Nové plány na južnej trati. Víťazný variant je o polovicu dr

Moderátor: Moderátori

Nové plány na južnej trati. Víťazný variant je o polovicu dr

Odoslaťod Ister » 13. Júl 2020 07:56

Víťazný variant hovorí aj o druhej koľaji či prípojke na Šamorín. Je však o polovicu drahší, ako bol pôvodný odhad.

Arpád Érsek
Zdroj: TASR/M. Svítok
Medzi Komárnom a Bratislavou sa v súčasnosti odveziete vlakom len na jednej koľaji, s dieselovým rušňom a maximálne 80-kilometrovou rýchlosťou. Je to pomaly, ale v budúcnosti by to mal byť až dvojnásobok.

Navyše, z jednej z najvyťaženejších tratí na Slovensku by mali vďaka nadjazdom zmiznúť aj križovatky s cestami.



Konflikt s ministrom. Žlté vlaky možno skončia
DOMÁCA EKONOMIKA
Konflikt s ministrom. Žlté vlaky možno skončia
A to všetko pri výstavbe druhej koľaje a elektrifikácii trate. Takéto parametre preferuje štúdia uskutočniteľnosti, ktorej vypracovanie inicioval ešte vlani vtedajší minister dopravy Árpád Érsek a ktorej časť majú HN k dispozícií.

Aktuálne dokument kontroluje jeho objednávateľ, Železnice Slovenskej republiky. Slovo pri finálnej verzii budú mať aj analytici z Útvaru hodnoty za peniaze.

Už teraz však vieme, že víťazný variant prestavby by zhltol až 740 miliónov eur, čo je o polovicu viac, ako sa pôvodne predpokladalo.

Kontroverzná prípojka
Odhady spred dvoch rokov hovorili o investíciách asi 460 miliónov eur. Z toho menej ako polovica mala ísť na elektrifikáciu a zvyšná časť na zlepšenie parametrov trate a zdvojkoľajnenie.

Paradoxne, víťazný variant zo štúdie uskutočniteľnosti je drahší, aj keď zodpovedá predpokladom, ktoré boli známe už za bývalého ministra. Jeho súčasťou je okrem trolejí po celom úseku aj zdvojkoľajnenie trate od Ružinova po Dunajskú Stredu, kadiaľ v súčasnosti prejde denne 45 vlakov.

V menej frekventovanej časti smerom na Komárno, kde je denný počet súprav takmer polovičný, má byť zdvojkoľajnený len úsek od Veľkého Medera po Zlatnú na Ostrove.

Liberalizujú aj úseky na východe a severe krajiny
DOMÁCA EKONOMIKA
Liberalizujú aj úseky na východe a severe krajiny
Štúdia tiež počíta s obnovením trate z vlakom obchádzaného Šamorína do Kvetoslavova. A tiež s vytvorením elektrifikovanej spojky, ktorá má zabezpečiť obchádzku Komárna na ceste do maďarského Komáromu.

Práve tieto dve časti projektu by podľa odborníkov mohli byť problémom pri posudzovaní jeho návratnosti a môžu z neho dokonca aj vypadnúť.


Stále snívame s hlavou oblakoch. Nevieme udržať ani tie železnice, ktoré už máme
DOMÁCA EKONOMIKA
Stále snívame s hlavou oblakoch. Nevieme udržať ani tie železnice, ktoré už máme
​Podľa šéfredaktorky Železničnej revue Desany Mertinkovej môže mať najmä päťkilometrové spojenie so Šamorínom politický podtón.

„Štúdia realizovateľnosti sa takmer vždy robí s takým výsledkom, aký si želá objednávateľ. Ak to nevychádza ekonomicky, tak sa nadhodnotia sociálno-ekonomické prínosy,“ povedala Mertinková.

V Šamoríne žije napríklad aj vtedajší minister Érsek, niekdajší šéf Mosta-Híd Béla Bugár, ale aj údajný mecenáš tejto strany Štefan Cucz. A žije tam tiež predseda Dozornej rady Železničnej spoločnosti Slovensko Peter Bartalos.

Érsek sa o projekt bojí
To, nakoľko projekt podporuje súčasná vláda, ministerstvo dopravy nekomentovalo. Uvedomuje si však, že ide o frekventovaný koridor.

Za posledné dve obdobia čerpania eurofondov bola táto 95-kilometrová trať vždy na zozname možných investícií, vždy však na chvoste.

„Pripisujem to tomu, že na tejto trati jazdia len súkromní dopravcovia. Jeden s osobnými vlakmi a druhý s nákladnými,“ dodala Mertinková.

Érsek sa teraz obáva o budúcnosť projektu, najmä kvôli posúdeniu analytikov na ministerstve financií, ktorým musí podliehať každý zámer nad 40 miliónov eur.

„Ak o tom bude rozhodovať Útvar hodnoty za peniaze, tak v tom vidím problém. Možno to dopadne ako Dunajbus, ktorý porovnali len s R7. Možný scenár nie je ťažké odhadnúť,“ povedal pre HN exminister, ktorý si myslí, že konečné rozhodnutie by malo byť v rukách odborníkov zo železníc a z ministerstva dopravy.

Okrem nákladného riešenia, ktorého realizácia by mala trvať minimálne ďalšie desaťročie, sľúbili železnice aj menšie úpravy trate, ktoré by mali zabezpečiť jej lepšiu priechodnosť.

Prvým krokom v tomto smere bolo, že železnice ešte v decembri 2019 odkúpili od Strabagu koľajisko v Nových Košariskách v hodnote asi stotisíc eur. V súčasnosti pracujú na realizácii novej koľaje v tejto oblasti, ktoré by malo zaistiť križovanie vlakov.

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/21 ... odny-odhad
Ister
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 287
Obrázky: 13
Založený: 10. Feb 2008 11:32

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.