Terminál v Moldave neprináša úžitok. Miliónová investícia sa

Moderátor: Moderátori

Terminál v Moldave neprináša úžitok. Miliónová investícia sa

Odoslaťod DrX » 09. Máj 2019 16:38

Terminál v Moldave neprináša úžitok. Miliónová investícia sa míňa účinku

Ľudia sa do vlakov nehrnú. Nemajú do akých.

7. máj 2019 o 0:00 Kristián Sabo

Vlak v Moldave nad Bodvou.
Vlak v Moldave nad Bodvou.(Zdroj: Adrian Forrai)
Písmo:A-|A+9309
Terminál v Moldave nad Bodvou (3 fotografie)

KOŠICE. Na poslednom zasadnutí zastupiteľstva Košického samosprávneho kraja (KSK) sa poslanci zaoberali rentabilitou terminálu integrovanej osobnej prepravy (TIOP) Moldava nad Bodvou, mesto.
Článok pokračuje pod video reklamou
Zapnúť zvuk
REKLAMA: 0:26
Trnka: Prínos pre cestujúcich je nedostatočný

Poslancom prekáža nízky počet prepravených ľudí, málo vlakov a nedostatočné spojenia.

„Na stole máme vyhodnotenie ekonomického a funkčného prínosu TIOP Moldava nad Bodvou. Musíme rokovať s Ministerstvom dopravy a výstavby SR o rozsahu železničnej dopravy a projekte elektrifikácie trate Haniska – Veľká Ida – Moldava nad Bodvou, mesto,“ vysvetlil predseda KSK Rastislav Trnka (nezávislý) poslancom.

Doplnil, že hlavným problémom je nedostatočný prínos TIOS Moldava nad Bodvou pre systém verejnej dopravy kraja.

„Vybudovaním terminálu sa od roku 2015 mal zlepšiť prístup obyvateľov Moldavy k železničnej doprave a nahradila sa pôvodná autobusová stanica. Teraz sa spracováva plán udržateľnej mobility Košického kraja, ktorého výsledky budú slúžiť ako podklad pre ďalšie opatrenia pre organizáciu dopravných služieb v TIOP Moldava.“
Do vlakov sa nehrnú

Poslanci dostali k dispozícii aj vyhodnotenie počtu prepravených osôb za posledné roky.

Z neho vyplýva, že pokiaľ v roku 2015 bolo priemerne týždenne v tomto uzle v železničnej doprave prepravených 2 079 osôb (rok 2016 – 5104, rok 2017 – 4823), tak vlani sa týždenne odviezlo vlakmi 5 396 ľudí.

Čo sa týka autobusovej dopravy, tam v roku 2015 týždenne prepravili priemerne 19 176 osôb (rok 2016 – 15 956, rok 2017 – 15 398) a v roku 2018 - 15 786 ľudí.

Z toho vyplýva, že autobusová doprava je v regióne výrazne lepšie pokrytá a železnica, aj z pohľadu nedostatočnej ponuky spojenia, neláka.
Rovinský chce reálne čísla cestujúcich

Nespokojný s funkčnosťou terminálu a prínosom pre obyvateľov je aj poslanec KSK Ladislav Rovinský (nezávislý). Tvrdí, že terminál neplní svoju funkciu.

„Vyhodnotenie neprináša nič nové. Vôbec sa nezaoberá tým, či je vôbec terminál potrebný. Ako samozrejmosť sa uvádza, že ak autobusové spoje ukončíme pri autobusovej stanici, cestujúcich pribudne. Nie je jasná metodika stanovenia počtu cestujúcich, najmä či tam cestujúci prestupujúci z autobusu na vlak nie sú započítaní dvakrát. Cestujúcich ubudlo,“ uviedol L. Rovinský.

Podľa neho sa ignoruje zrušenie osobných vlakov z oblasti západne od Moldavy.

„Zle je nastavený cestovný poriadok na trati Košice – Moldava v zásade ignorujúci železiarne, či absencia vlakových prípojov od Kysaku a Kalše na vlaky Košice – Moldava. Na trati Moldava, mesto a Moldava nie je zabezpečená nadväznosť na ostatné vlaky.“

Rovinský trval na tom, aby sa počty cestujúcich presne opísali.

„Chcem, aby sa dospelo k reálnym číslam cestujúcich. Potom sa zadefinuje, čo všetko sa dá zo strany KSK urobiť, aby terminál, ak už stojí, mal zmysel.“

Na kritiku zareagoval Trnka s tým, že vychádzali z údajov, ktoré mali k dispozícii.

„Nevieme, ako kto rátal v minulosti. Aj ja považujem túto investíciu za nešťastnú, mohla byť urobená lepšie. Do budúcna chceme ísť cestou integrovaného dopravného systému, kde zahrnieme aj železnice. Zatiaľ sú rokovania na dobrej ceste,“ dôvodil Trnka.
Oslovili ministra Érseka

Výstavba TIOP Moldava nad Bodvou, mesto stála 6,72 milióna eur, projekt bol spolufinancovaný z eurofondov.

Poslanci sa uzniesli, že žiadajú dopracovať správu o vyhodnotení funkčného a ekonomického prínosu terminálu. Zároveň žiadajú predsedu KSK, aby rokoval s Ministerstvom dopravy a výstavby SR.

Trnka už v tejto súvislosti listom oslovil ministra dopravy a výstavby SR Árpáda Érseka.

Uviedol v ňom, že terminál mal byť prioritou Ministerstva dopravy a výstavby SR, ako objednávateľa železničnej dopravy. Aktuálne premáva totiž len sedem párov vlakov.

„Máme pripravený návrh navýšenia o ďalšie štyri páry vlakov,“ informoval Trnka ministra s tým, že tento zámer nevyžaduje vyššiu potrebu vozidiel. Pripomenul tiež, že pôvodne prezentované zámery ministerstva, pred vybudovaním TIOP, uvádzali rozsah až 25 párov vlakov denne.

„Postoj ministerstva spôsobil, že Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) spochybnil analýzu 'Elektrifikácie trate Haniska - Moldava nad Bodvou, mesto' s odôvodnením nedostatočného rozsahu železničnej dopravy,“ uzavrel R. Trnka.
Ministerstvo reaguje: Zlyháva župa

Ministerstvo dopravy, podľa hovorkyne Karolíne Duckej, naplnilo svoj záväzok k navýšeniu vlakov, ktorý bol výsledkom rokovaní s VÚC Košice.

„Od cestovného poriadku, ktorý vstúpil do platnosti v decembri 2015, sme k pôvodne 8 vlakom pridali ďalších 6 vlakov (7 párov). Rovnaký krok mal podľa dohody uskutočniť aj Košický samosprávny kraj. Malo sa tak stať eliminovaním súbežných autobusových spojov na linke Moldava – Košice a pretrasovaním existujúcich spojov na terminál v Moldave. Ten však svoj záväzok do dnešného dňa nezrealizoval (v cestovnom poriadku pre obdobie 2015/2016 boli tieto 'samosprávne' vlaky aj publikované, avšak s poznámkou, že budú premávať až odo dňa vyhlásenia). Preto prípadné navýšenie vlakovej dopravy je v rukách KSK, aby tak naplnili cieľ harmonizovania autobusovej a železničnej dopravy,“ uviedla riaditeľka odboru komunikácie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky Karolína Ducká.


Čítajte viac: https://kosice.korzar.sme.sk/c/22112897 ... z5nRUK3wd5
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.