Španielsky manažér obchvatu Bratislavy: Rozmýšľame ...

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Španielsky manažér obchvatu Bratislavy: Rozmýšľame ...

Odoslaťod rado » 09. Sep 2019 18:30

Španielsky manažér obchvatu Bratislavy: Rozmýšľame, ako mohol byť v úradne povolenom materiáli azbest

9. septembra 2019 11:17, Daniela Krajanová
https://e.dennikn.sk/1575499/sef-spanie ... -bude-nas/

Keď najväčší tender druhej vlády Roberta Fica vyhralo konzorcium pod vedením renomovanej španielskej firmy Cintra, vyzeralo to na zvládnutú súťaž a významnú úsporu. Dnes je jasné, že 59-kilometrový obchvat Bratislavy nebude celý hotový na budúci rok, ako sa píše v zmluve.

Po úvodných patáliách s pozemkovými špekulantmi je stavba v polovici, južné úseky chcú odovzdávať možno aj pred voľbami, ale komplikácie sa neskončia. Problémom nie je len azbest v násypoch a policajné návštevy na stavbe, ale aj čakanie, kým štát zorganizuje svoju porciu prác na krížení obchvatu so štátnou D1.

Juan José Bregel, ktorému medzinárodné konzorcium manažérsky zverilo miestnu stavbu, vysvetľuje, kde si myslí, že sa stala chyba, kto za ňu môže, ale aj
  • kedy bude diaľnica hotová,
  • prečo pripravujú proti štátu arbitráž,
  • ako sa problémy začali kopiť hneď od začiatku, pretože štátni manažéri objednali diaľnicu, ale nemali pre ňu pozemky,
  • čo hovorí na kritiku od miestnych stavbárov, ktorí so Španielmi nechceli spolupracovať, ale aj
  • ako sa pod úsek diaľnice pri Jarovciach mohol dostať azbest.

Odpovede sú mimoriadne dôležité, pretože za pochybenie štátu zaplatia všetci a pochybenie stavbárov by spochybnilo kvalitu diaľnice. V oboch prípadoch si šoféri na diaľnicu počkajú dlhšie.

Zmluvu na obchvat ste podpisovali v máji 2016, ale dva roky sa nestavalo.

To, že sa dva roky nič nerobilo, nie je presné. Pre omeškania niektorých stavebných povolení, sa niektoré stavby nezačali podľa plánu, no práce nepretržite pokračovali a do leta 2018 sme mali skutočne vysokú produkciu.

Mali pravdu miestne firmy, keď s vami nechceli podpisovať kontrakty a označovali vás za neserióznych? Alebo urobil chybu štát?

Viem, že na začiatku sa objavili nejaké nepodložené informácie, faktom ale ostáva, že máme uzavreté zmluvy s desiatkami miestnych firiem tak, aby sme splnili potreby projektu a aby sa stavalo požadovaným tempom. Avšak na to, aby sme mohli začať stavať podľa vysúťaženého projektu, sme nevyhnutne potrebovali stavebné povolenia. A tie meškali.

O tom, ako štát objednal diaľnicu, ale nemal pozemky

Koho vinou meškali stavebné povolenia? Vašou, ministerstva, …?

Ťažko povedať prečo. Z Koncesnej zmluvy je však jasné, že verejný obstarávateľ mal poskytnúť stavebné povolenia v stanovenom časovom rámci, no neučinil tak. Toto by malo vysvetliť ministerstvo dopravy, pretože tam by mohli poznať dôvody. Podľa toho, čo sme videli, sa domnievame, že meškanie stavebných povolení by mohlo súvisieť s problémami pri nadobudnutí pozemkov potrebných počas výstavby projektu.

Štát pri výkupe blokovali špekulanti s pôdou. Vy ste nezačali stavať ani potom, keď štát vydal stavebné povolenia. Ukázalo sa, že v nich ešte nie sú zapracované zmeny v dizajne diaľnice (firmy mohli v súťaži meniť dizajn diaľnice, aby vedeli ponúknuť čo najlepšiu cenu).

Akonáhle sme obdržali od verejného obstarávateľa stavebné povolenia, pokiaľ to bolo možné, začali sme s prácami. Na ostatných stavebných objektoch sme začali so správnym konaním, aby sme objekty prispôsobili zadanému technickému návrhu Slovenskej republiky.

Kým ste čakali na stavebné povolenie, mohli ste si pripravovať dokumentáciu pre zapracovanie zmien do povolení, minimalizovali by ste časovú stratu.

