https://presov.korzar.sme.sk/c/22038638 ... ravia.html
PREŠOV. Frekventovaná Jarková ulica v centre mesta je už roky v dezolátnom stave.
Výtlky, objavujúce sa diery po prepadnutej vozovke, zničené chodníky a minimálna zeleň, navyše v zlom stave, taký je obraz časti mesta, ktorá bezprostredne naväzuje na Hlavnú ulicu.
O rekonštrukcii sa hovorí roky
Problematická ulica je pomerne úzka, nemá na niektorých miestach chodníky a je na nej veľmi hustá doprava, pohybuje sa tu množstvo chodcov.
Mesto vypísalo súťaž ešte v roku 2004, no doposiaľ nedokázalo nájsť peniaze v rozpočte na jej opravu.
S konkrétnymi prácami na príprave sa začalo až v posledných rokoch, keď bola spracovaná projektová dokumentácia (2015) a na mieste bol aj archeologický prieskum.
Problematická bola aj úprava rozpočtu pre výhrady poslancov - napríklad drahá dlažba, otázka obrubníkov či problematika samotnej bezpečnosti.
Nakoniec sa peniaze podarilo vyčleniť.
Investuje sa približne 3,8 milióna eur
Mesto po spracovaní dokumentácie pre stavebné povolenie a ukončení povoľovacích procesov pristúpilo k verejnému obstarávaniu.
„Predmetom zákazky sú nasledovné stavebné práce, úpravy priestoru Jarkovej ulice - rekonštrukcia vozovky a chodníkov (stavebno-technické usporiadanie celého uličného priestoru vrátane odvodnenia), nové verejné osvetlenie, slaboprúdové rozvody, kamerový systém a časť NN rozvodov, výsadba sprievodnej uličnej zelene a vytvorenie nových prvkov drobnej architektúry, v súlade s požiadavkami a kritériami kladenými na uličný priestor v Mestskej pamiatkovej rezervácii Prešov,“ píše sa v opise zákazky.
Stavba je členená na etapy, takže opravy a s ňou spojené obmedzenia by mali byť postupné po úsekoch.
Stavba sa člení na úseky - II. etapa od začiatku Jarkovej po Tkáčsku, I. etapa A od Tkáčskej po Floriánovu, I. etapa B od Floriánovej po Suchomlynskú a III. etapa - koniec úpravy od Suchomlynskej ulice.
Celková predpokladaná hodnota zákazky je takmer 3,8 milióna eur bez DPH.
Súťaž by sa mala ukončiť koncom februára a dĺžka trvania zákazky by mala byť 36 mesiacov.
Vozovka bude z kamennej kocky
Podľa podkladov by sa na ulici malo zjednotiť šírkové usporiadanie dopravného priestoru s priľahlými chodníkmi a vysadiť sa má aj nová zeleň.
Po rekonštrukcii sa režim dopravy nemení a ostane zachovaných 84 parkovacích miest.
Znížiť by sa však mala maximálna povolená rýchlosť na 30 km/h, čo by malo zvýšiť bezpečnosť pre chodcov.
Výraznou zmenou bude aj použitý materiál na cestu.
„Farebnosť a štruktúra použitých materiálov jednoznačne opticky oddeľuje koridor vozovky od koridoru pre peších. Vozovka je navrhovaná z kamennej kocky svetlosivej farby a chodníkové časti z formátovaného porfýru sivočervenej farby, sú oddelené obrubníkom v úrovni dlažby a odvodňovacím kanálikom šírky 30 cm,“ píše sa v podkladoch.
Na ulici by mali pribudnúť aj prvky drobnej architektúry.
Celkovo sa má osadiť 42 kusov lavičiek, 9 taburetiek (kamenné kocky), koše na odpadky, ale aj stojany na bicykle (30 ks) a jedna pitná fontána.
Vysadia sa aj nové dreviny, konkrétne hrab obyčajný, trvalky na ploche 108 m², skalničkové koberce na ploche 179 m² a založiť sa má aj nový trávnik.