11. feb 2020 o 5:20 ĽUBICA STANČÍKOVÁ
ZDROJ: https://myliptov.sme.sk/c/22322842/dera ... ravia.html
LIPTOVSKÝ HRÁDOK. „Veď je to hanba. Pozrite sa na tie naše cesty. Idete z Ružomberka, na hlavnej ceste sú tam také koľaje, že ak tadiaľ pôjdem v lete na motorke, isto sa tam zabijem. Kruhový objazd z diaľnice v Liptovskom Mikuláši je stále v tme.
Zvodidlá pri cestách po nehodách stále nie sú doplnené. Priechody pre chodcov v Liptovskom Hrádku sú také vydraté, že ich nevidno. Hanba,“ reagoval Milan z Východnej, pracuje ako profesionálny vodič.
Práce stále posúvajú
Národná diaľničná spoločnosť chcela pôvodne, ešte v roku 2018, ľavý most pri Liptovskom Hrádku opraviť.
No zistili, že je v takom zlom stave, že ho treba strhnúť. Odvtedy je most zatvorený, doprava presmerovaná do jedného smeru na jeden most.
Vtedy diaľničiari tvrdili, že do búracích prác sa pustia začiatkom roku 2019 a dokončia ho ešte v ten istý rok. Nestalo sa.
Ešte v polovici roka 2019 tvrdili, že začnú v najbližších týždňoch, pripravujú verejné obstarávanie. Dopravu chceli spustiť v roku 2020. Ani to sa zrejme nestane.
Diaľničiari totiž ohlásili začiatok zisťovacieho konania pre posúdenie vplyvu výstavby mosta a životné prostredie.
Ako tvrdia, je to jeden z dokladov, ktorý potrebujú pre vydanie stavebného povolenia. Konanie bude trvať ďalšie dva až tri mesiace.
Zaujímalo nás, prečo tak urobili až teraz, o potrebe výstavby nového mosta vedia diaľničiari už dávno.
Kde je problém
Zo skúšok zatvrdnutého betónu, stavebného denníka a protokolov o skúškach z obdobia výstavby vyplynulo, že na stavbe bol použitý nevyhovujúci materiál, betón s nevhodným zložením.Niektoré časti konštrukcie boli vyhotovené za nevhodných poveternostných podmienok, most sa staval pri nízkej teplote a s otáznym použitím ochranných opatrení.„Túto skutočnosť nie je možné vyriešiť nijakou sanáciou alebo opravou, keďže nejde len o degradáciu materiálu v priebehu času, ale priamo o jeho nevhodné zloženie,“ uvádza sa v sprievodnej správe v dokumentácii pre stavebné povolenie.
„Začatiu zisťovacieho konania predchádzalo spracovanie oznámenia o zmene navrhovanej činnosti v zmysle zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. Oznámenie sme začali obstarávať už v minulom roku a po prebratí dokumentácie bolo neodkladne predložené na ministerstvo životného prostredia,“ povedala Michaela Michalová, hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti.
Doplnila, že hoci nejde o novostavbu, veď most stál na svojom mieste takmer 40 rokov, zisťovacie konanie je v prípade diaľnic povinné nielen v prípade nových stavieb, ale aj v prípade ich zmien.
Váhostav a M-Silnice
Návrh na stavebné povolenie predložia až po ukončení zisťovacieho konania vplyvu mosta na životné prostredie. To tiež zaberie istý čas.
Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby minulý rok.
Jeden z uchádzačov však podal námietku, čo vyhodnotenie zase oddialilo.
Zapojilo sa šesť firiem, komisia vyhodnotila ako najlepšiu ponuku skupinu dodávateľov Váhostav – SK a M-Silnice SK.
Ponúkli približne 2,8 milióna eur. Pôvodná odhadovaná cena bola takmer štyri milióny eur. Práce by mali trvať 21 mesiacov.
Ako je na tom druhý most
Doprava na hlavnom ťahu z východu krajiny na západ pôjde pri križovatke na Podbanské po pravom moste. Postavili ho súbežne s odstaveným ľavým.
Z diagnostiky jeho stavu, ktorý diaľničiari nechali urobiť ešte v roku 2018, vyplýva, že zaťažiteľnosť pravého mosta nie je obmedzená a most vyhovuje pre súčasnú obojsmernú premávku.