Prelomový diaľničný tender vyhral Doprastav, ÚVO prikázal vy

Moderátor: Moderátori

Prelomový diaľničný tender vyhral Doprastav, ÚVO prikázal vy

Odoslaťod DrX » 27. Aug 2019 19:02

Prelomový diaľničný tender vyhral Doprastav, ÚVO prikázal vyhodnotiť súťaž znova
25. augusta 2019 35
0
Prelomový diaľničný tender vyhral Doprastav, ÚVO prikázal vyhodnotiť súťaž znova
V hre o stavbu diaľnice pri Kriváni ide o viac než nových 9 kilometrov diaľnice. Môže to byť precedens, ktorý ovplyvní ďalšiu výstavbu diaľnic na Slovensku.

Debata o potrebe hľadať stavebné firmy nielen podľa ceny prebiehala minimálne od čias, keď sa Váhostav a Doprastav len tesne vyhli krachu, a v ich reštrukturalizácii potom stovky ich subdodávateľov prišli o milióny eur.

Zákon súťaže, kde nie je cena jediným kritériom, vždy povoľoval, bola preto len otázka času, kedy si to uvedomia aj v Národnej diaľničnej spoločnosti. Prvú veľkú súťaž, v ktorej sa boduje rovnako kvalita ponuky ako aj jej cena, vypísal štát minulý rok na 9,1-kilometrový úsek diaľnice pri Zvolene (od Kriváňa po Mýtnu).

Najviac bodov v nej získalo konzorcium Doprastavu, Strabagu a Eurovie, no k podpisu zmluvy má ešte ďaleko. Experimentálny tender spochybnil Úrad pre verejné obstarávanie.

Nie preto, žeby kontrolóri nesúhlasili so zaradením kvality medzi kritériá výberu. To, že sa boduje aj kvalitu stavebného tímu, prevádzkové náklady vyprojektovanej diaľnice, či jej dopady na životné prostredie, ÚVO nenamieta.

Chýbajú mu doklady o tom, ako diaľniční manažéri preverujú sľuby o kvalite diaľnic. Napríklad také, v ktorých stavbári sľubujú, že dokážu postaviť most cez potok bez toho aby vôbec alebo len minimálne rúbali stromy na jeho brehoch alebo spevňovali jeho tok.
Zelenou sú plánované, červenou rozostavané a čiernou hotové diaľnice a rýchlostné cesty.
Zelenou sú plánované, červenou rozostavané a čiernou hotové diaľnice a rýchlostné cesty.
O čo sa hrá na úseku Kriváň – Mýtna:

R2 Kriváň – Mýtna je prvá diaľnica, ktorej stavbárov vyberajú nielen podľa ceny,
ak sa experiment osvedčí, môže sa udomácniť,
nápad má po skúsenostiach s neplatením Váhostavu alebo patáliách okolo tunela Višňové logiku,
jeho efekt ale závisí od schopnosti štátnych manažérov vybrať, nastaviť a vyhodnotiť sériu kritérií bez toho, aby ich vedeli stavbári obísť neserióznymi ponukami alebo umelým naťahovaním súťaží.

Podľa starých pravidiel by Doprastav a Eurovia nevyhrali

Pri vyhodnotení ponúk sa aj naozaj stalo, že nevyhral najlacnejší. Najviac bodov získalo konzorcium okolo Doprastavu a Eurovie, aj keď podľa ceny skončili druhí (232 mil. eur bez DPH). Chýbajúce body získal víťaz cez ďalšie hodnotené parametre.

V rámci ekologických kritérií sa prideľovali body aj za to, kto koľko dreva vyrúbe pri premostení chráneného Krivánskeho potoka a koľko z chráneného toku plánuje spevňovať. Čím menej vyrúbaných stromov, tým lepšie.

Už na prvý pohľad bolo podozrivé, že traja zo štyroch súťažiacich sa ponúkli, že by to zvládli s nulovými alebo minimálnymi zásahmi.

Štvrtý v poradí (konzorcium INC, Cesty SK, Cedis) preto svojich súperov podozrieva, že radšej vopred rátajú s pokutou za dodatočné rúbanie, než by sa pripravili o body v tendri.

S námietkou o pochybnostiach o priebehu hodnotenia ponúk na NDS sa obrátil na Úrad pre verejné obstarávanie.

Sťažujúci sa píšu, že diaľnica je v zalesnenom teréne, a je preto takmer nemožné tam stavať a pritom nerúbať.

Diaľnica v spornom mieste musí križovať chránený Krivánsky potok najmenej v jednom mieste. Most znamená piliere, a tie predznamenávajú búranie.

V oblasti rastú jelše či duby alebo menší vzácny perovník pštrosí. Detaily vegetácie v území budúceho kríženia nie sú jasné.

Nespokojný súťažiaci argumentuje aj tým, že ak nie most, tak jeho príprava si vyžiada zásahy v území chráneného Krivánskeho potoka.

