Obchvat Prešova: Robotníci sa nesmú stretávať, no stavať mus

Moderátor: Moderátori

Obchvat Prešova: Robotníci sa nesmú stretávať, no stavať mus

Odoslaťod MVO » 23. Mar 2020 14:27

Obchvat Prešova: Robotníci sa nesmú stretávať, no stavať musia

Eurovia hovorí o alibizme NDS.

Obrázok

PREŠOV. Pandémia nového koronavírusu a ochorenia Covid-19 spôsobila problémy aj v stavebníctve.
Zhotovitelia západného obchvatu Prešova zápasia s viacerými problémami, od dodávok materiálov zo zahraničia až po pracovníkov, ktorí nemôžu prísť na Slovensko.
Firma Eurovia hovorí aj o alibistickom postupe Národnej diaľničnej spoločnosti.
Metrostav zasa presúva robotníkov z Bratislavy do Prešova.

Severný obchvat Prešova
Na stavba prvej etapy rýchlostnej cesty R4 sa podľa vyjadrenia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) stále pracuje.
„Obmedzený režim je iba na stavebných objektoch, ktoré nemajú vplyv na lehotu výstavby (nie sú na kritickej ceste). Na nosných objektoch stavby, teda na moste cez Torysu a na portáli tunela, sa pracuje zatiaľ bez obmedzenia,“ informuje hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Ochranné prostriedky pre pracovníkov zabezpečujú jednotlivé firmy pracujúce na stavbe vo vlastnej réžii.
„Ďalší vývoj bude zrejmý z nástupu zamestnancov na nový týždenný turnus v pondelok. Nedostatok materiálu zatiaľ stavba nepociťuje,“ dodáva Michalová.
Severný obchvat sa začal budovať v lete minulého roku a podľa zmluvy ho majú dokončiť v marci 2023.

Na západnom obchvate problémy s materiálom
Mimoriadna situácia v súvislosti so šírením vírusu SARS-CoV-19 má však už teraz dopad na stavbu diaľničného úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh.
Zhotoviteľom je konzorcium firiem Eurovia, Doprastav a Metrostav.
„Podľa názoru zhotoviteľa stavby bráni v riadnom a včasnom plnení povinnosti podľa zmluvy o dielo. Zhotoviteľ stavby nás požiadal o dodatočné prerušenie prác v rozsahu dvoch týždňov,“ informovala nás Michalová.
Dôvodom má byť podľa hovorkyne skutočnosť, že na stavbe je potrebné veľké množstvo ľudí a zhotoviteľ nevie zabezpečiť pre svojich pracovníkov dostatočnú ochranu voči šíreniu nákazy a následne naplno pokračovať v prácach.
Problémom má byť aj to, že mnoho pracovníkov pochádza zo zahraničia – najmä z Českej republiky, Ukrajiny a Rumunska.
Tí sú totiž v zmysle prijatých opatrení povinní sa podrobiť pri vstupe na územie Slovenska povinnej 14-dňovej karanténe.
V Českej republike navyše podľa Michalovej platí úplný zákaz vycestovania z krajiny a tento výpadok majú firmy problém nahradiť.

Pracovníkov nemajú kde ubytovať
Stavebným firmám spôsobili problémy podľa NDS aj uzavreté prevádzky poskytujúce ubytovacie služby, takže robotníkov nemajú kde ubytovať.
Pri niektorých stavebných objektoch majú problém aj so zabezpečením dostatku stavebných materiálov, a to aj zo zahraničia.
„Národná diaľničná spoločnosť nepozastavila práce na stavbe D1 Prešov, západ – Prešov, juh, tie aj naďalej pokračujú, ale v obmedzenom režime a zhotoviteľ stavby má dva týždne na to, aby zabezpečil dostatočnú ochranu pre svojich pracovníkov voči šíreniu nákazy a dokázal zabezpečiť dodávky materiálov a iné potrebné veci na bežnú výstavbu. Veľa napovie aj ďalší vývoj situácie v oblasti šírenia nákazy, prípadné nariadenia krízového štábu SR,“ informuje o aktuálnom stave Michalová.

