Érsek: Národné aerolínie nebudú, lety Praha-KE su v strate

Moderátor: Moderátori

Érsek: Národné aerolínie nebudú, lety Praha-KE su v strate

Odoslaťod DrX » 13. Nov 2018 17:04

Érsek: Národné aerolínie zrejme nebudú, lety medzi Prahou a Košicami sú v strate

Ministerstvo si zadalo analýzu na národného leteckého dopravcu.

13. nov 2018 o 14:51 Marek Poracký

Minister dopravy Árpád Érsek z Most-Hídu. (Zdroj: SME - MARKO ERD)
Písmo:A-|A+00

V okolí Bratislavy sa v rámci PPP projektu stavia zhruba 60 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Zmluvu s konzorciom okolo španielskej spoločnosti Cintra štát podpísal v roku 2016 s tým, že autostrády sa postavia do roku 2020.

Ministerstvo dopravypriznáva, že termín sa nestihne. Mešká nielen štát, ale aj samotný zhotoviteľ. Dokedy sa teda tieto autostrády postavia? Aj na túto otázku odpovedá v rozhovore pre SME minister dopravy ÁRPÁD ÉRSEK z Mosta-Hídu.

Na bežné opravy viac ako troch tisíc kilometrov ciest prvých tried má na budúci rok ísť opäť 40 miliónov eur. Budú vodiči frustrovaní z výtlkov?

"Ťažko povedať. Čo vieme, to opravíme. Nie je to však jednoduché. Kým sa do toho pustíme, musíme stavbu naprojektovať, mať stavebné povolenie, ale aj stavebnú firmu."

Nie je 40 miliónov málo?

"V opravách ciest nie je systém. Chceme ho vybudovať, aby sme vedeli, koľko peňazí pôjde na údržbu ciest prvej triedy."

Rozpočet na bežnú údržbu ciest sa za posledné roky nemení.
Kto je Árpád Érsek

Vyštudoval Fakultu telesnej výchovy a športu na UK v Bratislave;
ministrom dopravy je od augusta 2016;
bol štátnym tajomníkom na ministerstve dopravy za vlády Ivety Radičovej, ale aj keď bol ministrom dopravy Roman Brecely;
počas jednofarebnej vlády Smeru bol poslancom parlamentu;
je členom strany Most-Híd.

"V priebehu roka rozpočet priebežne zvyšujeme - tento rok to bolo o vyše 30 miliónov eur na základe dohody s ministerstvom financií. Navyše, slovenská správa ciest má peniaze aj z eurofondov."

Tie nemôžete použiť na výmenu asfaltu.

"Áno, eurofondy sa dajú použiť len na zvýšenie bezpečnosti. Bežná údržba sa musí dostať do stavu, keď budeme cesty vedieť opravovať priebežne, a nie až vtedy, keď sú v havarijnom stave, ako sa to stáva pri mostoch."

Oprava mosta v Podbieli stála vyše šesť miliónov eur. Ak by sa opravil skôr, vyšlo by to podľa Igora Janckulíka (bývalého splnomocnenca vlády pre rýchlostné cesty, pozn. red.) na pol milióna eur.

"Pán Janckulík má možno pravdu, ale teraz sa to nedá jednoznačne povedať. Niekedy si polievku prihrievajú aj starostovia, ktorí chcú okamžite vyhlásiť havarijný stav, no napokon sa ukáže, že to tak nie je. V reálnom havarijnom stave je len niekoľko mostov."

Aby sa nestalo podobné nešťastie ako v Taliansku, musíme predvídať. Havarijné stavy mostov sme pokryli, opravujeme ich. Chcem však viac.

Aj preto som žiadal ministra financií Petra Kažimíra, aby sme okrem každoročných transferov zo štátneho rozpočtu na cesty vyčlenili ďalších 50 miliónov eur a robili to tak aj nasledujúce štyri roky.

Už ste s ním túto debatu uzavreli?