Pripravovali a urýchľovali sme práce v čo najväčšej miere a tiež sme spolupracovali s príslušnými úradmi. Museli sme však mať oficiálne stavebné povolenia, aby sme mohli efektívne napredovať v konaniach, a ako už bolo spomenuté, vyskytli sa aj problémy s nadobudnutím pozemkov. Nie je možné žiadať o nové stavebné povolenie, ak pôvodné stavebné povolenie ešte nie je v platnosti. A na vypracovanie úplného návrhu musíte prejsť procesom s príslušnými úradmi. Uvediem príklad, riešenie návrhu mosta, ktoré zadalo ministerstvo dopravy, sa mierne zmenilo počas technických oficiálnych diskusií s rôznymi úradmi počas procesu získavania nového stavebného povolenia. Predtým sme to nemohli urobiť.

O tom, ako sa rozbieha arbitráž pre nedostavanú diaľnicu

Na konci dňa sa omeškanie prejaví v peniazoch.

Celkovo to bude znamenať, že niektoré časti diaľnice sa oneskoria kvôli meškajúcim povoleniam.

Čím neskôr je diaľnica hotová, tým neskôr vám ju štát začne splácať. Teda za meškanie budete pýtať pokutu. Akú a od koho?

Koncesná zmluva hovorí jasnou rečou. Nie je to ani tak otázka pokút ako splátok za projekt. Tento projekt financuje koncesionár, ktorý si na stavbu požičiava od bánk, napríklad od Európskej investičnej banky. Banky očakávajú, že sa im peniaze začnú vracať v určitom momente. To znamená, že v čase, keď mala byť diaľnica dokončená, koncesionár, teda my, už budeme musieť splácať bankám.

Chápem to správne, že od štátu budete žiadať splátky podľa zmluvných termínov, aj keby diaľnica nebola hotová, ale o pokutách sa neuvažuje?

V prvom rade došlo k počiatočnému omeškaniu so stavebnými povoleniami. Okrem toho je už teraz zrejmé, že práce na križovatke D4-D1, ktorá nie je súčasťou vysúťaženého balíka projektu výstavby diaľnice D4, budú mať ešte dlhšie meškanie. Podľa zmluvy mali byť práce ukončené a nám dodané v januári tohto roka. To sa nestalo a práve z tohto dôvodu nebudeme schopní ukončiť prepojenie diaľnice načas. Nemôžeme však prevziať zodpovednosť za to, čo je mimo našu kontrolu a rozsah. Je potrebné spolu s ministerstvom dopravy, ktoré je za to zodpovedné, nájsť riešenie, aby sa predišlo ďalším omeškaniam.

Aký typ sporu o tieto peniaze sa začal?

Koncesionár už pred časom inicioval formálny arbitrážny proces z dôvodu oneskoreného poskytnutia určitých stavebných povolení verejným obstarávateľom v rámci výstavby projektu D4R7 Obchvat Bratislavy.

Keď manažéri za Cintru podpisovali v máji 2016 kontrakt, nevedeli, že štát ešte nevykúpil pre diaľnicu pozemky?

Zmluva bola podpísaná 20. mája 2016, finančné uzatvorenie, teda zmluvy o financovaní s bankami boli hotové v júni. V zmluve s verejným obstarávateľom sa jasne uvádza, že stavebné povolenia budú poskytnuté v určitom termíne, ktorý nebol splnený niekoľko mesiacov. My sme, samozrejme, očakávali, že toto bude splnené, keďže to bola podmienka v zmluve.

Touto logikou je zodpovedný za meškanie exminister dopravy Roman Brecely (v tom čase nominant Siete), pretože zmluvu podpísal aj keď vedel o probléme s pozemkami.

Nie som v pozícii komentovať tieto záležitosti. Nemyslím si však, že to bolo spôsobené jednou osobou. Do povoľovacích procesov vstupuje niekoľko úradov, oddelení. Neviem, kto je zodpovedný za omeškania. Ako však bolo uvedené, zdá sa, že sa vyskytli problémy s niektorými vlastníkmi pri výkupe pozemkov.

O tom, ako na stavbe nechceli pracovať miestni etablovaní hráči

Mali ste však aj problém zohnať subdodávateľov na stavbu. Miestne etablované firmy s vami odmietali spolupracovať, hovorili o neadekvátnych postupoch, príliš nízkych cenách…

V tejto súvislosti sme počuli veľa nepravdivých správ. Uvediem fakty: Preinvestovali sme už 50 percent z hodnoty stavby, podpísali sme už 85 až 90 percent zmlúv potrebných na dokončenie stavby.

50 percent z čoho?

Z rozpočtu diela. To znamená, že sme vyplatili stovky miliónov eur firmám, ktoré s nami spolupracujú (odhadované stavebné náklady na obchvat sú cca. 860 mil. eur, pozn. red.).

