Stránka 1 z 1

Prešov si vďaka obchvatom vydýchne až o niekoľko rokov (odo)

OdoslaťOdoslané: 01. Sep 2019 09:38
od rado
Na niektorých úsekoch prejde denne 35-tisíc áut.

30. aug 2019 o 15:53 SITA, MICHAL IVAN
https://presov.korzar.sme.sk/c/22201405 ... rokov.html

PREŠOV. Tretie najväčšie mesto na Slovensku dlhé roky bojovalo za výstavbu obchvatov a zlepšenie dopravnej situácie.

Za posledné obdobie sa zmenili viaceré kľúčové križovatky a začala sa aj výstavba vonkajších obchvatov Prešova.

Tento týždeň prišla ďalšia dobrá správa. Druhá etapa severného obchvatu sa má stavať v plnom profile.

Severozápadný obchvat mesta by tak o niekoľko rokov mal významne pomôcť doprave v Prešove a dočkať by sme sa mali aj zákazu prejazdu nákladnej tranzitnej dopravy cez najväčšie prešovské sídlisko.

Desiatky tisíc áut denne prejdú cez obytné zóny

„Posledný mesiac bol mimoriadne dôležitý pre budúcnosť Prešova. Po tom, ako sa na konci júla naštartovala výstavba prvej etapy severného obchvatu mesta a ako v polovičke augusta schválila Európska komisia financovanie juhozápadného obchvatu, nastal v cestnej infraštruktúre ďalší posun,“ informovala hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby SR Karolína Ducká o schválení výstavby druhej časti rýchlostnej cesty R4 v plnom profile.

Vďaka tomuto kroku sa bude môcť začať súťažiť zhotoviteľ už v prvej polovici budúceho roka.

Vláda prijala toto rozhodnutie na podnet ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd).

Podľa predloženej správy aktuálny stav automobilovej dopravy v uliciach Prešova je možné charakterizovať ako „neprijateľný, nakoľko či už vnútromestská, cieľová alebo tranzitná doprava vedie po niekoľkých hlavných uliciach a pre ich nedostatočnú kapacitu zaťažuje aj samotné centrum mesta“.

Podľa analýz jazdia niektorými ulicami denne desiatky tisíc vozidiel, čo značne ovplyvňuje aj zdravie obyvateľov.

„Križovatky hlavných ulíc s intenzívnymi pohybmi vľavo sú prekážkou plynulej dopravy. Mestské komunikácie sú v zmysle vypracovaných dopravných modelov zaťažované počtom vozidiel od 25 000 až do 35 000 za deň. Hlavné komunikácie, ktoré sa nachádzajú v obytných zónach, sú preťažené a dochádza k prekročeniu hygienických limitov. V súčasnej situácii je takmer nemožné jazdiť po komunikáciách na bicykli a je značne sťažené pohybovať sa pri nich pešo,“ píše sa v dôvodovej správe.

Vláda konečne rozhodla

Napriek tejto dlhodobo nepriaznivej situácii v treťom najväčšom meste na Slovensku sa dlho zápasilo za výstavbu obchvatov.

Posledné roky v rámci dopravy prišli pre Prešovčanov dobré správy.

Západný obchvat mesta je približne v polovici výstavby, prvá etapa severného obchvatu sa začala stavať pred niekoľkými týždňami a v utorok vláda rozhodla, že druhá etapa sa bude stavať v plnom profile.

„Dlhodobo presadzujem trvalo udržateľné riešenia, ktoré nebude treba o pár rokov znova prestavovať. A dlhodobo som aj za to, aby sa táto cesta stavala v plnom profile a preto som rád, že vláda schválila výstavbu R4 v Prešove v plnom profile. Poľsko aj Maďarsko na tomto medzinárodnom ťahu masívne investujú a Slovensko si nemôže dovoliť byť úzkym miestom na tejto ceste, predovšetkým kvôli ľuďom, ktorí sú už dnes neprimerane zaťažovaní kamiónovou dopravou,“ povedal Érsek.

Výstavba sa mohla zabrzdiť o niekoľko rokov

Aj keď ministerstvo dopravy dlhodobo presadzovalo štvorprúdovú cestu, druhá etapa úseku musela prejsť náročným posudzovaním na Útvare hodnoty za peniaze pri ministerstve financií.

Pri rozhodovaní pomohol aj spracovaný dopravný model mesta Prešov, tzv. Masterplan dopravy, na základe ktorého Výskumný ústav dopravný v Žiline spracoval analýzu prínosov a nákladov (CBA).

Porovnávaných bolo šesť variantov dopravy v meste Prešov.

