VIDEO: Náročná operácia na rieke Morava. Takto osadili 200-t

Moderátor: Moderátori

VIDEO: Náročná operácia na rieke Morava. Takto osadili 200-t

Odoslaťod plš » 26. Júl 2019 08:29

25.07.2019, 12:13 Aktualizované dňa 25.07.2019 o 13:09
VIDEO: Náročná operácia na rieke Morava. Takto osadili 200-tonovú lávku
cho
TASR
Lávku vyrábali od vlaňajšej jesene.
Na brehu ju montovali zo štyroch častí zhruba štyri mesiace.
Zodpovedá požiadavke na prietok 100-ročnej vody.

Žeriav dnes usadil mostnú konštrukciu cez rieku Moravu medzi Mikulčicami v okrese Hodonín a Kopčanmi v okrese Skalica. Cieľom projektu je prepojiť pamiatkové oblasti slovanského hradiska pre cyklistov, peších, návštevníkov i miestnych.

Slovensko a Česko spojí nový most cez rieku Morava
Obce Kopčany a Mikulčice spojí nový most
Lávka po dokončení preklenie rieku Morava a spojí obec Kopčany s moravskými Mikulčicami
Most bude mať dĺžku 143 metrov
Na most budú nadväzovať chodníky pre peších aj cyklistov
7 fotografií

​Náklady sú takmer 3,8 milióna eur. Väčšinu nákladov pokryje Európska únia, zvyšok oba štáty a kraje. Práce majú skončiť ešte tento rok.

Žeriav priviezli na 19 kamiónoch

Náročná operácia ukladania lávky sa začala vo štvrtok v ranných hodinách a trvala viac ako dve hodiny, pričom sa jej prizerali desiatky obyvateľov Kopčian. Realizáciu zabezpečovala trenčianska spoločnosť Stavokov, s. r. o. Riaditeľ Ivan Čahoj uviedol, že hlavný oblúk lávky sa podarilo na betónové podpery na brehoch uložiť s niekoľkomilimetrovou presnosťou.

"Pri realizácii sme mali tri naj - použili sme najťažší žeriav v rámci Česka a Slovenska, lávku s asi najväčším 91-metrovým rozponom poľa a hmotnosť hlavného oblúka premostenia bola viac ako 200 ton," uviedol. Žeriav priviezli na breh Moravy na 19 kamiónoch, montovali ho od začiatku tohto týždňa.

Lávku vyrábali od vlaňajšej jesene, na brehu ju montovali zo štyroch častí zhruba štyri mesiace. Zodpovedá požiadavke na prietok 100-ročnej vody.

"Máme dobrý pocit, šťastie, že nefúkal vietor," dodal Čahoj. Obecenstvo po uložení lávky ocenilo odborníkov potleskom.

Unikátne dielo

Usadenie konštrukcie sledovali šéf Juhomoravského kraja Bohumil Šimek aj župan Trnavského kraja Jozef Viskupič. "Som rád, že sa unikátne dielo podarilo," uviedol Viskupič. Rozvoju cestovného ruchu v regióne by malo podľa jeho slov napomôcť niekoľko kilometrov napojených novovybudovaných, a tiež novovyznačených cyklotrás.

Podľa Šimeka je lávka dlhodobou snahou Juhomoravského a Trnavského samosprávneho kraja o vytvorenie cezhraničného Archeoparku Mikulčice-Kopčany. "Lávka prepojí pamiatky Veľkomoravskej ríše, ale aj unikátnu prírodu vrátane spojenia dvoch národných sietí cyklotrás," dodal Šimek.

Parametre mosta

Most je dlhý 140 metrov. Jeho šírka je skoro päť metrov a výška deväť metrov. Na most nadväzuje konštrukcia telesa brehovej hrádze, po ktorej povedie cyklotrasa.

Súčasťou projektu je už vybudovaná cyklotrasa, ktorá prepája časť bývalého slovanského hradiska Předhradí s lesnou cestou vedúcou k mostu.

Na slovenskej strane vznikne infraštruktúra potrebná na prepojenie oblasti rieky a lávky a obce Kopčany s kostolom sv. Margity Antiochijskej. Uskutočnia sa tam tiež archeologické prieskumy.

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/19 ... novu-lavku
plš
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 04. Sep 2011 22:26
Bydlisko: Košice

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.