Stránka 1 z 1

V Žiline spustili nový systém preferencie, ktorá má eliminov

OdoslaťOdoslané: 10. Sep 2019 11:25
od EmBe
V Žiline spustili nový systém preferencie, ktorá má eliminovať meškania spojov žilinskej MHD

Žilina spustila v spolupráci s Dopravným podnikom mesta Žiliny (DPMŽ) unikátny projekt, ktorý by mal výrazne znížiť meškanie spojov verejnej dopravy a ušetriť pohonné hmoty. Žilina sa tak stala prvým mestom na Slovensku, ktoré má k dispozícii komplexný systém aktívnej preferencie mestskej hromadnej dopravy.

Cieľom projektu preferencie vozidiel MHD je zaistiť, aby žilinské trolejbusy a autobusy v čo najväčšej možnej miere dodržiavali cestovný poriadok a chodili v predpísaných intervaloch. Systém v praxi funguje takým spôsobom, že palubné jednotky vo vozidlách MHD aktívne komunikujú s radičom cestnej dopravnej signalizácie na križovatke, ktorý riadi ich prejazd križovatkou podľa aktuálnej pozície.

„Radič vyhodnotí, či ide spoj načas alebo mešká a podľa toho mu buď podrží signál zelenej, aby stihol prejsť, alebo dostane vodič informáciu, že má počkať v zastávke, pretože v opačnom prípade by sa zbytočne rozbiehal a brzdil a následne by stál v križovatke na červenú,“ vysvetlil riaditeľ DPMŽ Ján Barienčík.

V prípade stretu dvoch vozidiel dostane prednosť meškajúce

Pokračovanie článku pod reklamou


V prípade, že do križovatky vchádzajú súčasne dve vozidlá MHD, radič križovatky uprednostňuje meškajúci spoj alebo vozidlo, ktoré má zadefinovanú prioritu prejazdu.

„Plynulosť prejazdu vozidiel MHD svetelnými križovatkami nám prinesie okrem optimalizácie cestovného poriadku aj úsporu na pohonných hmotách, nakoľko sa vozidlá nemusia tak často a zbytočne rozbiehať. Ušetríme tak nielen čas, peniaze, ale aj životné prostredie,“ dodal riaditeľ DPMŽ.

Do projektu sú podľa jeho slov zapojené všetky svetelné križovatky v meste s výnimkou križovatky na ulici Kálov a križovatky na Rajeckej ceste pod budúcim privádzačom z diaľnice D1. Celkovo ide o 9 križovatiek, kde je premávka riadená svetelnou signalizáciou. „Križovatky boli v rámci tohto projektu navyše vybavené dopravnými kamerami, vďaka ktorým majú naši dispečeri zabezpečený prehľad nad situáciou jednotlivých križovatiek v reálnom čase.“

Projekt za takmer dva milióny eur má priniesť zlepšenie komfortu

Pokračovanie článku pod reklamou


Od systému preferencie vozidiel MHD si žilinská radnica sľubuje najmä zvýšenie plynulosti verejnej dopravy. „Pre cestujúcu verejnosť to bude znamenať hlavne skrátenie času stráveného v dopravných prostriedkoch, vyššie pohodlie a zníženie meškaní spojov. Táto aktívna preferencia spolu s platformou Invipo je ďalším krokom Žiliny na ceste stať sa smart city,“ zdôraznil žilinský primátor Peter Fiabáne.

Doplnil, že súčasťou projektu je tiež integračná platforma Invipo, ktorú môžu okrem dispečerov DPMŽ využívať aj obyvatelia Žiliny. Platforma je dostupná prostredníctvom webovej stránky smart.zilina.sk, alebo mobilnej aplikácie. Vďaka aplikácii Invipo tak nájdu obyvatelia na jednom mieste všetky informácie o aktuálnej doprave v meste, o uzáverách, nehodách či obchádzkových trasách.

Môžu si tak ľahšie a efektívnejšie naplánovať svoj prejazd mestom. Okrem toho tu nájdu aj reálne živé pohľady na dopravu prostredníctvom dopravných kamier. Cestujúcim mestskou hromadnou dopravou aplikácia poskytne informácie o spojoch MHD, ich aktuálnu polohu, najbližší odchod alebo umiestnenie zastávok.

Projekt preferencie vozidiel MHD na svetelne riadených križovatkách financovalo mesto Žilina prostredníctvom Integrovaného regionálneho operačného programu. Celkové náklady na projekt sa vyšplhali na takmer 1 955 000 eur.

https://www.zilinak.sk/prispevky/12746/ ... inskej-mhd