Prešovský dopravný Masterplan za 700-tisíc je už na svete. Č

Moderátor: Moderátori

Prešovský dopravný Masterplan za 700-tisíc je už na svete. Č

Odoslaťod svaco » 22. Jan 2019 15:41

Prešovský dopravný Masterplan za 700-tisíc je už na svete. Čo zistil a čo navrhuje

Čítajte viac: https://presov.korzar.sme.sk/c/22033106 ... z5dLbXuqTG

PREŠOV. Mesto Prešov si dalo vypracovať strategický dokument v oblasti dopravy.

Stratégia udržateľnej mobility alebo Masterplan stál 687 840 eur s DPH a bol financovaný z eurofondov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

Rozsiahly materiál, ktorý má niekoľko sto strán, spracovala česká spoločnosť NDCon z Prahy.

Tá predtým robila podobnú zákazku aj pre Košice, od ktorých za Stratégiu rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta zinkasovala v roku 2015 skoro 1,1 milióna eur tiež z eurofondov.

Prešovský Masterplan hovorí o tom, čo by sa malo v meste urobiť najbližšie roky pre zlepšenie dopravnej situácie.

Vychádza pritom zo zozbieraných dát a analýz.

Konkrétne riešenia sú navrhované aj s ohľadom na finančné možnosti investorov (mesto, štát, európske zdroje).

Konečné rozhodnutia o realizácii navrhovaných opatrení však budú závisieť od politických rozhodnutí.

Mesto malo neaktuálny dokument
Vo vypracovanom dokumente, ktorý už schválila mestská rada, boli stanovené výhľadové strategické ciele ako stav dopravného systému, ku ktorému by mal Prešov smerovať v období do roku 2040.

„Strategické ciele sú zamerané na dostupnosť a prepojenie riešeného územia, plynulosť cestnej dopravy, atraktivitu verejnej dopravy a minimalizáciu negatívnych vplyvov na životné prostredie,“ píše sa v dokumente.

Mesto zatiaľ disponovalo len Generelom dopravy z roku 1988, ktorý je od roku 2008 neplatný a rozhodnutia sa prijímali bez komplexných podkladov.

Nový Masterplan už hovorí o konkrétnych riešeniach na základe aktualizovaných dát o pohybe v meste a jeho okolí.

Napríklad z nich vychádza aj to, že po dostavaní severného a západného obchvatu klesne počet vozidiel v meste o polovicu, alebo poukazuje i na zbytočnosť východného obchvatu (navrhuje ho realizovať iba ako cestu tretej triedy).

Súčasťou je aj softvér, ktorý po zadaní vstupných dát dokáže modelovať rôzne dopravné situácie a predpovedať správanie vodičov.

Takto sa dá zisťovať, ako ovplyvní realizácia konkrétnej cestnej stavby (napr. preložka I/68, budovanie obchvatov a pod.) dopravu v meste.

Využiť sa dá aj pri ďalších zamýšľaných investíciách, ako napríklad pri výstavbe obchodných centier či štadiónov.

Zároveň môže pomôcť modelovať situácie pri rekonštrukciách a cestných obmedzeniach, takže radnica sa môže na základe podkladov rozhodovať o synchronizácii prestavieb tak, aby to malo čo najmenší negatívny vplyv na dopravu.

Ľudia majú presadnúť z áut do MHD
Dokument pomenúva aj hlavné problémy dopravy v meste a k čomu by mala smerovať.


PREČÍTAJTE SI TIEŽ:
Prešov má kľúčový dopravný plán. Podľa dát je jeden z obchvatov zbytočný
„Cieľom nie je vytvoriť najlepšiu uličnú sieť s najväčšou kapacitou, ale cieľom je ovplyvniť správanie sa ľudí, ktorí prichádzajú do mesta. To znamená tak, aby to bolo financovateľné, aby to fungovalo do budúcnosti, neboli dlhé kolóny, preplnené autobusy a rozložili sa investície,“ povedal v rozhovore jeden z tvorcov strategického dokumentu Jan Kašík.

Zároveň opatrenia smerujú k tomu, aby ľudia namiesto automobilov využívali verejnú dopravu, cyklistickú alebo chodili pešo. Preto je potrebné urobiť opatrenia aj v týchto oblastiach, aby sa zatraktívnila a vedela konkurovať autám.

