Nádej pre Bratislavu. Najdlhší a najdrahší tunel Slovenska d

Moderátor: Moderátori

Nádej pre Bratislavu. Najdlhší a najdrahší tunel Slovenska d

Odoslaťod Ister » 07. Jún 2020 12:51

Pohorie Karpaty, ktoré dotvára panorámu Bratislavy, by mal v horizonte 10 rokov preťať najdlhší a najdrahší slovenský tunel. Odhadovaná hodnota takmer 11 kilometrov dlhej stavby je okolo jednej miliardy eur. Tunel Karpaty bude súčasťou prepojenia Rače a Záhorskej Bystrice a zároveň severného obchvatu hlavného mesta, ktorý má odľahčiť dva hlavné ťahy. Pomôcť by mal najmä vyťaženému Prístavnému mostu a Mostu Lafranconi, ktorými prejde denne takmer stotisíc áut. O vhodnom variante rozhodli na ministerstve životného prostredia už v januári. Dnes rezort životného prostredia hľadá subjekt, ktorý zhotoví environmentálny posudok. Na jeho vypracovanie bude mať tri mesiace. „Ak bude posudok spĺňať všetky požiadavky, tak by sme mohli vydať záverečné stanovisko do konca roka,“ avizuje ministerstvo.


Dlhoročný boj Marianky
Stavba je tŕňom v oku najmä obyvateľom Marianky, ktorí proti jeho trasovaniu protestujú už takmer desaťročie. Západný portál totiž má vyústiť neďaleko obce. Prvý posudok zastavilo ministerstvo životného prostredia v roku 2012, práve kvôli nespokojným obyvateľom, a nový proces odštartovalo o štyri roky. Variant, ktorý je teraz v hre, mal sčasti vyhovieť ich požiadavkám. Tunel má byť predĺžený a zahĺbený za Mariankou o 800 metrov a križovatka so starou cestou zase má byť mimoúrovňová. Obyvateľom sa riešenie stále nepozdáva a koniec tunela by radšej videli v Lamači. Prekáža im tiež možný zásah tunela do podzemných vôd, stavebný dvor, ktorý má byť práve pri obci, ako aj úložisko rúbaniny. „Sú to asi štyri milióny kubíkov. Budú tu aj všetky hlučné prevádzky, betonáreň, cementáreň, výrobne panelov. Je to brutálny zásah. Pripomienkovali sme to a uvidíme, čo z toho bude,“ povedal starosta obce Dušan Statelov, ktorý nevylúčil, že by stavbu mohli napadnúť aj v ďalších fázach prípravy.


Drahé riešenie
Bratislavský kraj nedávno vydal svoj plán udržateľnej mobility, kde posudzuje naliehavosť jednotlivých dopravných riešení do roku 2050. Strategický dokument, ktorý berie do úvahy ekologické aj ekonomické zretele, hodnotí projekt v ďalších desaťročiach ako málo naliehavý. Predpokladané investičné náklady tu kraj uvádza približne jednu miliardu eur a s jeho výstavbou počíta do roku 2035. Zdroje financovania však zatiaľ známe nie sú. V územnom pláne mesta sú zakreslené aj dve kratšie spojky cez Karpaty, ktoré síce vyjdú lacnejšie, o ich realizácii sa však v tomto desaťročí neuvažuje.


Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký si myslí, že v budúcnosti bude riešenie s tunelom Karpaty nevyhnutné, ale teraz by sme mali upriamiť pozornosť skôr na iné projekty. S tým súhlasí aj bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák. „Táto práca presahuje jedno volebné obdobie. Najskôr potrebujeme dostavať D1. Každého ministra zaujímajú najmä tie úseky, ktoré vie počas svojho volebného obdobia dostavať. Nemal by však zanedbať ani prípravu pre svojich nástupcov,“ dodal Čermák. Obdobie od rozhodnutia po prevádzku trvá podľa Cenkého aj pri jednoduchších stavbách asi 14 rokov.


Južná časť obchvatu D4 je aktuálne vo výstavbe formou PPP projektu aj s 32 kilometrov dlhou časťou rýchlostnej cesty R7. Celá stavba by mohla byť podľa staviteľa hotová v prvej polovici budúceho roka. Otázne sú však ďalšie úseky, ktoré diaľnicu prepoja s rakúskou S8. Tá by mala tvoriť v budúcnosti severné prepojenie Bratislavy a Viedne.

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/21 ... ane-zelenu
Ister
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 287
Obrázky: 13
Založený: 10. Feb 2008 11:32

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.