Fakty o obchvate
  • Stavba vyjde na 860 miliónov eur, celý projekt na 1,7 miliardy eur.
  • Je to projekt PPP, na ktorý si stavbári požičiavajú od bankárov, štát diaľnicu po dostavbe 30 rokov spláca, stavbári ju ešte 30 rokov prevádzkujú a udržiavajú. Potom prejde do vlastníctva štátu.
  • Väčšiu investíciu urobil štát iba pri Nitre, keď objednal na splátky takmer 50 km diaľnic za necelé 4 miliardy eur.
  • Diaľnica je rozdelená na päť úsekov, južné pri Dunajskej strede sa komplikujú menej.
  • Na celej stavbe aktuálne pracuje 1 700 ľudí.
  • Projekt získalo v tendri konzorcium: španielska Cintra (majiteľ Ferrovial), rakúsky Porr a investičný fond Macquarie Capital Group. Na účely projektu zriadili firmu D4R7.


Reči konkurentov o tom, že ste neseriózni, tu boli.

Na začiatku sa objavili správy o tom, že miestne firmy sa odmietajú do projektu zapojiť. Ale pravdou je, že naše procesy sú maximálne transparentné. Keď hľadáme dodávateľov, chceme od nich získať čo najväčšiu hodnotu. Hľadáme vždy odborníkov na danú oblasť. S ľuďmi a firmami, ktoré dokážu splniť naše požiadavky, uzatvoríme zmluvu. A máme stovky subdodávateľov. Ešte raz: Vyčerpali sme polovicu rozpočtu a máme uzavretých 85 až 90 percent všetkých potrebných subdodávateľských zmlúv. Dodržiavame jasné a transparentné procesy rovnako ako na iných projektoch po celom svete, nielen na Slovensku.

Kritika išla z klubu veľkých firiem, do ktorého patria aj firmy ako Váhostav či Doprastav.

Niektorí z nich pre nás pracujú.

Verejne vás kritizoval napríklad šéf firmy SMS, člen medzinárodnej firmy Vinci, Milan Svoboda (dnes už pôsobí inde, pozn. red.). Hovoril, že vaša firma od nich žiadala iba dodať ľudí, ktorí by pracovali na nesúvisiacich čiastkových procesoch z vášho materiálu a potom za to držali záruku. Tvrdil, že na rokovaniach za španielsku stranu sedel každý deň niekto iný a neinformovaný a debata sa otvárala odznovu. Nakoniec vás šéf SMS označil za rizikového partnera. Pracuje táto firma na obchvate?

My sme rizikový partner? V akom smere? Neviem, koľko firiem s takým obratom, ako máme my, poznáte. Pracujeme celosvetovo na mnohých projektoch. Nerozumiem, ako môže niekto povedať niečo takéto. Pravdepodobne pre nedostatok vedomostí alebo informácií. Platíme subdodávateľov na mesačnej báze a nemáme s tým žiadny problém. Do mojej kancelárie sa nedostalo nič výnimočne zásadné, čo by sa týkalo vašej otázky.

Kto je najväčší subdodávateľ projektu?

Pochopte prosím, že tieto informácie nezverejňujeme. Môžeme však povedať, že ide o miestnu firmu.

Bavíme sa o stavebných prácach za takmer 900 miliónov eur, aký veľký je najväčší kontrakt? 20 alebo 30 miliónov eur?

Viac.

V médiách sa objavilo niekoľko reportáži o nevyplatených stavbároch, ktorí pracovali alebo dodávali pre obchvat Bratislavy.

Snažili sme sa zistiť, o čo v konkrétnych prípadoch išlo. Zistili sme, že ani v jednom prípade nenastali problémy z našej strany. Informácie, o ktorých hovoríte, sa týkajú subdodávateľov v treťom či štvrtom rade. Predstavte si napríklad, že si najmete upratovačku, zaplatíte jej, ale ona nezaplatí kaderníčke. Zaplatíte to? Ste za to zodpovedný?

Len by som predpokladala, že tento typ informácií máte. Predstavujem si, že majiteľ nevyplatenej firmy vám napíše sťažnosť na vášho zmluvného dodávateľa.

V týchto prípadoch sa snažíme pomôcť. Nie je to jednoduché, musíte vedieť, kto urobil chybu. A pripomeňme, že máme 1 700 ľudí na stavbe. Máme medzinárodné skúsenosti s takýmito prípadmi a zodpovednosť nesie jasne priamy zhotoviteľ. Ako som však povedal, snažíme sa pomôcť aj v takýchto prípadoch. Predstavte si, že za nami príde niekto a povie: Nezaplatil mi niekto, kto pracuje pre niekoho, kto pracuje pre vaše konzorcium D4R7.

Čiže ak sa vám niekto sťažuje, že niektorý z vašich priamych partnerov ho nevyplatil, čo urobíte? Zrušíte mu kontrakt?

