Potvrdil lejak škandál na bratislavskom obchvate? -CELÝ TEXT

Moderátor: Moderátori

Potvrdil lejak škandál na bratislavskom obchvate? -CELÝ TEXT

Odoslaťod metelesku.blesku » 17. Jún 2020 16:15

Potvrdil lejak škandál na bratislavskom obchvate?
Voda z násypu vyplavila kusy plastu


Na stavbu sa už roky valí kritika, opakovane na nej zasahovala polícia, tvrdé slová zaznievali už aj z úst ministrov, no „karavána ide ďalej“.

Od prvej polovice roka 2018 aktivisti aj zástupcovia samosprávy upozorňovali, že stavebné konzorcium na čele so španielskou firmou Cintra nakúpilo a navozilo pod obchvat Bratislavy materiál zo skládok. Opakovane sa navyše objavovali podozrenia, že pri mestskej časti Jarovce nie je násyp dostatočne spevnený.

Víkendový lejak dal kritikom do veľkej miery za pravdu. Voda na viacerých miestach násyp poškodila tak, že vidno aj kusy plastov v jeho útrobách.
Konzorcium sa už zhruba dva roky výhrady snaží prekryť vyhláseniami, že nakúpený materiál aj násyp sú v poriadku.
Ministerstvo dopravy aj po výmene ministrov (Árpáda Érseka z Mosta-Híd nahradil Andrej Doležal so Sme rodina) vyčkáva.

Problém za problémom

Bratislavský obchvat je súčasťou PPP projektu D4R7 (diaľnica D4 a rýchlostná cesta R7 smerujúca na Žitný ostrov), ktorý má prefinancovať súkromné konzorcium a štát by po dokončení cestu splácal.
Projekt pripravený Jánom Počiatkom a Viktorom Stromčekom (obaja nominanti Smeru-SD) čelí kritike, akej sa doposiaľ neušlo zrejme žiadnej budovanej diaľnici.

„Naši ľudia“ sa obohatili na vykupovení pozemkov, Španieli skúšali ušetriť ťažbou štrku, za ktorú policajti zadržali dokonca najvyššieho zástupcu konzorcia na Slovensku, do násyou sa dostali nielen plasty, ale podľa meraní aj azbest a špekuluje sa dokonca aj o materiáloch znečistených ďalšími chemikáliami.

Svoje „maslo na hlave“ majú aj zástupcovia štátu. Okrem sporného výkupu pozemkov neskoro zabezpečili stavebné povolenia a navyše nepripravili prepojenie diaľnice D4 na diaľnicu D1 smerujúcu z Bratislavy do Košíc.

Dážď násyp poškodil

Búrka, ktorá región Bratislavy zasiahla v nedeľu 14. júna, neobišla ani budovanú diaľnicu.
Násyp pri Jarovciach voda výrazne poškodila. Potvrdzujú to zábery z miesta.

Upozornil na to komunálny politik Miroslav Dragun, ktorý sa stavbe venuje dlhodobo.
„Príde jedna búrka a nový obchvat sa začína rozpadávať. Opäť sa potvrdzuje, že ide o diletantské zlyhanie zhotoviteľa. Raz je to azbest, potom stavebný odpad a nakoniec katastrofálna stavba ako celok,“ napísal k videu, ktoré zverejnil.

Konzorcium ide svoje

Konzorcium zareagovalo podobne ako v minulosti — všetko je vraj v medziach normálu.

„Áno môžeme potvrdiť, že došlo k erózii na násype pri Jarovciach, ale pri výstavbe diaľnice je to úplne bežné a nebude to mať žiadny vplyv na integritu násypu. Momentálne boli práce na tomto úseku pozastavené. Násyp bude opravený pri jeho dokončovaní," napísali jeho zástupcovia v tlačovej správe.

Znovu argumentovali aj ekológiou. Už v minulosti tvrdili, že použitím „recyklovaného materiálu“ namiesto štrku vlastne šetrili životné prostredie. Teraz zase vyhlásili, že ak by museli násyp kompletne vymeniť — čo sa spomínalo ako jedna z možností — škodilo by to prírode aj ľuďom.

„Odstránenie násypu by malo za následok zbytočné lokálne vplyvy na životné prostredie, ako sú emisie, prach, vibrácie a hluk spôsobený rozsiahlymi pohybmi nákladných vozidiel a súvisiace dopravné zápchy," dodalo konzorcium vo vyhlásení.

Koľko peňazí Španieli ušetrili nákupom materiálov zo skládok a či by vôbec boli schopní prefinancovať kompletnú výmenu násypu, nespomenuli.

Čo na to Doležal?

Minister dopravy Andrej Doležal krátko po vymenovaní do funkcie vyhlásil, že konzorcium bude musieť násyp odstrániť. Zhruba o mesiac a pol neskôr však už svoje vyhlásenie skorigoval.

„Na základe informácií, ktoré som vtedy mal, som si nevedel predstaviť iné riešenie, ako odstrániť stavbu, lebo v tom čase koncesionár nebol za prakticky päť mesiacov, alebo skoro šesť mesiacov schopný doložiť akýkoľvek dokument, ktorý by tú stavbu legitimizoval. (...) Možno chápať aj moje vyjadrenie v kontexte toho, v kontexte istej stratégie, aby som ho vybudil k činnosti, lebo španielsky koncesionár si možno v tom čase neuvedomoval rozsah problému, do akého sa dostal,“ tvrdil Doležal.

Zároveň oznámil, že konzorcium síce nakúpilo nevhodný materiál z ekologického hľadiska, no na pevnosť násypu to nebude mať negatívny vplyv.
K aktuálnemu poškodeniu násypu ministerstvo poskytlo vyhlásenie, že požiadalo konzorcium o vyjadrenie. „Zároveň sme o posudok požiadali aj geotechnika z Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Na základe ich odpovedí podnikne ministerstvo ďalšie kroky," dodalo.
Medzičacom Doležal taktiež oznámil, že za zlyhanie pri príprave prepojenia D4 s D1 „vzniká koncesionárovi nárok na kompenzačnú udalosť“.

Na otázku Aktuality.sk, aké budú sankcie, na ktoré sa budú musieť poskladať občania, však ministerstvo odpovedalo neurčito. „Známe budú až po tom, keď bude jasné, či vôbec a o koľko sa výstavba oneskorí,“ odpísali jeho predstavitelia.

Už v júli 2018 bolo jasné, že pod diaľnicu vozia odpad: https://video.azet.sk/embed/3000657/

https://www.aktuality.sk/clanok/799571/potvrdil-lejak-skandal-na-bratislavskom-obchvate-voda-z-nasypu-vyplavila-kusy-plastu/
To nemôže byť, lebo keď v Mýtnej bola dostatočná premávka, tak ja si myslím, že tá istá frekvencia je aj pri Pincinej.“ tvrdí starostka.
metelesku.blesku
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 27. Sep 2019 20:44

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.