Menej áut v centre Žiliny. Mesto chce upratať dopravu Čítaj

Moderátor: Moderátori

Menej áut v centre Žiliny. Mesto chce upratať dopravu Čítaj

Odoslaťod EmBe » 21. Sep 2019 14:45

Menej áut v centre Žiliny. Mesto chce upratať dopravu

Dostať sa autom do centra Žiliny nemusí byť v budúcnosti také jednoduché, ako dnes. Vedenie žilinskej radnice chystá viacero opatrení, ktoré majú presvedčiť motoristov, aby namiesto auta využili autobusy MHD, alebo aby sa do historického centra prepravili na bicykli, či radšej išli peši.

Širšie centrum Žiliny je dnes plné áut. Dostať sa do mesta, alebo z mesta v špičke, chce poriadnu trpezlivosť.


SÚVISIACI ČLÁNOK
Primátorská limuzína z čias Igora Chomu je na predaj
Čítajte
Radnica by chcela naskočiť na trendy známe zo západného sveta. Keď už bola vo viacerých mestách situácia s množstvom áut neúnosná, magistráty začali dopravu regulovať, obmedzovali vjazd do centier, vytvárali bezemisné zóny, uprednostňovali verejnú dopravu a budovali cyklistickú infraštruktúru.

VYPNÚŤ REKLAMU

Žilina hľadá v príbehoch takýchto metropol inšpiráciu. Mesto chce dať dohromady odborníkov na dopravu a okrem toho získať čo najviac dát z prieskumov a sčítačov dopravy. Výsledkom analýz má byť nová organizácia dopravy v meste a utlmovanie individuálnej dopravy.

Aby sa parkovanie neoplatilo
Takéto riešenie navrhujú aj odborníci. Menej áut v centre mesta, kvalitnejšia a rýchlejšia MHD a opatrenia v parkovacej politike. V budúcnosti tak zrejme budú mať vodiči zakázaný vjazd do niektorých zón. V hre je aj zjednosmernenie časti druhého okruhu od Veľkej okružnej.

Žilinský primátor Peter Fiabáne tvrdí, že hoci malé kroky na riešenie dopravy v Žiline robia denne, zatiaľ chýbajú zásadné riešenia. Podľa neho bude najväčším rozhodnutím samosprávy budúcnosť parkovacej politiky.

„Dôležité je vysporiadať sa s parkovacou politikou, lebo tá vie výrazne zasiahnuť do správania sa motoristov. Ak pre ľudí bude nevýhodné zaparkovať v meste, alebo drahé, tak budú hľadať iný spôsob, ako zaparkovať. Znevýhodnenie parkovania v centre a upratanie parkovania v uliciach bude znamenať, že ľudia nájdu iný spôsob, ako sa presúvať,“ naznačil filozofiu parkovania v centre Žiliny Peter Fiabáne.

VYPNÚŤ REKLAMU

Netají sa, že presadzuje zvýhodňovanie ekologických riešení v doprave. Zelenú dostane elektromobilita, rozširovanie siete nabíjacích staníc, výstavba cyklotrás a rozširovanie bikesharingu.

Na pešo i bicyklom
Odborníci na dopravu radia, aby mesto vyhnalo z centra neekologické vozidlá. Navrhujú zavedenie emisnej normy až po priestor tvorený II. okruhom.

„To znamená, že Žilina bude disponovať obrovským územím, ktoré podlieha pravidlám nízko emisnej zóny, od čoho sa sľubuje radikálne zníženie emisného zaťaženia v centre mesta. K tomuto opatreniu mesto postupne pripojí aj novú parkovaciu politiku, ktorá bude uprednostňovať parkovanie elektrických alebo hybridných vozidiel vyhradenými parkovacími miestami, či znížením alebo odpustením poplatkov za parkovanie,“ navrhuje tím pod vedením Jána Čelka zo Žilinskej univerzity.

VYPNÚŤ REKLAMU

Tvrdia, že centrum Žiliny má reálne predpoklady pre uprednostnenie nemotorovej dopravy a to najmä pešej a cyklistickej. „Plocha intravilánu asi 18 km2 a dostupnosť centra do troch kilometrov charakterizuje Žilinu ako mesto peších.“

Bikesharing, ktorý funguje v uliciach Žiliny od jari tohto roka, rozprúdil nielen cyklodopravu v meste, ale aj debatu o kvalite cyklochdníkov. Žilina potrebuje viac ako tridsať kilometrov cyklistických chodníkov, zatiaľ má len deväť. Podľa experta na cyklodopravu Mariána Gogolu musí mesto intenzívnejšie budovať sieť kvalitných cyklotrás, ktoré bude udržiavať aj v zime.

„Práve bikesharing má pomôcť využívať bicykle namiesto osobných automobilov, avšak základnou podmienkou je to, že bude vybudovaná aj infraštruktúra. Veď dôvod, prečo ľudia v Žiline nebicyklujú po ceste na vlastných bicyklov je aj ten, že sa boja,“ upozorňuje.

Slovo dostanú experti
Prv než padnú zásadné rozhodnutia o budúcnosti dopravy, sa chce primátor obklopiť odborníkmi.

