Prečo budú na obchvate Bratislavy semafory a dokedy to potrvá

Moderátor: Moderátori

Prečo budú na obchvate Bratislavy semafory a dokedy to potrvá

Odoslaťod Vceliak » 25. Jún 2020 07:41

Prečo budú na obchvate Bratislavy semafory a dokedy to potrvá
Ján Kováč

O pár mesiacov začnú ľudia z bratislavských satelitov dochádzať do práce inak. Dokončia sa prvé úseky diaľničného obchvatu a potom aj križovatka Triblavina na D1.

Cesty však budú nekompletné, čo bude v prechodnom období spôsobovať problémy. Provizórnou a dočasnou časťou obchvatu sa fakticky stane stará Senecká cesta, ktorá je už teraz preťažená a ešte na ňu pridajú semafor.

V tomto texte sa dočítate, čo presne šoférov čaká v najbližších troch rokoch a čo sa zmení potom.

[ Aktivujte si zasielanie Newsfiltra každý večer do 20:00 na e-mail. Odber si aktivujte jedným kliknutím. ]
Stará Senecká sa zmení
Prvou zásadnou zmenou je dokončenie prvých úsekov obchvatu D4 a rýchlocesty R7, ktoré sa plánuje na leto a jeseň tohto roka. Pôjde o väčšinu úsekov, a komu to pomôže, sme už rozobrali pred dvoma týždňami.

Druhou zásadnou zmenou bude prepojenie diaľnice D1 so starou Seneckou a s okolitými obcami cez novú diaľničnú križovatku Triblavina. Šoférom má byť k dispozícii presne o rok.

Čo to bude znamenať:

zo starej Seneckej sa bude dať pri Ivanke pri Dunaji vyjsť na nový obchvat D4,
z obcí Ivanka pri Dunaji a Bernolákovo sa cez starú Seneckú a križovatku Triblavina dostanete na D1,
z diaľnice D1 od Trnavy sa dostanete na obchvat D4, ale zatiaľ iba cez križovatku Triblavina a starú Seneckú.
Čo sa stavia, čo sa kedy dokončí a kde bude problém, presnejšie zistíte z tejto mapky:


Zdroj – Denník N z podkladov NDS
Dočasné riešenie so semaformi
Hlavný problém je, že na starej Seneckej sa už teraz tvoria kolóny. Vznikajú na svetelnej križovatke pri nákupnom centre Metro. Zápchy sa zachovajú aj napriek tomu, že hneď za problémovou križovatkou sa cesta rozšíri a pristavia k nej výjazdy na obchvat D4.

K tomu pribudne ešte ďalšia svetelná križovatka medzi Ivankou a Bernolákovom – tam, kde je dnes dočasný, väčšinou vypnutý semafor pri odbočke na stavenisko križovatky Triblavina. Z dočasného semaforu spravia trvalý a vznikne tu nové napojenie na diaľničnú križovatku Triblavina.


Podjazd pod D1 ako súčasť križovatky Triblavina. Foto – NDS
Toto riešenie má okrem výhod aj nevýhody. Občianske združenie Triblavina upozorňuje, že túto časť starej Seneckej ešte viac zaťažia nové developerské projekty.

Viac áut na starej Seneckej
Napríklad logistický park P3 pri Vajnoroch, z ktorého sa na D1 bude dať dostať iba cez starú Seneckú a križovatku Triblavina. Cez nový obchvat D4 to nepôjde ani po jeho dokončení.

Kamióny v smere z Bratislavy budú na novej svetelnej križovatke zo starej Seneckej odbočovať doľava na križovatku Triblavina. „Celá spádová oblasť – obce Bernolákovo, Veľký Biel, Nová Dedinka, Tureň atď., ktorá túto cestu využíva na dochádzanie do práce, tak okrem každodenne hlásenej kolóny pri Metre bude prekonávať ďalšiu svetelnú križovatku vyťaženú nákladnou dopravou logistického parku P3 s plochou 80-tisíc m²,“ hovorí predsedníčka združenia Michaela Seifertová.

K tomu podľa nej pribudnú ďalšie logistické parky, ktoré sú už povolené a čakajú len na dokončenie križovatky Triblavina. „Plány spoločnosti STARLAND vybudovať v tejto lokalite mestečko so 40-tisíc obyvateľmi bude o kus bližšie k realite. Vo svojom videu už kreslia vlak, ktorý sa dostal aj do Plánu udržateľnej mobility Bratislavského samosprávneho kraja,“ hodnotí Seifertová.

D4 podľa nej obyvateľom regiónu nepomôže, naopak, ešte im dopravnú situáciu sťaží. „Pokiaľ bude vodič potrebovať prejsť z diaľnice D1 na diaľnicu D4 a križovatka nebude hotová, bude musieť zísť na preťaženú Seneckú cestu a cez ňu sa napojiť na druhú diaľnicu,“ hovorí Seifertová.

Osem jazdných pruhov
Stará Senecká sa uvoľní až po dokončení dôležitej križovatky diaľnic D1 a D4. Keď sa autostrády prepoja, tranzitní šoféri budú môcť obísť starú Seneckú a jej semafory.

