Ktoré úseky diaľnic a rýchlostných ciest otvoria v roku 2020

Moderátor: Moderátori

Ktoré úseky diaľnic a rýchlostných ciest otvoria v roku 2020

Odoslaťod mirecko255 » 02. Jan 2020 17:29

Pásky už bude strihať nová vláda.

Súvislé diaľničné spojenie z Bratislavy do Košíc ani v roku 2020 k dispozícii nebude. Nové úseky pribúdajú veľmi pomaly, výstavba niektorých sa skomplikovala natoľko, že situáciu rieši polícia, ako v prípade tunela Višňové.

Anekdota, že diaľnicu z Bratislavy do Košíc máme, akurát nejde cez Slovensko, ale cez susedné Maďarsko, je už pomerne fúzatá. Hoci aj tam nejaké úseky chýbajú, zdá sa, budú dokončené skôr než tie slovenské. V súčasnosti možno ísť z Bratislavy súvisle diaľnicou po Miškovec.

Na slovenskej D1 v rok 2019 - v jeho závere, konkrétne v pondelok 16. decembra - otvorili jediný úsek. Ostatné diaľnice a rýchlostné cesty sa nerozšírili vôbec.

Čo čaká motoristov v roku 2020? Ktoré úseky sú naplánované na otvorenie? A ktoré sa aspoň začnú stavať?

Otvorené v roku 2019

1./ D1 Budimír - Bidovce
Úsek s dĺžkou 15 kilometrov bol otvorený v polovici decembra. Je súčasťou obchvatu Košíc. Vedie od Prešova od križovatky Budimír cez mimoúrovňovú križovatku Košické Olšany po križovatku Bidovce v smere na Michalovce.

Obrázok

S výstavbou sa začalo v novembri 2016 a realizovala ju spoločnosť Skanska. Trojročnú lehotu firma dodržala, zmluvná cena úseku bola 197,5 milióna eur bez DPH.

Majú sa otvoriť v roku 2020

1./ D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka
Diaľničný úsek je súčasťou severného ťahu diaľnice D1. Po dobudovaní by mal motoristom jazdiacich od Považskej Bystrice na Martin ušetriť desať minút na 11-kilometrovej trase.

Obrázok

Súčasťou úseku sú dva tunely Ovčiarsko a Žilina. Diaľničný úsek sa začína na križovatke D1 a D3 pri Hričovskom Podhradí a končí sa pri obci Lietavská Lúčka južne pod Žilinou.

Motoristi smerujúci na Martin sa potom musia stočiť na sever k Žiline. Tam sa napoja na vnútorný obchvat centra mesta a na štátnu cestu do Strečna. Po dokončení úseku Lietavská Lúčka - Višňové sa motoristi vyhnú aj tento zachádzke.

Zhotoviteľom je konzorcium spoločností Doprastav, Strabag, Váhostav a Metrostav. Stavia sa od januára 2014. Skončiť sa malo pôvodne v roku 2018. Termín sa napokon posunul na rok 2020.

2./ Lietavská Lúčka - Žilina
Ide o diaľničný privádzač, ktorý umožní napojenie diaľnice D1 cez križovatku Lietavská Lúčka na cestu I/64 v križovatke Silinky v Žiline.

Obrázok

Úsek s dĺžkou 2,6 kilometra zhotovuje Metrostav. Pôvodne mal byť otvorený v polovici roka 2019. Nový termín je prvá polovica roka 2020.

3./ D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec
Kysucká časť D3 má predstavovať bezpečnejšie dopravné riešenie pre Čadcu a zároveň zlepšiť spojenie medzi Slovenskom, Poľskom a Českom. Vodiči by mali na šiestich kilometroch ušetriť päť minút.

Obrázok

Stavbu realizuje konzorcium firiem Strabag, Porr a Hochtief CZ. S výstavbou sa začalo v decembri 2016, s jej ukončením sa počíta v závere roka 2020.

4./ Sprejazdnenie križovatky Triblavina
Ide o mimoúrovňovú križovatku na 18. kilometri diaľnice D1 v úseku Bratislava - Trnava. Mala by na diaľnicu napojiť okolité obce a zároveň znížiť premávku na priľahlých cestách.

Obrázok

Z južnej strany sa napoja Bernolákovo, Veľký Biel a Senec, zo severu Čierna Voda, Slovenský Grob a Pezinok. Zhotoviteľom je spoločnosť Porr, križovatka sa stavia viac ako štyri roky.

5./ D4 Ketelec - Rača
Je úsekom D4, ktorý má ísť z Jaroviec až do Rače (32 kilometrov). Všetky menšie úseky z Ketelca do Rače by mali byť počas roka 2020 dokončené a postupne odovzdávané.

6./ R7 Bratislava Prievoz - Holice
Súčasťou projektu obchvatu hlavného mesta je rýchlostná cesta R7 z bratislavského Prievozu po Holice pri Dunajskej Strede. Celá trasa má 27 kilometrov.

Väčšia časť z nej (24 kilometrov) sa má odovzdať do prevádzky v roku 2020. Ide o úsek z Ketelca do Dunajskej Lužnej a úsek z Dunajskej Lužnej do Holíc.

Plánuje sa začať s výstavbou

1./ R3 Tvrdošín - Nižná
Úsek rýchlostnej cesty R3 má odľahčiť dopravu v Tvrdošíne. Úsek sa začína pred Tvrdošínom, kde sa napojí na obchvat Trstenej. Potom obchádza Tvrdošín, za ktorým sa pred obcou Nižná napojí na cestu I/59. Celková dĺžka úseku je približne štyri kilometre.

V decembri 2019 Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vyhodnotila súťaž, ktorú vyhralo združenie talianskej spoločnosti Todini Costruzioni Generali a slovenských firiem Cesty SK a Cedis s ponukou 60 miliónov eur.

2./ R2 Šaca - Košické Oľšany (II.úsek)
Na juhovýchodný obchvat Košíc je v súčasnosti vypísaný tender. Predpokladaná hodnota stavebných prác je 138 miliónov eur. Úsek má byť pokračovaním časti D1 Budimír – Bidovce, otvorenej koncom roka 2019.

Celkovo ide o viac ako 14 kilometrov rýchlostnej cesty. V prípade, že sa dostavia aj druhá časť tohto úseku a časť D1 Prešov západ - Prešov, motoristi získajú súvislé prepojenie od Maďarska až po Ružomberok.

3./ R2 Kriváň - Mýtna
Tento úsek meria deväť kilometrov a je prvou polovicou pôvodne plánovaného 22-kilometrovej časti rýchlostnej cesty R2 Kriváň - Lovinobaňa.

Stavbu malo pôvodne realizovať konzorcium spoločností Doprastav, Strabag, Eurovia SK, Eurovia CS, avšak vyhodnotenie súťaže napadol Úrad pre verejné obstarávanie. Na základe jeho rozhodnutia musí NDS znova vyhodnotiť súťaž.

Druhá polovica úseku - z Mýtnej do Lovinobane sa v súčasnosti stavia. Dokončiť by sa mala v lete 2021. Stavbu realizujú Metrostav a Hochtief.

4./ Križovatka D1/D4
S výstavbou križovatky D1/D4 pri Bratislave sa už niekoľko mesiacov vlečú problémy, v dôsledku ktorých sa menilo technické riešenie. Problém bol s majetkovoprávnym usporiadaním a odporom obcí, ktorých sa to dotýka, a záujmových združení. Napriek tomu by realizácia stavby nemala meškať.

https://index.sme.sk/c/22281501/ciastoc ... -2020.html
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.