Aktivista bojuje za prinavrátenie vlakov z Plešivca do Košíc

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Aktivista bojuje za prinavrátenie vlakov z Plešivca do Košíc

Odoslaťod EmBe » 30. Aug 2019 18:47

Aktivista bojuje za prinavrátenie vlakov z Plešivca do Košíc

HRHOV, KOŠICE, ROŽŇAVA. V petícii v mene občanov žiada obnovenie osobnej železničnej dopravy na trati Plešivec – Rožňava - Moldava nad Bodvou - Košice a naspäť tak, aby bolo zabezpečené vlakové spojenie aj jednotlivých obcí na tomto úseku.

„V Košickom kraji majú občania také isté právo na železničnú dopravu ako všetci ostatní v našom štáte. Až mi srdce trhá, že región, v ktorom žijem, je z pohľadu cestovania odrezaný a zabudnutý. A ja sa pýtam, prečo? My tu nie sme ľudia, občania tak ako Bratislavčania?“ pýta sa 22-ročný Dávid Ragán z Hrhova.

VYPNÚŤ REKLAMU

Na spomínanom úseku premávajú výlučne rýchliky, ktoré nezastavia vo väčšine obcí na trati.

Neexistujú na nej osobné železničné spoje. Ragán tvrdí, že by o ne ľudia mali záujem.

Chce vlaky aj pre obce
„Žiadame obnovenie spoja zo stanice Plešivec cez Slavec, Rožňavu, Jovice, Lipovník, Jablonov nad Turňou, Hrhov, Dvorníky, Turňu nad Bodvou, Drienovec, Moldavu nad Bodvou, Mokrance, Čečejovce, Cestice, Veľkú Idu, Hutníky, Hanisku pri Košiciach, Barcu, Košice predmestie do stanice Košice a naspäť,“ vraví autor petície.

Mrzí ho, že sa v regióne dá cestovať vlakom iba z Rožňavy alebo z Moldavy nad Bodvou.

„Keď chcem cestovať vlakom, musím sa presunúť autom alebo autobusom do Moldavy nad Bodvou. Veľa ľudí cestuje z Moldavy do Košíc. Dve súpravy sú hneď preplnené. Nie sú komfortné a pohodlné. Aj starší ľudia často musia celú cestu stáť pre nedostatok miesta. Ľudia vlaky chcú, autobusy sú drahé a preplnené, iná možnosť, žiaľ, nie je. Ešte ako študentovi sa mi často stalo, že som sa nezmestil do diaľkového autobusu.“

VYPNÚŤ REKLAMU

Ragán tvrdí, že zavedením osobných vlakov by sa znížila aj nehodovosť na cestách, bola by menšia premávka, čím by sa prispelo k ochrane životného prostredia.

„Žijeme uprostred Slovenského krasu, podľa mňa najkrajšieho národného parku v Európe. Železničná doprava by výrazne zvýšila návštevnosť turistických atrakcií v našom regióne. Podpisy pod petíciu zbierame do konca roka, momentálne ich máme vyše 2 000,“ uzavrel mladý muž.

Starostka Plešivca o vlakoch nerokovala
O probléme vie aj starostka Plešivca Iveta Šušánová (Most-Híd).

„Petícia za obnovenie osobnej železničnej dopravy na trati Plešivec – Košice bola k dispozícii aj na našom úrade. Rokovania v tejto veci neprebehli. Cesty sú naozaj prepchaté, ľudia, ktorí nemajú auto, využívajú autobusy, ale v niektorých časoch nie je žiadny priamy spoj smerom na Košice. Osobné vlaky by určite zlepšili celkovú situáciu v doprave, či už v odľahčení ciest, v lepšej dostupnosti do menších obcí smerom na Košice, do ambulantných zdravotníckych zariadení v Košiciach, ale aj k podpore cestovného ruchu,“ povedala nám I. Šušánová.

VYPNÚŤ REKLAMU

Vlaky už roky nejazdia
Nelichotivú situáciu sa snaží riešiť Košický samosprávny kraj (KSK). Bližšie informácie o tejto petícii zatiaľ nemá.

„Máme však informácie o petícii na obnovenie železničnej dopravy na trati Muráň – Plešivec. KSK navrhoval rozšíriť túto požiadavku o predĺženie vlakov z Muráňa do Plešivca až do zastávky Rožňava, mesto. Týmto riešením by sa zlepšila dopravná obsluha nielen územia Banskobystrického, ale aj Košického kraja v regióne Gemer. Na trati č. 160 v úseku Košice – Plešivec jazdili osobné vlaky do decembra 2012, následne už len z Košíc do Turne nad Bodvou a späť. Od 15. decembra 2015 sa 4 páry vlakov v úseku Košice – Turňa nad Bodvou upravili na 7 párov vlakov na úseku Košice – Moldava nad Bodvou, mesto. Naďalej po tejto trati premáva 5 párov rýchlikov z Košíc do Zvolena a Bratislavy,“ vraví hovorkyňa predsedu KSK Anna Činčárová.

Dopĺňa, že KSK rokuje so železničným dopravcom (ZSSK) a objednávateľom, ktorým je Ministerstvo dopravy a výstavby SR o navýšení objednávky železničných služieb.

„Neustále apelujeme na zavedenie aplikácie Cieľového grafikonu železničnej dopravy do roku 2020. Od začatia prevádzky terminálu Moldava nad Bodvou, mesto navýšil kraj počet autobusových spojov. Nimi zabezpečujeme prepravu cestujúcich z okolitých obcí, ktorí prestupujú z vlakov a obmedzili sme súbežnú dopravu. Aktuálne riešime otázku zlepšenia dopravného spojenia Košice – Rožňava počas voľných dní v rozsahu platných dopravných licencií.“

Kraj chce rokovať o budúcnosti dopravy
Či sa situácia v súvislosti s možným zavedením osobných vlakov v regióne zlepší, nevedno.

„Košický samosprávny kraj aktívne rieši dopravné potreby prostredníctvom prímestskej pravidelnej autobusovej dopravy. Aktuálne spracovávaný Plán udržateľnej mobility Košického kraja poukazuje na nedostatočnú kvalitu a ponuku železničnej dopravy v Košickom kraji a na nevyužitý potenciál železničnej dopravy. Tento dokument bude podkladom na ďalšiu diskusiu objednávateľov o budúcnosti systému verejnej dopravy v našom kraji,“ dodala Činčárová.

KSK koncom júna na stretnutí so Železničnou spoločnosťou Slovensko, Železnicami Slovenskej republiky a Ministerstvom dopravy a výstavby SR v súvislosti s prerokovaním cestovného poriadku 2019/2020 vzniesol požiadavku aspoň na zavedenie rýchlikového spojenia Košice – Zvolen každé 2 hodiny.

Tento spoj by poskytol možnosť na úpravu nadväzného systému pravidelnej autobusovej dopravy v jednotlivých prestupných bodoch.

Čítajte viac: https://kosice.korzar.sme.sk/c/22199399 ... z5y6VF5thk
Obrázok používateľa
EmBe
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 1129
Založený: 24. Jan 2010 21:33
Bydlisko: ZA/ZV

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.