Ministerstvo dopravy chce tunel Soroška stopnúť, Sulík nesúh

Moderátor: Moderátori

Ministerstvo dopravy chce tunel Soroška stopnúť, Sulík nesúh

Odoslaťod DrX » 30. Jún 2020 23:32

Ministerstvo dopravy chce tunel Soroška stopnúť, Sulík nesúhlasí

Ochranári tvrdia, že sú ohrozené jaskyne.

1. júl 2020 o 0:00 Kristián Sabo

Tunel Soroška by vodičom uľahčil jazdu.
Tunel Soroška by vodičom uľahčil jazdu. (Zdroj: TASR)
Písmo:A-|A+00
Vizualizácia budúceho tunela.
Tunel Soroška (14 fotografií)

JABLONOV NAD TURŇOU. Osud stavby tunela pod horským priechodom Soroška je nejasný.

Tunel Soroška má byť súčasťou rýchlostnej cesty R2, úsek Rožňava – Jablonov nad Turňou.

Ministerstvo dopravy pod vedením Andreja Doležala (Sme rodina) nevidí v súčasnej situácii výstavbu ako reálnu a pokúsi sa ju stopnúť.

Štátna ochrana prírody SR tvrdí, že výstavba tunela by ohrozila okolité jaskyne.
Diaľničiari: Obstarávanie pokračuje

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) však vyhlásila verejné obstarávanie na zhotoviteľa časti výstavby cesty R2, úseku Jablonov nad Turňou - Rožňava, ktorej súčasťou je aj tunel Soroška ešte koncom uplynulého roka. Ponuky by sa mali odovzdávať do 15. júla.

Objavili sa aj informácie, že ešte stále nie sú vykúpené všetky pozemky, či pochybnosti z hľadiska dopravnej intenzity v porovnaní s nákladmi na výstavbu.

NDS však nateraz tieto vyjadrenia nekomentuje a trvá na tom, že v prípravách na výstavbu pokračuje.

„Verejné obstarávanie na zhotoviteľa úseku R2 Rožňava - Jablonov nad Turňou naďalej prebieha. Z uvedeného dôvodu by z našej strany nebolo korektné vyjadrovať sa bližšie k možnostiam, ktoré uvádzate,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Podľa ministerstva nie sú peniaze

Ministerstvo dopravy taktiež tvrdí, že verejné obstarávanie úseku R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou beží.

Výstavbu však reálne nevidí.

„Ide o úsek, ktorý v súčasnej krízovej situácii nebude možné financovať zo štátneho rozpočtu. NDS preto hľadá cestu, ako súťaž na tento úsek zákonným spôsobom zrušiť. Zrušenie verejného obstarávania totiž podlieha presným dôvodom uvedeným v zákone, a teda nemôže ísť o svojvoľné rozhodnutie ministra alebo ministerstva,“ dozvedeli sme sa z odboru komunikácie Ministerstva dopravy a výstavby SR.
Ochranári odporúčajú hľadať alternatívu

Nejasnú situáciu dokresľujú aj zásadné pripomienky k plánovanej výstavbe tunela Soroška, ktoré má Štátna ochrana prírody SR - Správa slovenských jaskýň (SSJ).

„Ide o vplyv tunela Soroška na hydrologický režim a biotop Hrušovskej jaskyne, ktorá sa nachádza v blízkosti plánovej výstavby a podľa prieskumov jej rozsiahle podzemné chodby smerujú do priestorov navrhovanej tunelovej rúry,“ uviedla manažérka pre komunikáciu Štátnej ochrany prírody SR Anna Weissová.

Dodala, že Národná prírodná pamiatka Hrušovská jaskyňa je lokalitou Svetového prírodného dedičstva UNESCO a zároveň trvalý vodný tok pretekajúci jaskyňou napája vodný zdroj – vyvieračku Eveteš.

„Podľa posúdenia SSJ môže dôjsť pri realizácii tunelovej rúry k narušeniu existujúcich hydrogeologických pomerov územia, masívnemu odvodneniu širokej infiltračnej oblasti v okolí sedla Soroška a tým pádom aj k výraznej zmene hydrologického režimu Hrušovskej jaskyne, a čiastočne pravdepodobne aj ďalších jaskýň v okolí ako sú prírodná pamiatka Vápenná jaskyňa či národná prírodná pamiatka Krásnohorská jaskyňa. Ide o nové skutočnosti, ktoré boli potvrdené v najnovších výskumných prácach SSJ, zameraných na hydrologický režim v jaskyniach Slovenského krasu, ich vzájomné prepojenie, ktoré nebolo počas procesu posudzovania vplyvu na životné prostredie EIA známe. Aj z uvedeného dôvodu sa SSJ prikláňa k hľadaniu alternatívneho riešenia,“ uzavrela Weissová.
Sulík: Áno. Remišová: Hľadajme iné možnosti

Jasno v predstave či stavať alebo nie nemajú ani vládni predstavitelia.

