ODOMKNUTÉ: Štát opäť spustí výstavbu nových diaľnic. Priprav

Moderátor: Moderátori

ODOMKNUTÉ: Štát opäť spustí výstavbu nových diaľnic. Priprav

Odoslaťod EmBe » 29. Júl 2019 12:45

Štát opäť spustí výstavbu nových diaľnic. Pripravuje ich roky

BRATISLAVA. Najdlhší železničný tunel na svete meria približne 57 kilometrov a Švajčiari jeho prevádzku spustili v roku 2016. Bolo to 17 rokov potom, ako stavbári začali Gotthardský tunel raziť.

Najdlhší cestný tunel na Slovensku - Višňové, dlhý len 7,5 kilometra, sme začali stavať v roku 1998, no ani po 21 rokoch stále nie je dokončený.

Najnovší termín dokončenia je v roku 2023. Ak sa tak stane, bude to po 25 rokoch, odkedy premiér Vladimír Mečiar z HZDS spustil pred voľbami jeho výstavbu.

Ide len o jeden z prípadov, keď sa výstavba diaľnic na Slovensku predlžuje.

Priemerne podľa údajov Národnej diaľničnej spoločnosti trvá viac ako 14 rokov - od rozhodnutia o výstavbe až po spustenie prevádzky.

"Takú stavbu, ako je Gotthardský tunel na Slovensku nikdy mať nebudeme. Aj preto prípravu diaľnic považujem za neúmerne dlhú," hovorí Martin Bakoš z firmy Amberg Engineering Slovakia, ktorá na stavbu diaľnic dozerá.

Česko je na tom podobne ako Slovensko, do desať rokov trvá plánovanie a výstavba v Poľsku. V Rakúsku je to formálne dlhšie, no Rakúšania už dnes vedia, čo budú stavať o desať či 15 rokov.

Nové úseky po dvoch rokoch
V júli si štát po dvoch rokoch objednáva nové úseky diaľnic. Naposledy sa tak stalo v júni 2017, keď konzorcium okolo spoločnosti Eurovie začalo stavať úsek diaľnice D1 pri Prešove za viac ako 350 miliónov eur

Aktuálne sa začne stavať úsek rýchlostnej cesty R4, ktorý tvorí severný obchvat Prešova, a úsek rýchlostnej R2 medzi Mýtnou a Lovinobaňou na juhu Slovenska.

Príprava diaľnic
0 - rozhodnutie o výstavbe diaľnice,
9 mesiacov - technická štúdia,
3,4 roka - záverečná stanovisko EIA,
4,6 roka - dokumentácia pre územné rozhodnutie,
5,4 - územné rozhodnutie,
7,2 - dokumentácia pre stavebné rozhodnutie,
8,7 roka - majetkové vyrovnanie,
8,9 roka - stavebné rozhodnutie,
9,5 roka - dokumentácia na ponuku,
10,7 roka - výstavba,
14,2 roka - prevádzka.
Zdroj: NDS

Súťaž na výstavbu prešovského obchvatu trvala rok a pol, tender na výstavbu R2 rok a štyri mesiace.

Úsek na južnom Slovensku postavia Metrostav s Hochtiefom za takmer 128 miliónov eur, autostrádu pri Prešove Váhostav, ktorý vlastní oligarcha Juraj Široký, so stavebnou firmou TuCon za bezmála 143 miliónov eur.

Začiatok výstavby sa často odkladá, pretože súťaže trvajú dlho. Veľa času zaberie napríklad, kým si štát overí referencie firiem zo zahraničia, ktoré sa do súťaží hlásia.

Dlho sa tiež čaká, keď firmy podajú námietky Úradu pre verejné obstarávanie.

Napríklad začiatok výstavby tunela Višňové sa odkladal viac ako dva roky, dva roky trval tender aj na výstavbu obchvatu Ružomberka s tunelom Čebrať.

Zmena priorít či administratívna záťaž
"Výstavba diaľnic musí mať nemenné priority. Celá výstavba sa točí v dvaapolročných cykloch, to je nemysliteľné," hovorí Bakoš. Myslí tým, že každý nový minister prichádza s novými prioritami.

Tak sa napríklad oddialilo dokončenie diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc. Druhá vláda Mikuláša Dzurindu ju chcela dokončiť cez eurofondy, prvá vláda Roberta Fica presadila predražený PPP projekt, ktorý kabinet Ivety Radičovej zrušil.

Jednofarebná vláda Smeru sa potom vrátila k dostavbe diaľnice cez eurofondy.

Minister dopravy Árpád Érsek z Mosta-Híd presadzuje výstavbu rýchlostnej cesty R7 od Holíc na Nové Zámky. Rovnako aj rýchlostnú cestu R2 od Zvolena do Košíc. Dáva jej prednosť pred dostavbou diaľnice D3 na Kysuciach.

Útvar hodnoty za peniaze pri ministerstve financií plánuje zverejniť rebríček priority projektov v cestnej doprave tak, aby sa už rozhodnutia nerobili len politicky.

Príliš dlhé sú aj niektoré stupne stavebného konania, posudzovanie vplyvov na životné prostredie či prípravy technických štúdií. Napríklad vplyv na životné prostredie sa nás posudzuje v priemere až dva a pol roka.

"Ak by sme celkovú prípravu skrátili na osem rokov, bol by som mimoriadne spokojný," hovorí bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti z čias prvej Ficovej vlády Juraj Čermák.

Pomôcť by podľa Rastislava Cenkého z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo mohol nový stavebný zákon, ktorý by skrátil niektoré stupne stavebného konania.

Chorvátsko stavalo extrémne rýchlo
V Chorvátsku medzi rokmi 2000 až 2010 vybudovali značnú časť diaľničnej siete. Dnes je dokončená takmer na 80 percent.

V roku 2005 napríklad dokončili diaľnicu medzi Splitom a Záhrebom, rozšírili ju tiež až k Dubrovníku.

"Krajina sa vtedy vydala cestou niekoľkých obrovských PPP projektov," hovorí šéf Zväzu stavebných podnikateľov Slovensko Pavol Kováčik. "Zároveň sa úseky diaľnic stavali na území, ktoré neboli obývané. Vyhli sa tak napríklad majetkoprávnemu vyrovnaniu, čo výstavbu výrazne skrátilo."

V Chorvátsku tiež obchádzali viaceré administratívne procesy, ako napríklad územné rozhodnutia. "Povedali si, že diaľnica pôjde tadiaľto a bolo to," hovorí Kováčik.

Po roku 2010 sa výstavba diaľnic v krajine výrazne spomalila.

Čítajte viac: https://ekonomika.sme.sk/c/22176250/pri ... z5v49uocBg
Obrázok používateľa
EmBe
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2257
Založený: 24. Jan 2010 20:33
Bydlisko: ZA/ZV/ZM

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.