Nulové výruby aj reguláciu tokov sľubovali v partii pod vedením SMS, ktorá skončila tretia. Víťazný Doprastav rátal s nulovou reguláciou potoka a výrubom 16,6 m³. Druhý Váhostav bol na tom podobne.
Akú ekológiu ponúkli súťažiaci
Rúbanie stromov na brehoch

Doprastav, Strabag, Eurovia: 16,6 m³
ICM, Váhostav: 7,5 m³
SMS, SMP, Dodin, M-Silnice, Metrostav: 0 m³
INC, Cesty SK, Cedis: 198,5 m³

Regulácia potokov (v m)

Doprastav, Strabag, Eurovia: 0 m
ICM, Váhostav: 9 m
SMS, SMP, Dodin, M-Silnice, Metrostav: 0 m
INC, Cesty SK, Cedis: 281,3 m

Úrad po preštudovaní podkladov prikázal diaľničiarom zrušiť ohlásený výsledok tendra a ešte raz vyhodnotiť ponuky. Postupy NDS označil za netransparentné.

„Úrad má za to, že celý proces vyhodnotenia ponúk realizovaný kontrolovaným je nečitateľný, nekontrolovateľný (…) Zistené porušenia zákona mohlo mať z uvedeného dôvodu vplyv na výsledok verejného obstarávania,“ píše ÚVO v rozhodnutí.
Váhy kritérií v súťaži Kriváň – Mýtna

Cena – 40 %
Kvalita tímu odborníkov – 25 %
Náklady na prevádzku – 10 %
Environmentálne hľadisko – 25 %

NDS veľké zmeny neplánuje, doplní dokumenty

Kontrolný úrad nepíše explicitne, že diaľniční manažéri ponuky vyhodnotili zle. Píše, že správnosť postupu diaľničných manažérov ani nemôže posúdiť, pretože na to chýbajú dokumenty.

„V zápisnici z vyhodnotenia ponúk sa k vyhodnocovaniu uvedených podkritérií nenachádza žiadna informácia, ktorá by popisovala spôsob vyhodnocovania zo strany kontrolovaného,“ píše ÚVO.

“Úrad poukazuje opätovne na ustanovenie zákona o verejnom obstarávaní, v zmysle ktorého sú verejný obstarávateľ a obstarávateľ povinní zdokumentovať celý priebeh verejného obstarávania s dôrazom na preskúmateľnosť rozhodnutí prijatých vo všetkých fázach verejného obstarávania, bez ohľadu na použité prostriedky komunikácie,” píše ÚVO.

NDS si to vysvetľuje viacmenej ako nedorozumenie: „NDS trvá na správnosti a zákonnosti procesu vyhodnotenia ponúk. ÚVO vo svojom rozhodnutí nenamietal výsledok vyhodnotenia ponúk, iba definoval potrebu doplnenia zápisnice o vyhodnotení ponúk, na čom NDS intenzívne pracuje.“

Približne do mesiaca preto chcú znova vyhlásiť výsledky tendra.

Korešponduje to s tým, čo tvrdil investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek pred mesiacom. Vecne problém nevidel, pretože reálnosť sľubov si overovali v stavebných konzorciách.
Čím stavbári presvedčili NDS

Traja súťažiaci podľa manažéra NDS Hájeka ponúkli rôzne variácie mosta s piliermi ďaleko od seba, a teda aj od chráneného potoka.

Vďaka tomu sa chcú vyhnúť aj regulácii potoka. Toto technické riešenie považuje NDS za reálne, iba ho nečakali.

„Prekvapilo nás, že niekto ponúkol nulu, pretože sme si mysleli, že takéto technické riešenie bude omnoho drahšie,“ povedal Hájek. Argumentoval aj tým, že stavbárom dali najavo, že ak sa v praxi odchýlia od svojich sľubov, riskujú nielen pokutu ale aj výpoveď zmluvy.

„Ak by bolo zjavné, že niekto špekuloval, tak mu môže byť ukončená zmluva. Do tohto rizika nikto nepôjde, a my si na to musíme dať pozor, pretože inak by sme tým do budúcnosti diskvalifikovali vlastné kritériá,“ povedal Hájek.

Otázne je, prečo dokumenty o tomto hodnotení nie sú v dokumentoch predložených Úradu pre verejné obstarávanie.

V opakovanom hodnotení tendra by tieto mali pribudnúť. NDS by v nich mala zdokladovať detailne aj to, ako presne sa presvedčili o serióznosti ponúk od stavbárov.
Čo je sporné

Otvorených otázok je niekoľko.

„Úradu najmä nie je jasné ako kontrolovaný bez akéhokoľvek preverenia akceptoval návrh 0; 7,5 a 16,6 m3 pri rozsahu výrubu drevín v brehových porastoch tokov ak v technickom riešení, z ktorého vychádzal kontrolovaný mu vyšlo 248,13 metrov kubických,“ píše ÚVO.

Pri regulácii potokov sa v dokumentoch spomína údaj 754,2 metra.

Doteraz je jasné to, že NDS označila vlastné pôvodné predpoklady za najhorší možný scenár, v ktorom rátali s celkom iným technickým riešením, od ktorého sa traja súťažiaci odklonili.

Pri novom vyhodnotení zrejme pribudnú aj ďalšie dokumenty. V námietke nešlo iba o kritérium okolo rúbania stromov ale aj okolo počtu a typu ložísk použitých na stavbe. Aj tu chýbali Úradu pre verejné obstarávanie dokumenty.

Ako sa to skončí, ovplyvní budúcu výstavbu diaľnic na Slovensku. Pripomeňme, že ide o experiment, v ktorom sa prvýkrát vyberajú stavbári nielen podľa ceny. Ak sa osvedčí, budú ho zrejme diaľniční manažéri používať aj naďalej.
https://spravodajstvo.pro/prelomovy-dia ... taz-znova/
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.