ODOMKNUTÉ: SaS chce meniť diaľničné známky a cestný zákon, n

Moderátor: Moderátori

ODOMKNUTÉ: SaS chce meniť diaľničné známky a cestný zákon, n

Odoslaťod mirecko255 » 16. Aug 2019 13:31

SaS chce meniť diaľničné známky a cestný zákon, návrh je už na stole

Skupina poslancov zo strany Sloboda a Solidarita (SaS) predložila vo štvrtok do parlamentu niekoľko návrhov na zmenu zákonov. Meniť chcú platnosť ročnej diaľničnej známky, zrušiť povinné nálepky emisnej a technickej kontroly na čelnom skle či znížiť registračný poplatok pri prepise vozidla.

Poslanci vo štvrtok predložili návrhy na novelu niekoľkých zákonov, ktoré počítajú s účinnosťou od prvého januára 2020. Asi najzaujímavejšou zmenou je platnosť ročnej diaľničnej známky, ktorá je momentálne nastavená tak, že platí vždy od prvého januára daného roka do 31. januára nasledujúceho roka. Cena je však počas celého roka nemenná.

Poslanci navrhujú, aby bola platnosť ročnej diaľničnej známky 365 dní od zakúpenia. „Touto jednoduchou zmenou sa dosiahne, že ak si motorista zakúpi diaľničnú známku na 365 dní, táto mu bude platiť skutočne jeden celý rok a nie len jeho časť, ako je tomu v súčasnosti,“ píše sa v dôvodovej správe návrhu.

Novela by mala počítať aj s prestupným rokom a to tak, že platnosť diaľničnej známky bude pevne nastavená na 365 a v prestupných rokoch na 366 dní.

Prenosná tabuľka s EČV
Ďalším návrhom poslancov je zaviesť do zákona o cestnej premávke možnosť, prenášať si tabuľky s evidenčným číslom vozidla (EČV) zo starého na nové auto toho istého majiteľa. To znamená, že majiteľom ostane tabuľka s EČV, ktorú dostal pri prvej registrácií svojho auta.

Novela zákona by mala vodičom umožniť prenášať si EČV bez ohľadu na to, či má v danom okrese trvalý pobyt. „Kúpou tabuľky s EČV pri prvej registrácii vozidla sa kupujúci stáva tak jej držiteľom a môže ju opätovne použiť pri ďalších registráciách vozidiel. Viazanosť EČV na okres trvalého pobytu vlastníka vozidla sa vypúšťa úplne,“ uvádza sa v dôvodovej správe.

Poslanci argumentujú značným ušetrením finančných prostriedkov ako na strane štátu pri nákupe nových tabuliek, tak aj na strane majiteľov vozidiel, ktorí predávajú staré auto a kupujú si nové, pričom si musia vymeniť aj EČV.

„Ďalšou výhodou je značné predĺženie času, kedy sa možnosti kombinácií písmen a čísiel vyčerpajú. Túto zmenu ocenia najmä tí, ktorí si dali na objednávku vyrobiť vlastnú EČV,“ píše sa v správe. Zmena zákona by mohla mať pozitívny dopad aj na životné prostredie.

Už žiadne nálepky
Poslanci ďalej navrhujú úplne zrušenie povinnosti, lepiť si nálepky technickej a emisnej kontroly na čelné sklo auta. Tieto kontroly sú povinné zo zákona, pričom o ich vykonaní dostanete tri doklady.

„Lepenie nálepiek na čelné sklo považujeme v súčasnej dobe za úplne zbytočné, nakoľko pri kontrole v rámci prevádzky motorového vozidla je možné policajnými orgánmi zistiť, či sa vozidlo podrobilo technickej kontrole a emisnej kontrole podľa osvedčení, ktoré vodič motorového vozidla mal mať pri sebe, rovnako tak je zavedený informačný systém, na základe ktorého vedia štátne orgány pokutovať tých, ktorí nepodrobia svoje vozidlo technickej a emisnej kontrole,“ zdôvodňujú poslanci.

Majitelia musia navyše za tieto nálepky zaplatiť, aj keď to nie je veľká suma, podľa predkladateľov platia majitelia vozidiel nálepky zbytočne. Zmenou zákona odpadne prevádzkovateľom kontrolných staníc aj množstvo byrokracie. „V neposlednom rade je potrebné uviesť, že povinnosť vydávať kontrolnú nálepku je nad rámec požiadaviek EÚ,“ dodávajú v návrhu.

Poplatok za prepis auta
Poslednou zmenou by malo byť zjednotenie registračného poplatku pri prepise auta na sumu 33 eur, bez ohľadu na výkon (v kilowattoch) vozidla. Podľa predkladateľov by mal byť poplatok len vo výške administratívnych nákladov, ktoré štátne orgány vynaložia na registráciu auta.

„Ak bol v minulosti tento poplatok 33 eur za motorové vozidlo a aj v súčasne platnom zákone je najspodnejšie hranica 33 eur, toto je dôkaz, že skutočnými administratívnymi nákladmi je práve suma 33 eur,“ myslí si skupina poslancov.

Poplatok sa v súčasnosti odvíja od výkonu motora v kilowattoch, pričom môže dosiahnuť výšku až 3 900 eur (od 254 kW). Predkladatelia návrhu to považujú „za obyčajnú daň z luxusu, v nijakom prípade nezohľadňuje náklady na administratívny úkon, čo by registračný poplatok obsahovať mal.“

https://www.etrend.sk/ekonomika/sas-chc ... idiel.html
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.