Okrem samotného úseku rýchlostnej cesty R4 Prešov – severný obchvat II. etapa bola pre čo najobjektívnejšie porovnanie spracovaná CBA aj pre kombináciu R4 Prešov – severný obchvat II. etapa s inými stavbami a taktiež bola spracovaná CBA samostatne pre R4 Prešov – východný obchvat.

„Výsledky analýzy jednoznačne potvrdili prínos realizácie stavby v plnom profile. Ak by vláda nerozhodla o výstavbe v plnom profile, ktorý je už prakticky pripravený, celá súťaž by sa zdržala o niekoľko rokov, keďže by bolo potrebné znova získať príslušné povolenia," informovala v stredu hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.

„Až výstavba oboch etáp severného obchvatu Prešova definitívne vyrieši problém s tranzitnou dopravou v meste, na ktorého cestách je v niektorých úsekoch až 35-tisíc áut denne. Problémom je hlavne ťažká tranzitná doprava z Poľska smerom na Maďarsko, ktorá prechádza priamo samotným mestom," dodala Ducká.

Druhú etapu R4 dokončia v 2024

Druhý úsek severného obchvatu mesta Prešov by sa mal dokončiť ako posledný.

Západný obchvat Prešova je približne v polovici výstavby a jeho ukončenie je podľa zmluvy naplánované na jún 2021.

Prvá etapa severného obchvatu Prešova na R4 v dĺžke 4,3 kilometra je vo výstavbe od konca júla. Zhotoviteľom stavby za zmluvnú cenu 142,9 mil. eur bez DPH je združenie spoločností Váhostav - SK, a. s., Bratislava a TuCon, a. s., Žilina.

Časť R4 sa zaviazali dokončiť za tri a trištvrte roka, do jari 2023 a je financovaná zo štátneho rozpočtu.

Odhadované náklady na výstavbu druhej etapy severného obchvatu Prešova v dĺžke 10,2 kilometra v plnom profile a bez privádzača Grófske dosahujú 263,75 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Financovanie výstavby bude zo štátneho rozpočtu.

Súčasťou tohto úseku bude aj tunel Okruhliak v dĺžke 1,8 kilometra, 12 mostných objektov a jedna križovatka v obci Kapušany.

„Stavba má právoplatné územné rozhodnutie, je spracovaná dokumentácia pre stavebné povolenie a predpoklad ukončenia majetkového vysporiadania je do októbra tohto roka," poznamenala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová.

Dokončenie druhej etapy obchvatu Prešova na R4 je plánované v roku 2024.

Chcú stavať aj ďalšie etapy R4

Súčasťou prvej etapy obchvatu Prešova na R4 budú 1 155 metrov dlhý dvojrúrový tunel Bikoš, tri mosty v celkovej dĺžke 885 metrov a 700 metrov dlhá protihluková stena. Výstavba zahŕňa aj preložku cesty prvej triedy I/68 v dĺžke takmer dva kilometre.

NDS plánuje postupné začatie výstavby ďalších úsekov R4 od Prešova k hranici s Poľskom v ideálnom prípade v rokoch 2022 až 2026.

„Spustenie výstavby závisí od zabezpečenia finančného krytia či už zo zdrojov štátneho rozpočtu, resp. zo zdrojov Európskej únie. Predpokladané náklady na vybudovanie jednotlivých úsekov od Kapušian po poľskú hranicu sú takmer 800 miliónov eur," priblížila Michalová.

Výstavba úsekov R4 je podľa NDS nevyhnutná. Na jestvujúcej ceste prvej triedy I/21 sa neustále zvyšuje intenzita dopravy, pričom nákladná kamiónová doprava má vysoký podiel.

„Cesta I/21 má na väčšine úseku nevyhovujúce šírkové, smerové a výškové parametre a súčasne prechádza viacerými intravilánmi obcí a miest," upozornila Michalová.

„Zároveň je potrebné podotknúť, že Poľsko a Maďarsko sú na svojom území smerom k Slovenskej republike v pokročilom štádiu prípravy a výstavby medzinárodného ťahu, ktorého je R4 súčasťou. Ide o medzinárodný koridor s názvom Via Carpathia," dodala Michalová.

Základné údaje a stručný popis stavby II. etapy R4
Dĺžka komunikácie: 10,500 km
Kategória komunikácie: R 24,5/100
Návrhová rýchlosť: 100 km/hod
Dĺžka tunela: 1,831 km (názov: Okruhliak)
Kategória tunela: 2 x T 7,5 jedna tunelová rúra s jednosmernou premávkou
Počet križovatiek: 1 – Kapušany
Počet mostných objektov: 12