"Rokujeme. Aj oni vidia, že musíme do opráv ciest zaviesť konkrétny systém."

Ktoré cesty by sa mohli v prípade dohody na budúci rok opraviť?

"Tento rok som sumu rozdelil na štvrtiny do regiónov, kde najlepšie vedia, ktoré úseky treba opraviť. Podobne budem postupovať aj v budúcom roku."
Prečítajte si tiež: Analytik: Vlaky zadarmo sú populizmus, stoja desiatky miliónov eur

Z viac ako troch tisícok kilometrov ciest prvej triedy je viac ako tisíc v zlom stave. Kto je za to zodpovedný?

"Slovenská správa ciest nikdy nebola taká dofinancovaná, aby sa cesty prvých tried mohli kvalitne udržiavať. Ani dodatočných 50 miliónov eur nie je žiadna výhra, no je to obrovská pomoc.

Na jednotky sa v minulosti zabúdalo, podobne to vidno aj v železničnej doprave - neinvestovalo sa ani do opráv, ani do budovania nových tratí. Podfinancovanie ciest a železníc teraz vrcholí."

Nie je to aj zlým manažmentom Železníc Slovenskej republiky?

"Aj v súkromných podnikoch máte dobrých, zlých a ešte slabších manažérov. Neviem, kde história zaradí tých mojich.

Manažment nevyrobí viac peňazí, to je úlohou ministerstva dopravy. V tomto mám čisté svedomie. Odkedy som tu, snažím sa peniaze na cesty aj železnice zvyšovať."

Ako by ste oznámkovali svojich manažérov?

"Ohodnotil by som ich ako priemerných."

To je trojka. To nemáte dobrých manažérov.



Pán Erdössy nevie počítať. Trápi ma tým.„

Árpád Érsek o generálnom riaditeľovi ŽSR

"Schopní manažéri idú radšej do súkromného sektora, kde napríklad výber dodávateľa netrvá mesiace či roky.

Keď ste súkromník, vyberiete si najvhodnejšiu firmu a zákazku mu zadáte. Koľko objektov sa nestavia, pretože ich niekto napadol na Úrade pre verejné obstarávanie?"

Nie je za nezáujmom schopných ľudí aj politika? V mnohých prípadoch si štátne firmy obsadia politické strany na základe koaličných rokovaní.

"To nechcem komentovať. U nás manažéri prechádzajú výberovým konaním. Vedel by som si predstaviť aj iný systém, no na jeho zmenu nie je politická vôľa."

Špekuluje sa, že generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Martin Erdössy je na odstrel. Odvoláte ho?

"To nechajte na mňa. Budem postupovať na základe overených informácií."

Má vašu dôveru? Martin Erdössy sa do vás po schválení rozpočtu vládou pustil. Rozpočet je podľa neho pre železnice likvidačný.

"Pán Erdössy nevie počítať. Trápi ma tým. Má 230 miliónov eur z eurofondov, 270 miliónov zo štátneho rozpočtu a má aj vlastné peniaze. To nie je málo. Otázkou je, či vie tieto peniaze efektívne použiť."
Prečítajte si tiež: Na cesty prvých tried má ísť toľko, čo na kilometer diaľnice pri Prešove

Železničná spoločnosť Slovensko nakúpi zubačky takmer za 40 miliónov eur. Nepovažujete túto sumu za neprimeranú?

"V Tatrách budú jazdiť rovnaké zubačky, ako sú napríklad v Taliansku. Dodá ich švajčiarska firma Stadler. Myslíte si, že sa potrebuje s niekým dohadovať?

Na Slovensku je problém, keď kúpite vlaky od ŽOS Vrútky aj keď kúpite vlaky od švajčiarskej firmy."

Je to efektívne?

"Áno. Naposledy sme zubačky kupovali v 70. rokoch minulého storočia."

