Po obchvate Ružomberka sa už malo tri roky jazdiť. Prečo ...

Moderátor: Moderátori

Po obchvate Ružomberka sa už malo tri roky jazdiť. Prečo ...

Odoslaťod rado » 12. Aug 2020 13:34

Po obchvate Ružomberka sa už malo tri roky jazdiť. Prečo bude hotový až v roku 2023?

12.8.2020 11:17 Daniela Krajanová
https://e.dennikn.sk/1999630/po-obchvat ... -roku-2023

Obchvat Ružomberka stavajú už šesť a pol roka a stále nie je hotový. V okolí mesta sa tak naďalej tvorí lievik a šoféri čakajú v kolónach, kedy im tento nový úsek diaľnice D1 od Hubovej po Ivachnovú zrýchli cestu.

Keď bude hotový, šoférom ušetrí podľa odhadov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) asi 16 minút. Údaj o časovej úspore dobre ilustruje naliehavosť dopravného problému v okolí Ružomberka, kde sa stále tvorí lievik.

Horšia správa je, že najnovšie predstavitelia ministerstva dopravy tvrdia, že ho odovzdajú skôr v roku 2023, než v roku 2022, čo bol naposledy avizovaný termín.

„V tejto chvíli je to asi príliš ambiciózne. Aj vzhľadom na to, že zhotoviteľ ešte nedisponuje stavebnými povoleniami. Budeme preto hovoriť skôr o roku 2023,“ citovala TASR po kontrolnom dni na stavbe ministra dopravy Andreja Doležala (Sme rodina).

Keby platili zmluvné termíny, vodiči by po úseku D1 od Hubovej po Ivachnovú (obchvat Ružomberka) jazdili od júna 2017.

Ako sa z roku 2017 stal rok 2023

„Väčšina mostov je zrealizovaná, avšak je potrebné dokončiť tunel Čebrať. Zhotoviteľ ešte nedisponuje stavebným povolením na jeho dokončenie zo západného portálu,“ píše o vzniknutom probléme NDS na Facebooku.

Neskôr uverejnila aj niekoľko fotografií zo stavby a vyslúžila si viac ako 70 komentárov a niekoľko zdieľaní. „Ja som nechcel vidieť stavbu, ale hotovú bezpečnú a plnohodnotnú diaľnicu. Dokedy si myslíte že tu budem,“ píše jeden z komentujúcich.

Zmluvu so stavbármi podpísala NDS koncom roka 2013, oficiálne sa stavba spustila začiatkom roku 2014. Všetko sa skomplikovalo, keď sa v roku 2015 ukázalo, že tunel Čebrať treba pretrasovať pre hroziaci zosuv.

NDS sme sa pýtali, prečo sa dostavba opäť posunula. Nová trasa si síce pýta množstvo nových posudkov, no problém s trasou tunela je známy už päť rokov.

„Procesy ako posudzovanie vplyvov na životné prostredie, územné konanie, majetkovo-právne vysporiadanie a následne stavebné konanie na novú trasu sú časovo náročné. Proces sa natiahol aj množstvom odvolaní voči vydaným rozhodnutiam a stanoviskám,“ povedala Eva Žgravčáková, vedúca oddelenia masmediálnej komunikácie v NDS.

Inak povedané, NDS opisuje prieťahy v konaniach vyvolané odvolacími procesmi.

Podľa Rádia Regina sa proti návrhu novej trasy postavilo mesto Ružomberok. Stavba diaľnice a západný portál tunela Čebrať by totiž zasiahli do mestskej časti Hrboltová.

Nové vedenie NDS tiež vyratúva, že posudzovanie dosahov novej trasy tunela na prírodu bol ukončený v júli 2018, trval teda dva a pol roka, keďže podľa NDS sa začal v januári 2016.

„Následne sa začala pripravovať nová dokumentácia pre územné rozhodnutie. Územné konanie prebiehalo od 29. marca 2019 do 30. apríla 2020. Proces pokračoval prípravou dokumentácie na zmenu stavby a majetkovo-právnym vysporiadaním, aby mohlo začať stavebné konanie na vyššie spomínaných objektoch a bolo získané stavebné povolenie,“ povedala Žgravčáková.

Čo to urobilo s cenou

Riaditeľ projekčnej firmy Amberg Engineering Slovakia Martin Bakoš upozorňuje, že toto omeškanie je príkladom toho, ako môže nedostatok strategického uvažovania a nekonanie skomplikovať výstavbu diaľnic. Naznačil, že ak to bude pokračovať, ani rok 2023 nemusí byť pre obchvat Ružomberka konečný.

„Nikto nepochybuje, že náročné geologické podmienky, vyvolaná zmena trasy tunela Čebrať, územné konanie a proces EIA si mohli vyžiadať veľa času. Čo ma však prekvapuje, že taký skúsený investor, ako je NDS, si nedokázal už na začiatku zmanažovať tento náročný proces a problémy rieši takpovediac za jazdy. Nedostatok strategického uvažovania a nekonanie si vyžiadalo veľa zdržania v podobe opakovaných schvaľovacích procesov a prerábania navrhnutého riešenia. Ak k tomu pripočítame na slovenské pomery nepripravený zahraničný stavebný dozor a častokrát snahu o neadekvátne navyšovanie ceny a predlžovanie termínov zo strany zhotoviteľov, respektíve projektanta, dostávame sa do situácie, že ani rok 2023 nemusí byť konečný,“ zhrnul Bakoš.

Problém vidí aj inštitút INEKO. „Žiaľ, aj s prispením liknavosti a zlých rozhodnutí niektorých politických nominantov v NDS bol podrobný hydrogeologický prieskum objednaný až v závere roku 2016. Správu o hodnotení vplyvu nového riešenia na životné prostredie NDS predložila v novembri 2017, záverečné stanovisko rezortu životného prostredia získala až v lete 2018,“ píše INEKO na špecializovanom webe o infraštruktúre.

Bývalý investičný šéf NDS Juraj Čermák si myslí, že medzery vedúce k omeškaniu môžu spočívať nielen v relatívne širokom priestore na odvolacie procesy, ale aj v tom, ako šikovne a objektívne sa k nim postavia kompetentné úrady. Ďalšie problémy môžu spočívať v tom, do akej miery bol manažment NDS schopný a ochotný komunikovať v rôznych stupňoch prípravy diaľnic s verejnosťou.

Zmeny v trase sa dotkli aj ceny. Zmluva rátala s prácami za 227 miliónov eur bez DPH. V roku 2017 NDS objednala práce navyše pre zmenu trasy dodatkom.

„Akceptovaná zmluvná hodnota bez DPH je 288 790 981,21 eura v zmysle dodatku číslo 11. Aktuálne bolo uhradených 148 963 184,65 eura,“ spresňuje situáciu NDS. Stavbu zabezpečuje OHL ŽS a Váhostav.
Obrázok používateľa
rado
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.