„Pre dnešných mladých ľudí bude celoživotne normálne využívať hromadnú dopravu. Dnes ju využívajú ženy, mladší a starší muži, ale muži od 30 do 60 sedia v aute, takže to chceme trochu zmeniť,“ povedal Kašík.

Samozrejmosťou je aj postupná integrácia dopravy (železnice, prímestská, autobusová doprava, MHD).

Postupne by sa mal teda zvýšiť podiel využívania hromadnej prepravy a po vybudovaní obchvatov sa má doprava z centra presúvať na mestské obchvaty.

„Objazdové trasy sa po výstavbe obchvatov uvoľnia, takže doprava by sa vysunula na diaľničný obchvat a z centra by sa vysunuli na mestský obchvat. V centre by boli viacmenej dojazdy na platené parkoviská,“ vysvetľuje Kašík.

Tie by však nemali slúžiť na celodenné parkovanie.

Návrhy v troch scenároch
Dokument navrhuje riešenia v troch rôznych scenároch a je už len na politickom rozhodnutí, ktorou cestou sa doprava v meste bude uberať.

Samozrejme, najväčšiu rolu tu hrajú financie a ich prerozdelenie.

„Scenár BAU je praktický vývoj, ktorý by sa realizoval, aj keby sme neurobili žiadne rozhodnutia na úrovni mesta. Je to vec, ktorá sa stane, pretože tu štát postaví obchvaty. Takže to je nový stav, ktorý sa stane bez toho, že takýto projekt budeme napĺňať. Potom sú tam Do All varianty,“ hovorí Kašík.

Tie sa rozdeľujú na dva scenáre.

Do All - vyrovnaný je pri predpoklade rozpočtových možností, ktoré sú realistické, a malo by to byť financovateľné v nasledujúcich rokoch.

Ďalším je Do All - rastový, ktorý počíta s rozšíreným rozpočtom a vyšším dotačným financovaním.

„Sú to varianty, ktoré idú na hornú hranu potrebnosti. Na konci sme to posúdili, urobili kompiláciu scenárov a vytvorili sme výsledný variant, ktorý využíva vhodné prvky z oboch,“ spresnil Kašík.

Navrhované rozšírenie cestnej siete
Medzi základné problémy patria chýbajúce obchvaty mesta a s tým spojená zaťaženosť hlavných ťahov, ktoré by mali obsluhovať vnútromestskú dopravu.

Dokument v základnom variante (BAU 20) rieši skapacitnenie križovatiek, ktorých rekonštrukcie sa začali v posledných rokoch.

Potrebné je ešte dokončiť rekonštrukciu križovatky Levočská – Obrancov mieru a zrealizovať rekonštrukciu Solivarskej ulice.

Základný scenár do roku 2025 počíta s dokončením obchvatov (severný, západný) a do roku 2030 sa pridáva aj prepojenie Ku Škáre a Pod Šalgovíkom.

„Problém je, že máte juhovýchodne a severozápadne dve veľké sídliská (Sekčov a Sídlisko III), tak najprirodzenejšie cesty vedú cez centrum mesta a v smere, kde nie je vedená žiadna plynulá komunikácia. Odbočuje sa vždy niekde doprava, doľava a dostáva sa stále do centrálnej oblasti,“ opisuje Kašík.

Pri výslednom scenári do roku 2040 (Do All V + R) sa preto pridáva aj organizácia dopravy v centre mesta.

„My navrhujeme, aby mesto prijalo nejaké opatrenia ako zákazy odbočenia vľavo, jednosmerky v oblasti medzi Škultétyho a Nám. legionárov alebo aj pri divadle Jonáša Záborského, aby prejazdnosť bola plynulejšia, ale s menšími možnosťami pohybu. Zmiernia sa tak kolóny a viac by sa využíval objazd okolo centra,“ navrhuje Kašík.

Vo výslednom scenári sa počíta aj s preložkou cesty I/68 (od Dúbravy cez Dukliansku k preložke I/20 (cesta K5) a preložkou cesty I/20 (komunikácie K3 – K1).

Vybudovaním ciest bude trasa teda viesť od Dúbravy v smere k oblasti Kúty a tiahnuť sa bude pozdĺž rieky Sekčov až na Košickú ulicu.

