Pri stavbe mostov s nosníkmi Vloššák urobili chyby. Teraz...

Moderátor: Moderátori

Pri stavbe mostov s nosníkmi Vloššák urobili chyby. Teraz...

Odoslaťod rado » 12. Aug 2020 13:38

Pri stavbe mostov s nosníkmi Vloššák urobili chyby. Teraz sú v havarijnom stave

Nedodržiavali postup, laná hrdzaveli.

11. aug 2020 o 0:00 KRISTIÁN SABO
https://kosice.korzar.sme.sk/c/22462894 ... stave.html

KOŠICE. Problémy s mostami v Košickom kraji spôsobili už viacero havarijných situácií.

Zistilo sa, že sú v žalostnom stave.

Tri štvrtiny mostov s Vloššákom nevyhovujú

Najzávažnejšia situácia je pri mostoch s nosníkmi typu Vloššák, ktoré sú na konci svojej životnosti.

„Po tom, čo došlo v októbri 2019 k zrúteniu krajného nosníka na moste v Strážskom pri Krivošťanoch, Košický samosprávny kraj realizoval v novembri a decembri mimoriadne kontroly 54 mostov konštruovaných z nosníkov typu Vloššák, ktoré má v majetku. Podľa výsledkov pri 41 mostoch došlo k zhoršeniu stavebno-technického stavu. V najkritickejšom stave je päť z nich,“ uviedla hovorkyňa Košického samosprávneho kraja (KSK) Anna Terezková.

KSK spravuje mosty prostredníctvom Správy ciest Košického samosprávneho kraja.

Tá má na starosti celkovo 660 mostov.

O kontrolu, opravu a údržbu všetkých župných mostov sa v rámci Správy ciest KSK od júna starajú aj znovuzriadené mostné čaty.

„Mnohé mosty v kraji boli postavené ešte v období pred a po druhej svetovej vojne, takže dnes už dosahujú hranicu svojej životnosti. Výrazne sa zvyšuje intenzita cestnej dopravy a tiež hmotnosť vozidiel. So zhoršovaním stavebného stavu sa znižuje aj zaťažiteľnosť mostov. Približne 270 mostov na cestách vo vlastníctve KSK má už v súčasnosti nevyhovujúcu zaťažiteľnosť, čo vážne obmedzuje dopravnú obsluhu územia kraja. Ďalších vyše 60 je vo veľmi zlom až havarijnom stave,“ vysvetlil košický župan Rastislav Trnka (nezávislý).

Doplnil, že len na opravu piatich mostov s nosníkmi typu Vloššák kraj vyčlenil mimoriadne finančné prostriedky tak, aby sa ešte v tomto roku začalo s ich rekonštrukciou.

„Kým nebudú opravené, urobili sa dočasné opatrenia. Napríklad, poškodené nosníky boli podopreté, rýchlosť jazdy v daných úsekoch bola znížená a doprava bola presmerovaná do jedného jazdného pruhu.“

Dochádza k strate nosnosti

Prvý most typu Vloššák bol v Československu vyrobený v roku 1947 v Koberoviciach.

Predpäté nosníky typu Vloššák boli navrhnuté ako dodatočne predpäté.

Znamená to, že káblové kanáliky mali byť vypĺňané injektážnou maltou tvorenou zmesou vody a cementu až po navlečení predpínacej výstuže, zabetónovaní nosníkov, vnesení napätia do jednotlivých lán a ich zakotvení.

„Žiaľ, z viacerých dôvodov došlo pri výrobe nosníkov v dobe výstavby mostov k vytvoreniu dutín v káblových kanálikoch. Preto dochádza ku korózii predpínacích drôtov, k strate nosnosti nosníkov a v krajnom prípade k zrúteniu mostov. Ďalším problémom je tiež to, že vo viacerých prípadoch neboli káblové kanáliky vyplnené injektážnou maltou, čím nebol dodržaný technologický postup pri výstavbe. Dôsledkom je korodovanie predpätých lán a neúmerné skrátenie životnosti mostov,“ dozvedeli sme sa zo župy.

Problémy analyzovala aj Slovenská správa ciest

Štúdiu hodnotenia statických dôsledkov porúch mostov z prefabrikovaných nosníkov „Vloššák“ si v minulosti vypracovala aj Slovenská správa ciest.

„Aspekty prejavujúcich sa nedostatkov spočívajú najmä v nízkej technologickej disciplíne. Nosníky sa väčšinou vyrábali v drevených oplechovaných alebo drevených formách. Nedostatky sa prejavili vo väčšom rozptyle rozmerov priečneho rezu nosníkov a vo vytečení cementového mlieka vplyvom netesnosti formy,“ uvádza štúdia.

Ďalším nedostatkom bola nekvalitná injektáž kábelových dutín. Dôsledkom bolo menej alebo viac vážne korózne poškodenie až úplné prekorodovanie predpínacích káblov. Výraznejšie boli ohrozené káble pozdĺžneho predpätia, menej až nepatrne priečne predpínacie káble.

