorom je domáci Doprastav.

Obrovské riziká spojené s tendrom a následnou výstavbou sa prenášajú aj na vedľajší úsek D 1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Ten je niekoľko rokov prakticky hotový, ale končí sa v poli, keďže nadväzujúci úsek mešká. Takže ho ani neotvoria.

https://e.dennikn.sk/2007037/zo-suboja- ... s-koronou/
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 413
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.