Pretínať tak bude Dukliansku ulicu, Rusínsku a Solivarskú ulicu.

Počíta sa aj s južným napojením Šidlovca, prepojením Ružová – K Surdoku alebo aj napojením mestskej časti Rúrky cez Kráľovu horu až na koniec Sídliska III.

Preferencia MHD aj bus pruhy
Hromadná doprava by sa mala pre cestujúcich zatraktívniť.

Okrem modernizácie vozového parku sa počíta s postupným zatrolejovaním v meste.

Najbližšie výhľady rátajú s vytvorením obratiska Levočská a Clementisova a zatrolejovaním Rusínskej ulice, kde by sa mala presmerovať linka číslo 8, čím by sa skrátila trasa na najväčšie sídlisko.

„Pôvodne sme rozmýšľali o veľkom rozsahu autobusových pruhov, ale po vyriešení situácie obchvatmi to už nebude také akútne. Rozhodne však potrebujeme autobusový pruh medzi stanicou a križovatkou Čierny most a potrebujeme upokojiť aj Levočskú ulicu,“ povedal v rozhovore Kašík.

Navrhované je v budúcnosti vytvoriť aj samostatný pruh pre autobusy na Sídlisku III, čo si však vyžiada rozšírenie cesty spojený so zásahom do zelene.

Navrhujú zriadiť vlakové zastávky
Dopravu v meste a väčšiu dostupnosť verejnej dopravy by mohli priniesť aj využívaním vlakovej dopravy.

„Železnice chceme využívať aj ako obsluhu mesta, takže sme navrhli zastávky na Sídlisku III a chceli by sme, aby železnice slúžili ako regionálna doprava. Tá by pritiahla množstvo ľudí, ktorí by napríklad išli do Košíc autom len preto, že to majú ďaleko na stanicu. Navrhujeme preto parkovisko na stanici a zároveň aj možnosť viacerých zastávok v meste,“ vysvetľuje Kašík.

Návrh počíta s úpravou zastávky Šarišské Lúky, kde by sa dal prepojiť bezpečný peší prechod na Strojnícku ulicu spolu s možnosťou napojenia MHD, čo by spájalo zastávku s oblasťou Sekčov a Delňa.

Navrhované sú aj zastávky na Sídlisku III (Dúbrava a Mukačevská) spolu so zastávkami Prešov Nemocnica, Nižná Šebastová a Prešov juh (obsluha pre sídlisko Šváby).

Pomôcť by malo aj zintenzívnenie dopravy mimo mesta spolu s budovaním záchytných parkovísk a zosynchronizovaním spojov s ostatnými druhmi dopravy.

Parkovanie a zlepšenie pre chodcov a cyklistov
Počíta sa aj so zavedením parkovacej politiky na celom území.

V centre mesta by sa malo predchádzať celodennému parkovaniu napríklad zvýšením cien.

Potrebné je však vytvoriť parkovacie objekty P+G (zaparkuj a choď pešo) na Björnsonovej ulici a P+R (zaparkuj a cestuj) na železničnej stanici.

Na sídliskách sa navrhuje zriadiť rezidentské parkovanie (rezident 20 eur ročne, abonent 200 eur na rok a návštevník 2 eurá na deň).

Návrh počíta aj so zatraktívnením cyklistickej dopravy, kde by sa malo pokračovať s rozširovaním cyklochodníkov po hlavných ťahoch.

Objaviť by sa mohli aj cyklopruhy (Masarykova, Levočská, Škultétyho).

Pomôcť by mali aj aplikácie pre cyklistov, zavedenie bikesharingu a budovanie infraštruktúry pre parkovanie bicyklov.

Pre peších by sa mala zlepšiť bezpečnosť pri rizikových priechodoch, ale počíta sa s budovaním nových trás ako napríklad Sekčov – Nemocnica (cez plánovaný mestský park), pozdĺž rieky Sekčov alebo aj priechod cez koľajisko na stanici Šarišské Lúky.



Čítajte viac: https://presov.korzar.sme.sk/c/22033106 ... z5dLbg1obc
Obrázok používateľa
svaco
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 788
Obrázky: 14
Založený: 29. Jan 2008 11:16
Bydlisko: Presov

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.