Navyše podľa typového podkladu sa nosníky svetlosti viac ako 12 metrov mali ukladať na ložiská. Len na mostoch so svetlosťou polí do 12 metrov bolo dovolené ukladať nosníky na lepenku.

„Častým (ak nie prevažujúcim) však bol prípad (v rozpore s normáliami) uloženia nosníkov na lepenku bez ohľadu na rozpätie. Za 30 až 45 rokov asfaltovaná lepenka zdegradovala,“ píše sa v štúdii.

KSK chce v tomto roku začať s opravou takmer 30 mostov. Modernizácie sa dočká aj päť mostov s nosníkmi typu Vloššák, a to most vedúci cez potok Čečanka za Mokrancami, cez miestny potok v Sečovciach, cez nápustný kanál do Zemplínskej šíravy, ako aj cez poľný kanál v Topoľanoch a pred obcou Záhor.

„V súčasnosti prebieha výber zhotoviteľa projektovej dokumentácie, pričom s opravami chceme začať ešte v tomto roku,“ vraví Trnka.

Most v Strážskom opravujú

Aktuálne prebieha rekonštrukcia mosta v Strážskom, ktorá by mala byť ukončená do konca tohto roka.

Rovnako ide o most z nosníkov typu Vloššák.

V najbližších dňoch kraj ukončí opravu mosta cez potok Čremošná v Kováčovej.

„Práce prebiehajú aj na moste v extraviláne obce Hnilčík, v tomto roku začneme s opravou mosta cez rieku Laborec pred obcou Vojany a mosta cez železničné vlečky za Vojanmi. Začiatkom júla sme ukončili rekonštrukciu dvoch mostov v Letanovciach, a to mosta cez Štvrtocký potok a cez potok Brusník. Aktuálne prebieha aj oprava mostov v Boliarove a Bačkovíku, ktoré financujeme z úveru z Európskej investičnej banky. Kraj v rámci projektu z Integrovaného regionálneho operačného programu zrekonštruuje aj most v Stretave,“ dopĺňa Trnka.

V kritickom stave je 60 mostov, vyčlenili 13 miliónov

V tomto roku vyčlenil KSK na opravy mostov viac než 13 miliónov eur.

Ide však iba o kapitálové výdavky kraja, do ktorých nie sú zahrnuté opravy financované z úveru z Európskej investičnej banky a Integrovaného regionálneho operačného programu.

„Vzhľadom na to, že v minulosti sa v kraji opravovalo v priemere päť mostov ročne, našou prioritou je tempo opráv zvýšiť. Mnohé z nich sú po rokoch na pokraji životnosti. Keďže vo veľmi zlom stave je aktuálne až 60 mostov, v tomto roku sa nepodarí opraviť všetky tie, ktoré vykazujú statické, prípadne iné poruchy. Pôjde asi o polovicu.“

Priepusty a oporné múry

Okrem mostov kraj opravuje aj priepusty či oporné múry.

Prebieha rozsiahla rekonštrukcia priepustu v lokalite Gregorov prameň v okrese Gelnica v smere na Veľký Folkmar.

Nový oporný múr sa stavia na ceste za obcou Podhoroď v smere na Ruský Hrabovec.

Pracuje sa aj na rekonštrukcii oporného múru v Markušovciach a na stabilizácii svahu po zosuve v Sadoch nad Torysou a v Trhovišti.

Mostné čaty počas leta opravili rímsy a vymenili zábradlie na mostoch cez Kojšovský potok za obcou Veľký Folkmar a cez Železný potok v Hnilčíku.

Taktiež opravili poškodené mostné zábradlie na moste cez rieku Bodva pred obcou Žarnov a vykonali nestavebnú údržbu mostov na ceste III/3754 v úseku Veľké Kapušany – Bajany.

Aj zrútený most v Spišskej Novej Vsi mal nosníky Vloššák
Ďalší z mostov s nosníkmi typu Vloššák sa prepadol v posledný júlový deň v Spišskej Novej Vsi na Starosaskej ulici. Pritom slúžil iba pre peších, zranila sa jedna chodkyňa.

„Aj v tomto prípade išlo o most, pri stavbe ktorého boli použité nosníky Vloššák. Momentálne prebieha vyšetrovanie a presná príčina zrútenia bude známa až po odbornom posúdení znalcov. Potom doladíme technologický postup likvidácie a ešte v priebehu tohto týždňa by sa mal most odstrániť,“ povedal nám primátor Pavol Bečarik (SNS).

Dodal, že zrejme išlo o skrytú vadu, keďže došlo k utrhnutiu kotiev predpätého lana, resp. roxorov na oboch stranách mosta. Most patrí mestu, ktoré po jeho zrútení vyhlásilo mimoriadnu situáciu.

Bečarik tvrdí, že pred siedmimi rokmi pri revízii nebola konštatovaná žiadna porucha na konštrukcii. Pred štyrmi rokmi opravili hydroizoláciu a asfalt. „Neboli nám známe žiadne poruchy.
Obrázok používateľa
rado
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.