V prípade Tatier sa však podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo neráta s úpravou tratí. Môže sa preto stať, že síce budeme mať veľa vlakov, no nebudú mať kde jazdiť.

"Ak sa to stane, okamžite odvolám generálneho riaditeľa."

Nechýbal vám aj posudok Útvaru hodnoty za peniaze?

"Projekty do 40 miliónov eur útvar nemusí posudzovať.

Nie vždy s nimi súhlasím. Tvrdili, že pri výstavbe obchvatu Prešova vieme ušetriť 400 miliónov eur, o čom informovali aj prezidenta Andreja Kisku. Nie je to pravda. Teraz ideme spustiť súťaž na výstavbu tunela Soroška."



Chcete povedať tým ľuďom, ktorí platia dane ako vy a sú tam najmenej rozvinuté okresy, že to tak ostane ďalšie desiatky rokov?„

Árpád Érsek o výstavbe tunela Soroška

Hovoríte však o dvoch veciach. Obchvat Prešova je úsek diaľnice D1 a úseky rýchlostnej cesty R4. Tunel Soroška je súčasťou rýchlostnej cesty R2.

"Keď sme spustili výstavbu úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh, útvar hovoril o zmene trasy zo severného na južný, kde v minulosti boli soľné bane.

V prípade Sorošky hovorili, že stačí rozšíriť existujúcu cestu. Ak by to dokázali, dal by som im Nobelovu cenu. Na jednej strane sa nachádza krasový objekt, na druhej priepasť."

V relácii RTVS O päť minút 12 ste nedávno povedali, že na výstavbu tunela Soroška Európska komisia Slovensku nedá peniaze. Máme na to?

"Hádam tento štát nie je odkázaný na to, aby všetko uhrádzala Komisia. Ani diaľničný obchvat Bratislavy, teda diaľnica D4 s rýchlostnou cestou R7, sa nezaplatia z eurofondov."

Naznačujete, že by sa Soroška stavala cez PPP projekt?

"Nie."

Slovensko stále nedokončilo diaľnicu D1. Na výstavbu úseku medzi Turanmi a Hubovou budeme potrebovať asi 900 miliónov eur.

"V tomto momente štát na to určite nemá peniaze. Nemám teda tento úsek pripravovať? Jeho výstavbu budem riešiť z iných peňazí, napríklad formou PPP."

Nemá ministerstvo dopravy inú prácu, ako stavať tunel cez Sorošku?

"Chcete povedať tým ľuďom v najmenej rozvinutých okresoch, ktorí platia dane, že to tak zostane ďalšie desiatky rokov? Treba to začať budovať. Bude to v polovičnom profile.
Minister dopravy Árpád Érsek v rozhovore pre SME.
Minister dopravy Árpád Érsek v rozhovore pre SME. (zdroj: SME - MARKO ERD)

Za 15 - 20 rokov, keď tam doprava narastie päťnásobne, budeme stavať druhý profil."

Aktuálne sa stavajú viaceré úseky diaľnic – aj s najdlhším tunelom Višňové. Národná diaľničná spoločnosť ráta s jeho dokončením v roku 2019, čo je nereálne. Kedy sa to dokončí?

"To isté som sa pýtal aj ja zhotoviteľa. Nepovedal nič. V tom roku sa to však určite nedokončí."

Čo s tým urobíte?

"Môžeme rozviazať zmluvu zo zhotoviteľom a vybrať novú firmu. Rokujem s Úradom pre verejné obstarávanie. Pred niekoľkými dňami subdodávatelia dali podanie na spoločnosť Dúha, aby sa začalo konkurzné konanie.

Firma nakoniec všetko vyplatila a konanie nepokračovalo. V druhom kole takéto podanie môže prísť na firmu Salini Impregilo. Spoločnosť Skanska mi napísala, že nedostala peniaze za svoju prácu."

Kedy teda rozhodnete?

