Tretina jázd vlakmi je zadarmo

Moderátor: Moderátori

Tretina jázd vlakmi je zadarmo

Odoslaťod Ister » 27. Feb 2020 16:01

O vlaky je záujem! Napriek počiatočným rozpakom sa vlaky zadarmo uchytili. A potiahli aj záujem o železničnú dopravu. Vlani bezplatné cestovanie využili ľudia na 30 miliónov jázd. Počítať sa tak dá s tým, že bezplatné cestovanie pre dôchodcov a študentov prežije aj po voľbách.


Študenti a dôchodcovia si bezplatné cestovanie pochvaľujú. Vlak za auto vymenila pri ceste na letnú dovolenku vlani aj dôchodkyňa Alica z Modry. "Prvýkrát som to urobila z núdze, keďže auto bolo v oprave. A chcela som aj vyskúšať, ako to funguje,“ hovorí. Odvtedy cestuje na výlety už len vlakom. "Aspoň mám čas prečítať si knihu a aj ušetrím,“ hovorí Alica.

Výhodné sú vlaky zadarmo aj pri školských výletoch. "Cesta žiakov takto nič nestojí a na výlet môžu ísť aj tí, čo by inak nešli,“ hovorí učiteľka Sylvia z pezinskej základnej školy. Pre mnohé deti je totiž školský výlet luxus, takto vyjde predsa len o čosi lacnejšie. Okrem toho rodičia zvyknú sledovať, koľko výlet stojí, a poteší ich každé ušetrené euro, dodáva.

Bezplatná preprava je však podľa analytika spoločnosti Finlord.cz Borisa Tomčiaka pre štát pridrahá. Slovenskému rozpočtu kvôli tomu chýba niekoľko desiatok miliónov eur ročne. Nejde len o ušlý príjem z prepravného, ale i o to, že bolo nutné nakúpiť ďalšie vagóny a investovať do infraštruktúry,” povedal Tomčiak. Po zavedení cestovania vlakmi zadarmo sa totiž podľa neho počet cestujúcich výrazne zvýšil.

Podľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorú vlastní štát, však nie je možné vyčísliť ekonomické dosahy bezplatného cestovania na jej prevádzku. "ZSSK samostatne účtovne nesleduje, neoddeľuje ani osobitne nebilancuje bezplatnú prepravu – to ani nie je možné,” povedal Tomáš Kováč, hovorca ZSSK.

Tržby štátneho dopravcu od roku 2016 stúpajú. V minulom roku mala ZSSK tržby vo výške 89,4 milióna eur. V minulom roku hospodársky výsledok dosiahol kladných 28-tisíc eur. Predvlani len šesťtisíc eur. V roku 2019 zvýšila Železničná spoločnosť Slovensko aj počet vypravených vlakov na 555 124.

ZSSK za rok 2019 prepravila 77 356 524...
ZSSK za rok 2019 prepravila 77 356 524 cestujúcich.Autor: Ľuboš Pilc, Pravda
"Za rok 2019 eviduje Železničná spoločnosť Slovensko celkom 77 356 524 ces­tujúcich, z toho 29 558 300 ces­tujúcich s nárokom na bezplatnú prepravu,“ povedal Kováč. Na základe dát je podľa neho zrejmé, že počet cestujúcich s nárokom na lístok zadarmo, ale aj tých platiacich každoročne stúpa. Bezplatná doprava zvýšila počet cestujúcich na hlavných aj na regionálnych tratiach.

Bez investícií do tratí
Zvýšenie počtu cestujúcich však vytvára tlak na zvyšovanie kvality cestovania. "Priemerný vek všetkých vozidiel je 22 rokov,” povedal Kováč. V rokoch 2016 až 2020 má celkovo pribudnúť 255 nových alebo modernizovaných vlakov. Z toho má byť 175 osobných vozňov a 80 rušňov. Aktuálne tiež prebieha súťaž na 52 nových a rekonštruovaných vozňov. "Tie budú v rokoch 2021 – 2023 nasadené na určené regionálne trate Slovenska, predovšetkým v Košickom a Prešovskom samosprávnom kraji,” dodáva Kováč.

Výstavba nových tratí napriek tomu neprebieha. Štát modernizuje trať medzi Bratislavou a Žilinou. Modernizácia zvyšuje rýchlosť na 160 km/h. Aktuálne práce prebiehajú medzi Púchovom a Považskou Teplou. Na regionálnych tratiach si bezplatné vlaky často konkurujú s autobusmi. V posledných desiatkach rokov na Slovensku nevznikla žiadna nová železničná trať. Mnohé z nich sú navyše v nevyhovujúcom stave. Štát uvažuje o výstavbe novej trate, ktorá skráti cestovanie vlakom medzi Bratislavou a Nitrou. K realizácii projektu však zatiaľ nedošlo.

Zlá koľajová infraštruktúra je aj v úsekoch, kde by vlaky mohli nahradiť automobilovú dopravu. Ide napríklad o úsek medzi Bratislavou a Zvolenom. Rovnako nedostatočná je trať medzi Dunajskou Stredou a hlavným mestom, po ktorej v súčasnosti jazdia vlaky súkromného dopravcu. Tie využívajú pracujúci na denné dochádzanie do práce. Neelektrifikovaná jednokoľajová trať spája Zvolen s Košicami.

Radšej presné podmienky
Niektorí politici hovoria aj o rozšírení bezplatnej dopravy. "Takéto opatrenie by bolo zbytočné. Skôr je dôležitejšie viac investovať do školstva, zdravotníctva, vedy a výskumu, podpory podnikania,“ hovorí Tomčiak. Práve v týchto oblastiach podľa neho Slovensko značne zaostáva. Slovensko nepotrebuje celoplošné bezplatné cestovanie, vysvetľuje analytik, skôr jeho vyššiu adresnosť.

Bezplatná vlaková doprava pre študentov a dôchodcov bola na Slovensku zavedená od novembra 2014. Cestujúci sa môžu bezplatne odviezť v osobných vlakoch a rýchlikoch. V rýchlikoch je pre bezplatnú dopravu vyčlenený určitý počet sedadiel. V InterCity vlakoch nie je možné cestovať bezplatne.
Ister
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 287
Obrázky: 13
Založený: 10. Feb 2008 11:32

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.