Snažíme sa zistiť, kto hovorí pravdu. Je to ako pri rozvode, obe strany hovoria, že majú pravdu, takže to nie je také jednoduché. Jeden povie, že ho nevyplatili neprávom a ten druhý, že nezaplatil, pretože nie je spokojný s odvedenou prácou. Ak je preukázaná chyba u nášho dodávateľa, prijmeme opatrenia, vrátane ukončenia zmluvy, ak je to potrebné. Takýchto prípadov nebolo veľa. Ale ešte raz, zodpovednosť jasne nesie priamy zhotoviteľ.

Hovoríte, že projekt je taký veľký, že sa nedá takýmto situáciám celkom predísť?

Máme priamy zmluvný vzťah s našimi dodávateľmi a nemôžeme kontrolovať ani preveriť všetko, čo sa deje okolo nich alebo pod nimi. Ako už bolo povedané, pracujú s nami stovky zamestnancov a spoločností. V každom prípade, ak vieme o takýchto situáciách, snažíme sa nájsť riešenie.

V tom kontexte, ako vašu prítomnosť na trhu komentovali miestni etablovaní hráči to nevyznie dobre aj keď zarátame, že veľkosť nevymožených pohľadávok subdodávateľov v treťom alebo štvrtom rade vyzerá byť v porovnaní s veľkosťou projektu zanedbateľná. Ako to komentujete?

Sme skúsení profesionáli, robíme si našu prácu. Naším cieľom je zrealizovať najlepšie riešenia v krajinách, pre ktoré pracujeme. Záleží nám na tom, aby bola verejnosť informovaná o tom, čo je naším cieľom, čo robíme a prečo. Sme presvedčení, že naše úsilie je pre Bratislavu dobré a mnohým ľuďom uľahčí život. Nevyjadrujeme sa však k iným spoločnostiam.

Staviate takmer najväčší dopravný projekt v histórii Slovenska. Viac peňazí bolo v hre už len pri stavbe PR1BINA pri Nitre, takže verejná debata je na mieste.

Našou hlavnou úlohou je navrhovať, prinášať a vytvárať riešenia. To je to, čo robíme. Naším cieľom nie je vstupovať do diskusií, ktoré sú niekedy nepodložené. Naším cieľom je dodať projekt v najlepšej kvalite a čo najskôr, aby ho koncesionár mohol prevádzkovať počas nasledujúcich 30 rokov. Na väčšinu otázok, ktoré sa ľudia pýtajú, môže odpovedať verejný obstarávateľ. My samozrejme chápeme obavy a otázky ľudí a pokiaľ je to možné, snažíme sa im poskytnúť odpovede.

Len nedávno vyšiel na hnonline článok o tom, že jeden z dodávateľov stavebného materiálu do diaľničných násypov údajne čelí konkurzu…

Je dôležité povedať, že my si svoje záväzky plníme. Nemôžem sa vyjadriť k problému, o ktorom hovoríte, ale dôvod nie je na našej strane.

Tu sa jedná o firmu dodávajúcu materiály do násypov, ktoré sú pri tomto projekte špeciálne citlivé pre podozrenia z použitia kontaminovaného materiálu, nepovolených recyklátov či iných látok nevhodných pre životné prostredie.

Spolupracujeme so stovkami dodávateľov. Tento prípad sme skontrolovali a na konfliktnú situáciu existujú rôzne názory z oboch strán. Ako som už povedal, snažíme sa pomôcť aj subdodávateľom na 3-ťom alebo 4-tom stupni, ale zodpovednosť jasne nesie priamy zmluvný partner. Bohužiaľ, nie sme schopní účinne ovplyvniť platobnú disciplínu dodávateľov voči ich subdodávateľom.

O tom, ako sa pod diaľnicu dostali tuby zo zubnej pasty či arzén

Na stavbe ste už viackrát mali policajnú raziu, to je vážny reputačný problém.

Obavy verejnosti z dôvodu použitia kontaminovaného materiálu alebo stavebného odpadu berieme veľmi vážne. Chápeme, že mnohé klebety o výstavbe D4R7 znepokojili mnoho ľudí na Slovensku. Podporujeme preto všetky snahy o objasnenie situácie prostredníctvom nezávislých vyšetrovaní. D4R7 plne spolupracuje s príslušnými úradmi a políciou, pokiaľ ide o všetky potrebné dôkazy, ktoré môžu viesť k objasneniu vyšetrovaných udalostí.

Výsledky skúšok vzoriek, ktoré odobrala polícia to potvrdzujú? Sú už hotové?

Nemáme informáciu, že by boli hotové. Môžeme Vás však ubezpečiť, že stovky skúšok, ktoré intenzívne vykonávame, boli v poriadku.

Polícia vedie dve trestné stíhania, oficiálne hovoria o podozrení na zločin neoprávneného nakladania s odpadmi a ohrozenia a poškodenia životného prostredia. Podľa vás sa to netýka potenciálnej kontaminácie?

