Predražený projekt Žiline zatiaľ nepomôže

Moderátor: Moderátori

Predražený projekt Žiline zatiaľ nepomôže

Odoslaťod Ister » 07. Jún 2020 12:48

Tunel Višňové, železničný uzol či diaľnica D3. Tri projekty vo výške stoviek miliónov by mali zo Žiliny a jej okolia urobiť v najbližšom období dejisko pre výstavbu kľúčových infraštruktúrnych projektov. V súčasnosti prebieha pracovný ruch len na menšom projekte – dva a pol kilometra dlhom diaľničnom privádzači a úseku D1, ktorý je pred Višňovým. Menší projekt privádzača za zmluvnú cenu takmer 14 miliónov eur však môže vyjsť štát pre dodatky až 2,5-krát drahšie a otázny je aj termín výstavby. Stavebník Metrostav totiž predložil ešte v apríli nový harmonogram, ktorý počíta s meškaním. V ňom predpokladal termín sprejazdnenia až o rok v apríli. Diaľničiari mu však neustúpili a naďalej by mal platiť termín do konca roka.


Nežiadaný privádzač
Dôvodom, prečo sa nenápadný projekt pri metropole severu menil, mali byť aj nároky krajského mesta. Privádzač by mal výrazne odľahčiť dopravu v Žiline, ale až po tom, keď sa dobuduje tunel Višňové. Dočasne však spôsobí mestu väčšie problémy – keď privádzač postavia, autá budú prúdiť do Žiliny nielen zo súčasného západného smeru, ale aj z juhu.


„Požadovali sme, aby sa čo najviac zminimalizoval dosah sprevádzkovania privádzača na mesto. Aby sme tu nemali zápchy,“ povedal vedúci oddelenia dopravy v Žiline Radoslav Vozárik. Podľa Vozárika im Národná diaľničná spoločnosť sčasti už vyšla v ústrety, o ďalších požiadavkách sa ešte rokuje.


Mesto si vlani dalo vypracovať Žilinskou univerzitou v Žiline dopravno-inžiniersku štúdiu dosahov pre privádzač a nadväzujúci úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. V máji tohto roku bol do analýzy doplnený aj dosah železničného uzla. Podľa poradcu župy pre mobilitu Ľubomíra Jánošku privádzač bez skompletizovaného obchvatu dopravnú situáciu v Žiline jednoznačne zhorší. „Dopravný prúd automobilov zo západu na východ teraz chodí trasou, ktorá je na to pripravená. Táto časť Žiliny nie je pripravená na to, aby odviedla tranzit.”


Jánoška zároveň odporúča, aby sa z tohto smeru púšťali do mesta len osobné vozidlá. „Ministerstvo a diaľničiari potrebujú sprejazdniť tento úsek, lebo sa má financovať z európskych peňazí, aby sa naplnila litera zákona. Tým, že je to tak nešťastne koncipované a načasované, v regióne to nikomu nevyhovuje,“ dodal.


Nešťastný projekt
Odborník na infraštruktúru z inštitútu INEKO Ján Kovalčík pripúšťa, že niektoré dodatočné nároky môžu byť opodstatnené. Takýto postup však podľa neho optimálny nie je. „Je to dôkaz toho, ako zle sú nastavené pravidlá, ktoré umožňujú subjektom dodatočne si vynucovať realizáciu ďalších stavebných prác, ktoré neboli predmetom súťaže a sú nad rámec toho, čo bolo súčasťou stavebného povolenia,“ povedal.


Zároveň dodal, že naťahovanie termínov v prípade privádzača by mohlo ovplyvniť aj cenu úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Ten mal byť hotový ešte vlani, lenže sa nemá kam napojiť. Potvrdzuje aj šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. „Čím dlhšie odovzdanie odďaľujeme, tým viac nám stúpajú náklady pôvodne plánované na stavbu. Okrem toho to musí niekto strážiť a udržiavať,“ povedal Palčák.


Bývalý investičný riaditeľ diaľničnej spoločnosti Jiří Hájek koncom roka uznal, že stráženie diaľnice vyjde spoločnosť ďalšie desiatky tisíc eur. Privádzač sa začal obstarávať v roku 2017 a pôvodne mal byť dokončený vlani v lete. Teda pol roka pred tým, čo mal byť podľa ideálneho scenára hotový úsek s tunelom Višňové. Ten sa však po vlaňajšom odchode stavebníka súťaží odznova.


Nový stavebník by mal byť známy do konca roka. Žilinčania by mali dostať obchvat aj s Višňovým až v roku 2023. Na predražený projekt privádzača poukázal nový minister dopravy Andrej Doležal spolu s novým riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti Jurajom Tlapom minulý mesiac. Chcú naň vypracovať audit. Jeho výsledky by podľa hovorkyne diaľničiarov Evy Žgravčákovej mali byť známe do konca mája.
Ister
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 287
Obrázky: 13
Založený: 10. Feb 2008 11:32

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.