Eurovia: Opatrenia NDS sú alibistické
Oslovili sme aj firmy, ktoré zabezpečujú výstavbu západného obchvatu.
Hovorkyňa spoločnosti Eurovia nám potvrdila, že aktuálna situácia ovplyvnila postup prác.
„Pracuje tam v rámci združenia veľa zahraničných pracovníkov z Čiech, Ukrajiny, Rumunska. Tí sa aktuálne nevedia dostať na pracovisko. Sme ovplyvnení aj tým, že dodávateľské firmy fungujú buď v obmedzenom režime alebo sú zatvorené, vrátane stavebnín. Máme problém s dodávkou materiálov. Niektoré materiály, ktoré boli objednané napríklad z Talianska, neprišli. Druhý problém je, že ľuďom zrušili ubytovanie,“ vysvetľuje hovorkyňa Eurovie Simona Tančáková.
Práce sú obmedzené z dôvodu zdravia a ochrany pracovníkov, ale podľa hovorkyne nie sú úplne zastavené.
Aby mohli práce ďalej pokračovať, musia podľa hovorkyne zabezpečiť balík opatrení, ako je vybavenie pracovníkov ochrannými rúškami, rukavicami, dezinfekčnými prostriedkami a podobne.
Taktiež chcú prehodnotiť organizáciu prác, aby minimalizovali styk viacerých osôb pri práci, ale aj v šatniach a ubytovniach.
„Celý stavebný sektor teraz zarazilo usmernenie Národnej diaľničnej spoločnosti k preventívnym opatreniam. Veľmi alibisticky nariadili zákaz stretávania sa, ale zároveň uviedli, že na žiadnom z úsekov nesmie byť zastavená výroba a práce naďalej pokračujú. To nás mimoriadne rozladilo. Vláda a krízový štáb robia opatrenia, aby sa ľudia nestretávali, a NDS vydá príkaz, že práce musia pokračovať ďalej,“ kritizuje Tančáková.

Klesli o 20 percent, nerobia ani v centrách miest
Ako informuje Tančáková, výroba v spoločnosti Eurovia v tomto týždni klesla o 20 percent.
„Pracujeme len na stavbách, kde zamestnanci nie sú ohrození – robia v zónach, kde nie je veľký pohyb osôb, kde pri práci nemusia byť jeden vedľa druhého. Práce realizujeme len mimo intravilánu mesta, kde sú iba naši robotníci, nie sú tam v styku s miestnymi obyvateľmi. Nerobíme v centrách miest, kde je zvýšený pohyb ľudí a kontakt s iným osobami,“ hovorí Tančáková.
Ich spoločnosti sa podarilo zabezpečiť dezinfekčné prostriedky a snažia sa zaistiť aj rúška.
„Zatiaľ nimi nedisponujeme pre všetkých zamestnancov, v najbližšom čase by to tak ale malo byť a budeme schopní vybaviť nimi všetkých zamestnancov. Na základe výzvy vlády sa však naši zamestnanci postavili k tejto záležitosti veľmi zodpovedne a pokiaľ nezohnali klasické rúška, tak prišli s ušitými a všetci ich nosia,“ dodáva Tančáková.

Metrostav presunul robotníkov do Prešova
Spoločnosť Metrostav, ktorá taktiež v rámci konzorcia pracuje na stavbe západného obchvatu, práce neprerušila.
„Metrostav pri rešpektovaní všetkých nariadení vlády SR činnosť neukončil a na stavbe naďalej pracuje,“ hovorí vedúci projektu za spoločnosť Metrostav Tomáš Daneš.
Firma sa taktiež snaží maximálne ochrániť zdravie spolupracovníkov a snaží sa dodávať ochranné pomôcky.
Spoločnosť zatiaľ pozastavila stavbu napríklad električkovej trate v Bratislave.
„Rešpektujeme rozhodnutie objednávateľa, ktoré platí zatiaľ do 25. marca. Technikov z tejto stavby s trvalým bydliskom na Slovensku sme presunuli na Prešov a doplnili tak tím, ktorý bol oslabený o českých pracovníkov, aby sme na tejto kľúčovej stavbe minimalizovali straty konečnému objednávateľovi NDS,“ vysvetľuje hovorca skupiny Metrostav Vojtěch Kostiha.

Čítajte viac: https://presov.korzar.sme.sk/c/22364102 ... ml?ref=trz
MVO
diskutujúci
 
Príspevky: 186
Obrázky: 12
Založený: 20. Jún 2014 13:08

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.