Nakoľko je táto záležitosť súčasťou policajného vyšetrovania, detaily nemôžeme komentovať.

Správne rozumiem, že dnes sa podľa vašich informácií hrozbou kontaminácie polícia nezaoberá?

Spoločnosť D4R7 plne spolupracuje s kompetentnými úradmi a políciou v súvislosti so všetkými potrebnými dôkazmi, ktoré môžu viesť k objasneniu vyšetrovaných udalostí.

Avšak v prvom ekoaudite, ktorý si objednalo ministerstvo dopravy sa píše, že kontaminácia sa nepotvrdila, ale spomínajú sa porušenia predpisov v oblasti ochrany životného prostredia. Tieto testy odhalili prítomnosť hliníka, fenolov, arzénu, baritu. Našli sa tuby zo zubnej pasty či kusy kachličiek. To sú výsledky testovania násypov v oblasti Jaroviec, pri Dunaji. Aj preto sa všetci pýtajú na spodné vody.

Hovoríme o obrovskom projekte – dokopy 59 kilometrov rýchlostnej cesty a diaľnice. Na výstavbu je potrebných 9,5 milióna metrov kubických materiálov. Skôr než sa tento materiál dostane na stavbu, je potrebné zabezpečiť povolenia od štátnych orgánov, teda prechádza ich posudzovaním. Tieto povolenia musia vybaviť naši dodávatelia, následne nám ich musia zdokladovať. Na dovoz materiálu máme množstvo dodávateľov, lokálnych firiem.

Aké materiály vám na stavbu vozia?

Väčšina materiálu, viac než 95 percent sú prírodné zdroje. Napríklad na celú R7-ku od Prievozu po Ketelec pri Dunajskej Strede sa používajú iba prírodné materiály.

A na D4 v bezprostrednom okolí Bratislavy?

Približne 2 percentá sú recykláty. My tento materiál kontrolujeme na prítomnosť chemikálií, na kvalitu a iné. Pripomínam, že naša firma bude túto diaľnicu prevádzkovať 30 rokov. Predstavte si, že staviate rodinný dom. V takom prípade spravíte všetko, čo je vo vašich silách. Toto bude naša diaľnica ďalších 30 rokov. Ak sa čokoľvek pokazí, my to musíme napraviť. Kvalita a bezpečnosť je našou najvyššou prioritou.

Ako je potom možné, že prvý štátny ekoaudit odhalil hliník, fenoly a arzén?

Na túto správu sme verejnému obstarávateľovi odpovedali v stanovenej lehote a odpoveď je každému k dispozícii na našej webovej stránke. Informácie považujeme za nepodložené, čo bolo aj preukázané. Naše testy v týchto materiáloch nič podobné nenašli. Znova opakujem, všetky materiály, ktoré naši zhotovitelia dodali na stavenisko, majú povolenia, ktoré vydali príslušné slovenské inštitúcie. Použitie recyklátov tiež považujeme za povolené, odporúča ho aj Európska komisia, pretože je to praktické využitie niečoho, čo by inak zostalo uložené na skládke. Na tejto stavbe to predstavuje asi len 2 percentá. Hovoríme o vhodnom recyklovanom materiáli, ktorý je inertný a životnému prostrediu neškodí. V násypoch môžu byť v menšej miere aj plasty, kusy kachličiek alebo tehál. My tento materiál kontrolujeme, aby sme sa ubezpečili, že je technicky vhodný pre stavbu diaľnice a neškodný pre životné prostredie.

Ale štátny ekoaudit tam odhalil arzén, fenoly…

Čítali ste našu reakciu na výsledky tohto ekoauditu? Závery správy z prvého ekoauditu sú nesprávne a neprijateľné. Od 18. mája sa snažíme o stretnutie na odbornej úrovni, aby sme vysvetlili našim partnerom, prečo sú tieto nepotvrdené obvinenia a závery v správe jednoducho chybné. Môžeme ich vyvrátiť bod po bode.

Čítala. Ak to správne chápem, spochybňujete spôsob vykonania auditu, spôsob testovania materiálov. Píše sa tam napríklad o tom, že inšpektori miešali rôzne vrstvy z násypov, čím sa mohla zmeniť charakteristika materiálu a jeho vhodnosť pre použitie na stavbu diaľnice. Nevidím tam pádny argument, ktorý vylučuje prítomnosť prvkov typu arzén v tejto zemine.