Podľa ministra hospodárstva Richarda Sulíka (SaS) by bolo veľkou chybou, keby sa tunel cez Sorošku nepostavil.

„Slovensko musí mať hneď po severnom spojení, ktoré je prioritou, aj južné spojenie. Ak chceme, aby sa región rozvíjal, musí byť infraštruktúra. Považoval by som za chybu, ak by to neprijala vláda."

S kolegami vo vláde o tomto projekte bude ešte diskutovať.

Práve takéto projekty podľa neho totiž majú zmysel pre rozvoj regiónov.

„Aj keď to bude prvých 5 - 10 rokov nerentabilné, časom to prinesie pridružené investície," myslí si Sulík.

Podpredsedníčka vlády pre investície a informatizáciu Veronika Remišová (Za ľudí) pred niekoľkými dňami uviedla, že sa momentálne realizovateľnosť tohto projektu prehodnocuje.

„Ministerstvo dopravy musí prísť s analýzou danej situácie. Je to projekt, ktorý bol veľmi zle pripravený. Projekt nemá byť financovaný z eurofondov, ale zo štátneho rozpočtu. Preto si myslím, že by sme mali momentálne investovať do obchvatov a výstavby ciest prvej a druhej triedy. Ja však budem presadzovať, aby alternatíva pre tento projekt bola,“ tvrdí Remišová.
Starosta: Tunel chceme, naliali tam už milióny

Starosta obce Jablonov nad Turňou Slavomír Zubriczky (Most-Híd) tvrdí, že za tunel budú bojovať.

„Ak chce ministerstvo dopravy projekt stopnúť, tak nech ho stopne. My si však myslíme, že by sa mal realizovať,“ reagoval starosta na možné stopnutie výstavby tunela v súvislosti s medializovanými informáciami.

„Každý má na to iný pohľad, my budeme argumentovať. Ak to niekto chce stopnúť len preto, že sa dostala k moci iná vláda a chce preferovať iné stavby, tak neviem. Argument nedostatku peňazí neobstojí, keď pred týždňom ohlásili, že sa ide stavať 30-kilometrový úsek Kysuce – Čadca a ešte nemajú ani prípravu projektovej dokumentácie. Mne sa to ako nedostatok peňazí nezdá. Sú tu také indície, že zase prišla iná vláda a neriešime to, že Košice s Bratislavou nie sú prepojené, ale asi individuálne potreby toho-ktorého ministra. Prípadne to, odkiaľ sú väčšie tlaky. My chceme za tunel bojovať, keď sa už do toho vrazili milióny eur. Keď vláda sľubovala, ako všetko zmení, tak nech, prosím, nerobí niečo iné, čo sľúbili pred voľbami. Viac sa však vyjadríme na pripravovanej tlačovej konferencii. Vysvetlíme svoje argumenty. Nie všetko, čo sa objavilo v médiách, je pravda,“ uzavrel Zubriczky.
Rýchlostná cesta R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou

Začiatok rýchlostnej cesty je v existujúcej križovatke Rožňava (v súčasnosti križovatka ciest I. triedy I/16 a I/67), koniec úseku je za obcou Jablonov nad Turňou.

K tunelu Soroška sú navrhované prístupové komunikácie k obom portálovým objektom pre potreby záchranného zboru.

K západnému portálu tunela Soroška smeruje prístupová cesta SO 115‐00 napojená z cesty IIII/3012 medzi obcami Lipovník a Krásnohorská Dlhá Lúka pre jednotky Integrovaného záchranného systému s príjazdom z mesta Rožňava.

K východnému portálu tunela Soroška je prístup zabezpečený prístupovou komunikáciou SO 117‐00 z obce Jablonov nad Turňou smerujúcou k chatovej osade smerom na Hrušov pre jednotky z novej hasičskej stanice z budúceho Strediska správy a údržby rýchlostnej cesty Jablonov nad Turňou.

Zdroj: NDS

Čítajte viac: https://gemer.korzar.sme.sk/c/22437004/ ... hlasi.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.