Okrem toho však bude dôležité, ako NDS zvládne rozšírenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a križovatkou Triblavina. Investičný riaditeľ NDS Miloš Vicena pre Denník E potvrdil, že nová diaľnica bude mať osem plnohodnotných jazdných pruhov a k tomu dva odstavné.

Predtým vznikol zmätok, lebo NDS v posledných troch rokoch viackrát vyhlásila, že pôjde o osem pruhov vrátane odstavných. Čo by logicky malo znamenať, že diaľnica bude mať šesť jazdných a dva odstavné pruhy.

To je však v rozpore s dokumentáciou pre stavebné povolenie, s odporúčaniami dopravných inžinierov aj s predošlými prísľubmi NDS.

Tri jazdné pruhy, aj keď zúžené, sú na D1 medzi Bratislavou a Trnavou už dnes a nestačia. Štyri jazdné pruhy v každom smere sú teda podľa dopravných inžinierov potrebné.

Výstavba kľúčového uzla
NDS začala pracovať zatiaľ na prvej etape rozšírenia – firma Doprastav pre ňu buduje mostnú konštrukciu ponad budúci obchvat D4.

V druhej etape sa vybudujú obchádzkové trasy vedľa diaľnice D1. Na ne NDS potom presmeruje dopravu z D1, aby sa mohla pustiť do poslednej etapy – samotného rozšírenia na osempruh.

NDS podľa svojej hovorkyne Evy Žgravčákovej pre druhú a tretiu etapu chystá podklady do verejnej súťaže, v ktorej vyberie stavebné firmy.

Rozšírenie D1 má byť podľa NDS hotové do roku 2023. Vtedy by už mala byť hotová aj križovatka diaľnic D1 a D4, aj keď presný termín zatiaľ nie je, lebo výstavbu zbrzdili výkupy pozemkov a rôzne námietky.

Aktuálny stav budovania a dokončovania obchvatu D4 a rýchlocesty R7 sme zhrnuli v tejto mapke:


Zdroj – Denník N z podkladov D4R7 Construction
Križovatka D1 a D4 patrí medzi najpotrebnejšie časti obchvatu, lebo prenesie veľkú časť tranzitu mimo mesta. Keď sa napokon dokončí a zároveň sa rozšíri D1 na osem pruhov, odľahčí aj starú Seneckú a ďalšie lokálne cesty.

Tam však zostanú ešte najmenej osem rokov spomínané dva semafory. Odstránia sa až po rozšírení tejto cesty na štyri pruhy. Vtedy sa postavia aj nadjazdy alebo podjazdy, ktoré nahradia svetelné križovatky pri Metre a pri križovatke Triblavina.

NDS plánuje rozširovať starú Seneckú až v rokoch 2025 – 2028. Takže nie od roku 2021, ako to sľuboval exminister dopravy Árpád Érsek pred dvoma rokmi.


Minister dopravy Árpád Érsek na diaľnici D4. Ilustračné foto – TASR
Týmto sľubom si Érsek pomohol, keď obhajoval problematickú úpravu technického riešenia D1. Pôvodne sa mala D1 rozšíriť na šesť pruhov a vedľa nich mali viesť ešte paralelné dvojpruhové cesty pre obsluhu okolitého územia.

NDS si na toto riešenie už objednala stavebné firmy pre križovatku Triblavina aj pre obchvat D1 a D4. Riešenie už bolo aj v územnom pláne a počítali s ním viacerí developeri, ktorí mali v regióne kúpené pozemky.

Potom sa NDS rozhodla, že kolektory zruší a postaví namiesto šesťpruhovej diaľnice osempruhovú. Takéto chaotické plánovanie spôsobilo veľký časový sklz a zvýšenie nákladov.

Schvaľovanie novej verzie projektu brzdili niekoľko rokov námietky občianskeho združenia Triblavina, ktoré žiadalo vybudovať aj kolektory podľa pôvodného plánu.

Združenie namietalo aj proti obchvatu D4. NDS tvrdí, že to spôsobilo aj omeškanie križovatky D1 a D4. Podľa Seifertovej si však NDS tento problém spôsobila sama, lebo nemala vykúpené pozemky a pripravené projekty. „Na vine je meškanie prípravy diaľnice D1, ktorú mal v zmysle koncesnej zmluvy pripraviť štát. Niekoľko rokov však NDS v tejto veci vôbec nekonala a stavba sa tak významne omeškala. Podľa informácií od investičného riaditeľa, ktoré nám povedal na stretnutí s ministrom, ešte stále nemajú hotové právoplatné stavebné povolenia,“ hodnotí Seifertová.

Keby si NDS objednávala stavebné firmy až po vykúpení pozemkov a vybavení stavebných povolení a keby potom tieto povolenia nemenila, celá D4 aj s rozšírenou D1 by už bola pravdepodobne hotová – a za menej peňazí.

https://e.dennikn.sk/1943724/preco-budu ... to-potrva/
Vceliak
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 488
Založený: 20. Okt 2016 11:50

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.