Toto tvrdenie nie je správne. Bod po bode sme odmietli a dokázali, že sú nepravdivé všetky argumenty obsiahnuté v prvom ekoaudite. V správe sa píše, že sme nedodržali tretinu podmienok uložených v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie. To nie je pravda. Žiadne parametre neboli prekročené, nedošlo k žiadnej kontaminácii, aj to sa píše aj v ekoaudite. Odvolávate sa na niečo, o čom máme za to, že sme jasne preukázali za mylné. Snažíme sa stretnúť aj s predstaviteľmi ministerstva dopravy, aby sme si prešli audit bod po bode. Ani jeden z týchto bodov podľa nás nie je podložený. Už aj v minulosti sa viaceré informácie a nepodložené obvinenia ukázali ako nepravdivé.

Napríklad?

Autori Správy o ekoaudite tvrdia, že nespĺňame podmienky posúdenia dopadu na životné prostredie (EIA). Obviňujú nás napríklad z toho, že sme nesplnili požiadavku na minimalizovanie počtu pilierov vo vode. Nie je jasné, na základe čoho autori správy o ekoaudite dospeli k tomuto záveru, obzvlášť, ak máme platné stavebné povolenie, ktoré vydal Špeciálny stavebný úrad ministerstva dopravy. Ak by náš návrh a počet pilierov vo vode neboli v súlade s podmienkami EIA, špeciálny stavebný úrad by stavebné povolenie nevydal. Okrem iného, aj stláčanie vzoriek, ktoré odoberali, sa má robiť inak. Projekt zahŕňa viac ako 9 miliónov metrov kubických materiálov a 60 kilometrov diaľnice. Všetko kontrolujeme najviac ako sa len dá, je to v našom záujme. Ak naše skúšky preukážu, že sa v násypoch nachádza niečo, čo je pre projekt nevhodné, zakročíme a sami danú vec odstránime. Zatiaľ však bolo na verejnosti rozšírených veľa nepravdivých a nepodložených informácií. Pamätáte sa, ako sa koncom minulého roka šírila informácia, že na stavbe R7 je nejaká jedovatá látka a ľudia krvácali?

Informácia o otrave sa nepreukázala, seriózne médiá správu buď neprevzali vôbec, alebo uviedli veci na pravú mieru.

Ibaže takto sa vytvára veľká guľa, ktorá sa valí a nabaľuje a podložené je to čím? Toto je to, z čoho sme občas frustrovaní.

O tom, ako sa pod diaľnicou našiel azbest

Naposledy však druhý ekoaudit zistil prítomnosť azbestu a stopy ropných produktov pod D4. Ako veľmi Vás táto správa prekvapila?

Tento materiál sme nakúpili od jedného dodávateľa v dobrej viere, že použijeme recyklovaný materiál, ktorý spĺňa všetky zákonné požiadavky. Výsledky analyzujeme, ale čo v súčasnosti vieme je, že sa tieto zistenia týkajú 0,5 kilometra úseku na D4-ke a materiál pochádza z jedného konkrétneho zdroja.

Neznepokojuje vás povesť spoločnosti vo svetle posledných zistení a s ohľadom na to, že ste tvrdili, že na stavenisku je všetko v poriadku?

Všetkých chcem uistiť, že čo sa týka súladu so všetkými normami, predpismi, a samozrejme zákonom, v tom nikdy nevyjednávame. A to isté požadujeme od našich dodávateľov. Náš dodávateľ mal toto vedieť a nikdy nám tento materiál nemal poskytnúť. A ak nejaký dodávateľ nie je schopný postupovať podľa rovnakých pravidiel, okamžite podnikneme kroky a spoluprácu s takou spoločnosťou prerušíme. Navyše, ak kúpime materiál od dodávateľa, ktorý má všetky povinné povolenia od príslušných orgánov verejnej správy, tak predpokladáme, že materiál je vhodný na výstavbu. Odhliadnuc od toho sme informovali ministerstvo dopravy, že urýchlene podnikneme všetky náležité opatrenia. Nezávislý odborník potvrdil, že nedochádza k žiadnemu ohrozeniu zdravia ani životného prostredia.

Čo spravíte s problematickým materiálom, ktorý bol nájdený?

V ďalšom kroku detailne vyhodnotíme výsledky medzinárodných nezávislých odborníkov a laboratórií a po dôkladnej konzultácii s ministerstvom dopravy a inými nezávislými odborníkmi rozhodneme, ako ďalej naložiť s nájdenými časťami materiálu, ktoré obsahujú azbest. Chceli by sme uistiť verejnosť, že prijmeme všetky potrebné opatrenia, aby sme našli najlepšie riešenie, ktoré zaručí bezpečnosť životného prostredia, zdravia a technickej kvality ciest.

Čo zlyhalo a umožnilo, aby sa takýto materiál dostal pod diaľnicu? Kde zlyhal systém kontroly?

Materiál pochádzajúci od jedného dodávateľa, ktorý mal všetky povolenia a certifikáty, bol použitý jedine na približne päťsto metrov dlhom úseku D4-ky od kilometra 0,8 po kilometer 1,3. My sme vykonali povinné skúšky podľa slovenských noriem. V skutočnosti sa zamýšľame nad tým, ako sa mohlo stať, že materiál, ktorý má povolenia od príslušných inštitúcií mohol obsahovať kúsky nevhodných látok.