„Chcem vytvoriť platformu pri vedení mesta, kde by mali byť zástupcovia relevantných organizácií ako integrátor verejnej dopravy, VÚC, Žilinská univerzita, spoločnosti, ktoré prinášajú technické riešenia v oblasti dopravy, tvorcovia dopravného generelu a ľudia z odboru dopravy. Mali by sme si sadnúť a pripraviť akčný plán, ako budeme dopravu v Žiline riešiť. Máme generel, máme plán parkovacej politiky. Toto sú čiastkové kroky, ale potrebujeme integráciu procesov,“ potvrdil žilinský primátor. Podotkol, že by chcel zorganizovať dopravnú konferenciu o smerovaní dopravy v Žiline.

Centrum Žiliny by sa malo upokojiť od dopravy. Centrum Žiliny by sa malo upokojiť od dopravy. (zdroj: BRANISLAV KOSCELNÍK)
Prednosť MHD
Mesto chce presvedčiť Žilinčanov, aby nechali auto doma a na cesty do centra využívali aj mestskú hromadnú dopravu. Aby ľudia nasadli do autobusu alebo trolejbusu, musí byť verejná doprava atraktívna a rýchla.

Po tom, ako Dopravný podnik mesta Žilina nakúpil nové trolejbusy a autobusy, vedenie dopravcu tvrdí, že Žilina patrí medzi mestá s najmodernejšou flotilou nielen na Slovensku.

Vozidlá MHD majú oproti autám už niekoľko dní aj ďalšiu výhodu. Cez najdôležitejšie svetelné križovatky prejdú rýchlejšie. Dopravný podnik spustil takmer dvojmiliónový projekt, vďaka ktorému nemusia autobusy a trolejbusy na semaforoch stáť. Aj od tohto kroku si mesto sľubuje, že presvedčí cestujúcich, aby presedlali z áut do trolejbusov.

Do 84 vozidiel nainštalovali v DPMŽ modemy, ktoré komunikujú so semaformi. Inteligentný systém by mal zabezpečiť plynulý prejazd vozidiel žilinskej mestskej hromadnej dopravy cez kritické križovatky, kde vznikajú najväčšie meškania.

„Cieľom projektu je zaistiť, aby žilinské autobusy a trolejbusy v čo najväčšej miere dodržiavali cestovný poriadok a chodili v predpísaných intervaloch. Radič križovatky vyhodnocuje, či ide daný spoj načas alebo mešká a podľa toho buď podrží signál "zelenej" alebo naopak pozdrží vozidlo na zastávke, ktorá predchádza svetelnej križovatke. Vozidlo tak zbytočne nestojí v kolóne a ani sa v nej neproduktívne neposúva, kým opustí križovatku," predstavil systém riaditeľ Dopravného podniku mesta Žiliny Ján Barienčík.

Experiment DPMŽ. Jeden autobus vs. niekoľko desiatok áut.Experiment DPMŽ. Jeden autobus vs. niekoľko desiatok áut. (zdroj: DPMŽ)
Dopravný podnik testoval systém na dvoch križovatkách ešte v roku 2015. Výsledky ukázali, že najmä v časoch špičky sa dĺžka zdržania na križovatkách skrátila len na tretinu pôvodného času.

Keď model preferencie MHD skúmali v pondelok v špičke medzi štrnástou a sedemnástou hodinou, čakanie sa skrátilo z takmer 39 sekúnd len na štyri a pol sekundy. Počas celého pracovného týždňa od pondelka do piatka boli v čase popoludňajšej špičky priemerné zdržania na križovatke o 16 sekúnd kratšie, keď dostali vozidlá MHD preferenciu.

Technológia by mala okrem skrátenia času čakania na križovatkách znížiť počet rozjazdov a tak šetriť na pohonných látkach. Po jej nainštalovaní by sa už nemalo stať, že vozidlo MHD dostane tesne pred vstupom do križovatky červenú.


SÚVISIACI ČLÁNOK
ŽILINA: S bistrom sa vo vynovenom Sade SNP počíta. Chce ho mesto i architekti
Čítajte
Dopravno-prevádzkový námestník DPMŽ Ján Šimko potvrdil, že takáto technologická preferencia bude nateraz jedinou. Hoci generel dopravy zadefinoval aj zriadenie bus pruhov, nad touto alternatívou sa neuvažuje.

„Šírkové usporiadanie ulíc v Žiline však nedáva veľa možností na ich zriadenie. Existujú asi len tri reálne možnosti na takéto bus pruhy, no otázne je, či by nepriniesli v súčasnej premávke ešte väčšie zdržanie celej dopravy a tým by sa aj naše vozidlá do bus pruhu dostali s väčším meškaním, ako keby išli v nezvýhodnenom pruhu,“ uzavrel Ján Šimko.



Čítajte viac: https://myzilina.sme.sk/c/22216187/mene ... z60AOriFax
Obrázok používateľa
EmBe
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2260
Založený: 24. Jan 2010 20:33
Bydlisko: ZA/ZV/ZM

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.