Po 2 rokoch sa začnú stavať nové diaľnice. Kontrakt na prešo

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Po 2 rokoch sa začnú stavať nové diaľnice. Kontrakt na prešo

Odoslaťod svaco » 21. Jún 2019 10:29

Po 2 rokoch sa začnú stavať nové diaľnice. Kontrakt na prešovskú získa Váhostav
https://dennikn.sk/1503800/po-2-rokoch- ... v/?ref=mpm

Kým pripravili a vysúťažili stavbu štvorkilometrovej diaľnice, zlacnela o desiatky miliónov eur.

Na jar ubehli dva roky, odkedy manažéri z Národnej diaľničnej spoločnosti naposledy objednali diaľnicu. Bol to juho-západný obchvat Prešova. Odvtedy sa na nový kontrakt čaká.

Diaľničiari za dva roky vypísali niekoľko tendrov, cez ktoré chcú postaviť takmer 46 kilometrov autostrád, doposiaľ bezvýsledne.

Teraz avizujú, že zákazkové suchoty sa končia. Najbližšie má podľa nich ku kontraktu diaľnica pri Lučenci (13,5 km od Mýtnej po Tomášovce), očakávajú, že stavať sa začne v polovicu júla.

Do toho prišla správa, že sa našiel víťaz aj pre stavbu novej diaľnice pri Prešove.


Diaľničiari informujú, že sa nikto v lehote neodvolal, a tak sľubujú stavbu naštartovať koncom júla. Pôjde o 4,3-kilometrový – prvý – úsek severného obchvatu Prešova.
„NDS plánuje podpis zmluvy o dielo v druhom júlovom týždni a začiatok prác sa predpokladá 29. 7. 2019,“ píšu diaľničiari.

Ak sa už nič nestane, kontrakt dostane združenie Váhostav – TuCon. Úsek, ktorého štvrtinu tvorí tunel, ponúkli postaviť za necelých 143 miliónov eur.


Ako diaľnica zlacnela
Súťaž na štvorkilometrovú prešovskú diaľnicu je zaujímavá aj tým, ako pri nej klesala cena. Po debatách s Útvarom hodnoty za peniaze (ÚHP) klesla najskôr o 33 miliónov eur oproti dokumentácii na stavebné povolenie (222 mil. eur). K zásadnej zmene v technickom riešení pritom nedošlo.

„Náklady na výstavbu prvej etapy znížila NDS optimalizáciou jednotkových cien bez zmeny technického riešenia a vplyvu na kvalitu stavby,“ píše sa v posudku ÚHP.

Víťazná ponuka je nakoniec 143 mil. eur.

„Cena, ktorú sme v súťaži ponúkli, je reálna. Ak sa pozriete na ponuky uchádzačov, ktorí skončili na druhom a treťom mieste, tak rozdiely v ich cenách sú naozaj malé – približne 700-tisíc eur. Môžeme garantovať, že za túto sumu obchvat Prešova postavíme,“ povedal šéf Váhostavu Marián Moravčík v rozhovore pre Denník N.

Diaľničiari hodnotili dokopy päť ponúk, ktoré sa kvalifikovali do finále. Najnižšie ponuky boli mimoriadne blízko seba. Hochtief núkal diaľnicu za 143,6 milióna eur, o necelý milión eur viac pýtalo za diaľnicu združenie okolo firmy Eurovia.

Na výsledky prešovskej súťaže sa čakalo 19 mesiacov, dlhšie sa čaká iba na staviteľov podobne dlhého a o polovicu užšieho obchvatu Tvrdošína na Orave.

Komplikácie okolo súťaží z posledných dvoch rokov sú také veľké, že konkurujú aj zákazkám na extrémne náročné a nákladné stavby, akou je napríklad tunel Višňové.


Diaľničiari argumentujú, že ich veľa času stoja odvolania a overovanie zahraničných referencií.

„Najväčšie zdržanie pri vyhodnocovaní súťaže bolo spôsobené viacnásobným overovaním stavebných referencií z Ázie,“ píše NDS o omeškaní pri Prešove.

Podobne argumentujú diaľničiari aj vtedy, keď príde reč na omeškaný obchvat Tvrdošína, pre ktorý už na Orave zorganizovali protest.

O posledné diaľničné zákazky sa u nás uchádza aj relatívne exotická konkurencia. Medzi účastníkmi súťaží figuruje aj talianska firma Todini. Vidno ju aj v hre o železničné zákazky v partii so spriaznenou kazašskou firmou Integra Construction.

Pôvodne v NDS-ke čakali, že v najbližších dvoch týždňoch podpíšu rovno tri kontrakty na diaľnice. V tendri o stavbu diaľnice od Kriváňa po Mýtnu dostali ešte námietku. Čaká sa, že spôsobí asi trojmesačné komplikácie.


Zelenou sú plánované, červenou rozostavané, čiernou hotové diaľnice a rýchlostné cesty.

Ponuky v tendri na 1. úsek severného obchvatu Prešova

(bez DPH, iba ponuky, ktoré sa vyhodnocovali)

Váhostav, TuCon: 142 876 816

Hochtief SK: 143 621 265,54

Eurovia, Doprastav: 144 355 683,59

Strabag, Tubau: 153 163 506,48

Inžinierske stavby, Porr, Chemkostav: 188 420 114,63

Ponuky v tendri na úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa

(bez DPH, iba ponuky, ktoré sa vyhodnocovali)

Metrostav, Hochtief: 127 705 627,71

Eurovia: 144 725 948,99

SMS, M-Silnice, Eko SVIP: 145 421 442,86

Strabag, Doprastav, Váhostav: 146 892 419,05



https://dennikn.sk/1503800/po-2-rokoch- ... v/?ref=mpm
Obrázok používateľa
svaco
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 584
Obrázky: 6
Založený: 29. Jan 2008 12:16
Bydlisko: Presov

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.