Ako môžete garantovať, že sa podobný problém nevyskytuje na inej časti diaľnice, keď sa ukázalo, že systém kontroly je nedokonalý?

Robíme hĺbkovú analýzu, ale môžeme povedať, že údajný výskyt azbestového cementu je priamo spojený so špecifickým zdrojom materiálu – od jedného konkrétneho dodávateľa, na veľmi limitovanej ploche. Je v našom najvyššom záujme zaistiť, aby sa to znovu neopakovalo.

Polícia vedie aj trestné stíhania, jedno aj voči fyzickej osobe. Pracuje tento človek ďalej pre vašu firmu?

Keďže tieto otázky sú spojené s policajným vyšetrovaním a týkajú sa osobných údajov, prosím pochopte, že sa k danej záležitosti nebudeme vyjadrovať. Tu len znovu môžem zopakovať, že bez diskusie dodržiavame všetky zákony a nariadenia, ktoré sa na nás vzťahujú.

O tom, kedy bude obchvat dokončený

Keď hovoríte, že ste vyčerpali 50 % rozpočtu a celá stavba mala trvať 4 roky, to znamená, že ešte dva roky potrebujete na dokončenie?

Prvé časti stavby budeme odovzdávať v predstihu. Problém so stavebnými povoleniami sa netýkal južnej autostrády R7. Sekcie 4 a 5, teda časti R7 Ketelec – Dunajská Lužná (8,4 km) a Dunajská Lužná – Holice (17,4 km) majú byť podľa zmluvy hotové v apríli 2020. Predpokladáme, že ich dokončíme v predstihu, vo februári alebo v marci.

Minister Árpád Érsek (Most-Híd) označoval južnú časť diaľnice za prioritu. Bude mať radosť.

Veríme, že každý, kto bude využívať tieto úseky po dokončení, bude spokojný, vrátane nás. Najmä vodiči pravidelne dochádzajúci za prácou si budú môcť konečne vydýchnuť.

Časť od Ketelca po Dunajskú Lužnú bude ale nepoužiteľná, pretože sa nebude mať na čo fyzicky napojiť. Pôvodne na ňu mali nadviazať priľahlé potrebné úseky niekedy v septembri 2020, ale to sa nestane. Aj za ňu budete pýtať splátky predčasne? Od marca, od apríla, od septembra alebo odkedy a prečo?

V prípadoch, kedy sa očakávaný dátum ukončenia a následné prevzatie stavby oneskorí, koncesionár a ministerstvo dopravy budú musieť nájsť riešenie, ktoré bude spravodlivé a prospešné pre všetky zainteresované strany. Pracujeme na tom, aby sme našli najvhodnejší spôsob ako vyriešiť časť problémov vyplývajúcich z neskorého dodania stavebných povolení. Viete ako sa hovorí, kde je vôľa, tam je cesta.

Kedy bude hotová D4, teda samotný obchvat?

Toto veľmi ovplyvňuje prepojovací bod D4 s D1. D1 sa má rozširovať na osempruh, bude ju treba aj dvíhať, D4 povedie popod ňu. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) mala dokončiť potrebné práce na D1 v januári tohto roka, aby sme aj v tomto mieste mohli dobudovať D4-ku. Ibaže ich časť prác na križovaní nebola zrealizovaná. V januári mali byť hotové nejaké práce, mosty, obchádzkové trasy. Kým nie je dokončená D1, nie je možné popod ňu stavať D4.

Na akom veľkom území nemôžete stavať? Kilometer?

Nie je to také veľké, mali sme od NDS dostať aspoň dva pásy pod D1, aby sme vedeli pracovať. Napojenia nemáme, v januári sme mali dostať finálne riešenie, riadne mosty, ale nevieme, kedy sa tak stane.

Od začiatku všetci hovorili, že práce na tomto prepojení budete robiť vy, vrátane prác na D1. Čakalo sa, že sa to pridá do vašej zmluvy dodatkom. Ibaže ste pýtali 40 miliónov eur a štát rátal najviac s 20 miliónmi.

Snažili sme sa ministerstvu pomôcť nájsť vhodné technické riešenie, ale nikdy sme túto časť prác nemali v zmluve.

Teraz sa rozbiehajú verejné obstarávania na práce na križovaní pre D1. Zapojíte sa?

Nie. My sa zaujímame o tento projekt, ktorý staviame, v prípade križovatky D1 a D4 sme sa štátu snažili iba pomôcť.

Ako dlho teda predpokladáte, že ešte stavba potrvá?

