Pri Višňovom hrozí štátu miliardová škoda, tvrdí NDS
25.01.2019, 16:00 | Ján Kováč | © 2019 News and Media Holding
Konflikt okolo diaľničného tunela Višňové sa vymkol spod kontroly a naberá na intenzite. Štát a dodávateľ sa doťahujú, kto je zodpovedný za meškanie a predraženie úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Jeho súčasťou je aj sedemapolkilometrový tunel, najdlhší na Slovensku. Novinkou je list, ktorý Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zaslala taliansko-slovenskému stavebnému konzorciu Salini Impregilo – Dúha. Vyčísluje v ňom možné škody. Tri najväčšie položky dosahujú spolu 1,3 miliardy eur. Stavbári od NDS zase žiadajú od štátu cez dodatky zhruba 160 miliónov eur nad rámec kontraktu.
NDS sa listom zjavne snaží pohroziť, že aj ona bude žiadať odškodné. Závratné sumy v liste treba brať ako súčasť taktiky, a preto s istou rezervou. Pozornosť je lepšie nasmerovať na samotné riziká, ktoré NDS popisuje – prepadnutie eurofondov, predraženie stavby, ako aj časový sklz.
Vyberú drahšieho
Podľa NDS hrozí, že úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala sa predraží dvojnásobne. Diaľničiari vychádzajú z predpokladu, že vypovedia zmluvu so združením Salini pre omeškanie výstavby a vyberú nového dodávateľa, ktorý bude drahší.
Združenie Salini má podľa zmluvy za dokončenie úseku dostať ešte 410 miliónov eur. Ak NDS vyberie nového dodávateľa, tomu by mohla napokon zaplatiť za to isté až 900 miliónov eur.
Rozdiel je daný tým, že za uplynulé roky sa zmenila situácia na trhu. Talianske združenie naceňovalo úsek v období nízkych cien, keď firmy mali nedostatok práce a prebytok voľných kapacít. Náklady boli nižšie. Navyše sa v boji o zákazky púšťali do väčšieho rizika, keďže trpeli núdzou. To bol aj dôvod, prečo skončil v reštrukturalizácii napríklad Váhostav-SK.
Teraz však v stavebníctve ľudia chýbajú a ceny stavebných prác rastú. Preto je pravdepodobné, že nový
https://www.etrend.sk/ekonomika/p-pri-v ... fondy.html