Je príliš skoro na to, aby sme sa k tomu vyjadrili, pretože v tomto momente nepoznáme finálne riešenie prepojenia D4/D1. Ale samozrejme, spravíme všetko, čo bude v našich silách, aby to bolo čo najrýchlejšie.

Toto vyzerá, že namiesto zmluvného termínu 2020 to môže byť pokojne aj 2024.

Nie, dúfame, že toto sa nestane. Presný termín vám ale neviem povedať, pretože to nie je v našich rukách. Môžeme však povedať, že prvých 24 kilometrov rýchlostnej cesty R7 bude dokončených začiatkom budúceho roka. Snažíme sa spolupracovať čo najviac, ako to len ide.

Podľa tých kritérií, ktoré ste spomínali, aj toto meškanie predznamenáva spor o peniaze. Má ho štát čakať?

Koncesionár na Slovensku investuje okolo miliardy eur a projekt obchvatu Bratislavy s dĺžkou 59 kilometrov bude spravovať nasledujúcich 30 rokov. Jeho úlohou je poskytnúť zdroje na výstavbu, komunikovať s verejným obstarávateľom a, ako som spomínal, spravovať cesty D4 a R7 po ich dokončení. Na základe zmluvy medzi verejným obstarávateľom a koncesionárom existuje dohoda o financovaní, ktorá rieši požiadavky ohľadom podmienok, za ktorých veritelia financujú výstavbu obchvatu Bratislavy. To zahŕňa aj dôležité dátumy, ktoré určujú, kedy má byť projekt pripravený na to, aby ho mohla verejnosť používať a platby, ktoré sa k týmto dátumom viažu. Faktom je, že koncesionár už čelí dvom porušeniam zmluvy, ktoré spôsobujú omeškanie prác – oneskorené stavebné povolenia a nepripravené križovanie D1 a D4.

O tom, či je ohrozené financovanie diaľnice

Čo na to hovoria banky? Hrozí, že budú musieť dlhšie držať peniaze pre slovenskú diaľnicu.

Vo všeobecnosti platí, že v prípadoch, keď veritelia nedostanú uspokojivé informácie o tom, ako riešiť problémy, ktoré sú pre projekt zásadne dôležité, majú právo prerušiť ďalšie financovanie projektu. V súčasnosti si myslíme, že verejný obstarávateľ by mal byť konštruktívnejší pri hľadaní a rokovaní o riešení tejto situácie. My sme obchodné spoločnosti, ktoré projekt financujú. Je našou povinnosťou upozorniť na tento problém, pretože sme tu na to, aby sme zabezpečili výstavbu projektu a jeho dlhodobú správu. V takýchto prípadoch by existovala možnosť nepokračovať v prácach, ak sú tu evidentné porušenia zmluvy na strane verejného obstarávateľa. Naozaj však dúfame, že nájdeme dobrú vôľu pri hľadaní riešenia, ktoré bude prijateľné pre všetkých zainteresovaných.

Sedí, že ste buď na chvíľku alebo takmer stratili financovanie od Európskej investičnej banky? Jej manažérov vystrašili správy o podozrivom odpade po diaľnicou, pritom je to kľúčová banka pre financovanie D4 pri Bratislave.

Všetkých znepokojujú problémy, ktoré by mohli projekt ohroziť.

V skutočnosti môže takej ostrieľanej firme ako je tá vaša priniesť relevantnú medzinárodnú hanbu až taká informácia, že vám nedôveruje EIB.

Nesúhlasím s vyjadrením, že EIB nám nedôveruje. Toto tvrdenie neodráža skutočnosť.

Už ste niekedy na inom projekte zažili toľko komplikácií ako na obchvate Bratislavy?

Každý projekt má svoje vlastné komplikácie a každý je iný. Sme tu na to, aby sme problémy vyriešili a odovzdali ten najlepší projekt pre Bratislavu a jej okolie. Zároveň ale môžem povedať, že pri takto veľkom projekte a počte administratívnych procesov, byrokracia v niektorých prípadoch projektu vôbec nepomohla.

Pre španielske vedenie Cintry sú toto výnimočné komplikácie alebo skôr nie?

Sme tu na to, aby sme dodali projekt a vyriešili problémy, ktoré sa môžu vyskytnúť a toto je tiež cieľom manažmentu.

Juan José Bregel Serna
Ukončil štúdium na univerzite v Kantábrii s titulom MSc. v oblasti stavebného inžinierstva. Od roku 1999 pracuje pre spoločnosť Ferrovial. Odvtedy participoval na mnohých infraštruktúrnych projektoch nielen doma, ale i v zahraničí. V spoločnosti D4R7 pôsobí od apríla 2016 ako generálny riaditeľ. Je ženatý a má jedno dieťa.
Obrázok používateľa
rado
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 905
Obrázky: 6
Založený: 27. Feb 2008 21:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.