"V najbližších mesiacoch. Zriadil som krízový štáb, ktorý situáciu posúdi."
Prečítajte si tiež: Aký je možno posledný Kažimírov rozpočet?

Obchvat Bratislavy má stáť asi 1,8 miliardy eur. Dá sa to za túto sumu postaviť?

"Dá, no s problémami."

Kedy odhadujete dokončenie tejto diaľnice?

"Termín je jeseň 2020. Predpokladám, že sa to dovtedy nestihne. Meškal aj štát, aj koncesionár. Štát meškal niekoľko mesiacov, keďže nevydal načas všetky stavebné povolenia.

Mali sme problémy s výkupom niektorých pozemkov, preto sme za dva týždne zmenili zákon. Koncesionár nezačal stavať načas na úsekoch, na ktorých mohol. Teraz dobieha zameškané. Kto bude posudzovať, kto za to nesie zodpovednosť?"

Aká je odpoveď?

"V konečnom dôsledku to zrejme môže posúdiť až arbitráž."

Vlaky zadarmo zaviedla v roku 2014 druhá vláda Roberta Fica (Smer). Vyčlenila na to 13 miliónov eur, pričom táto suma sa do rozpočtu píše každoročne. Stoja stále 13 miliónov eur?

"Stoja viac. Presná suma sa povedať nedá, keďže každý rok sa mení. Určite je to však viac ako 20 miliónov eur. Pozitívne je, že za posledné dva roky sa predaj nulových lístkov ustálil a zvýšil sa počet platiacich cestujúcich."

Prečo štát už konečne neprizná reálne náklady na vlaky zadarmo?

"Najdrahšie je to, čo je zadarmo. Konkrétnu sumu nevieme povedať, keďže skutočný stav do veľkej miery ovplyvňujú aj počty pridaných spojov."

Zrušíte vlaky zadarmo?

"Nie. Nie je na to politická vôľa."

Letisko Milana Rastislava Štefánika v Bratislave chcete prenajať. Záujem oň mali viaceré spoločnosti – napríklad aj čínska Hainan airlines, ktorá napokon skončila vo Viedni. Nie je na takýto krok neskoro?

"Nikdy nie je neskoro. Príprava analýzy najlepšieho možného návrhu na budúci rozvoj letiska mi trvala rok a pol. Vláda v decembri rozhodne, či pôjdeme hľadať koncesionára, alebo letisko zostane v štátnych rukách.



Presná suma sa povedať nedá, keďže každý rok sa mení. Určite je to však viac ako 20 miliónov eur.„

Árpád Érsek o vlakoch zadarmo

Som za to, aby sme hľadali medzinárodne silného koncesionára. Pristávajú tu len nízkonákladové spoločnosti, ktoré situáciu v Bratislave nevyriešia. Letisko má dlh 55 miliónov eur."

Košice sú na tom s leteckými dopravcami oveľa lepšie.

"Áno, no Viedeň je od Košíc vzdialená asi 450 kilometrov. Záujem o bratislavské letisko sa ukáže až v súťaži. Pripúšťam aj možnosť, že do súťaže sa neprihlási nikto, keďže v blízkosti je letisko Schwechat."

Máte politickú podporu?

"O všetkom rozhodne vláda. Ak sa stav nezmení, bude treba dlh začať splácať s štát do letiska nemôže naliať peniaze , keďže by išlo o nepovolenú štátnu pomoc."

V novembri má Ekonomická univerzita priniesť výsledok štúdie o tom, či sa oplatí národný letecký dopravca, o ktorom sníva Andrej Danko.

"Odovzdať ju má do konca mesiaca. Presné výsledky zatiaľ nemám, no keď sú v mínuse České aerolínie na linke medzi Prahou, Bratislavou a Košicami, poviem tým asi všetko. Reálna investícia to podľa mňa nebude."

Zrušíte teda sen Andreja Danka.

"Aj ja snívam sny, a nie všetky sa mi splnia."

Čítajte viac: https://ekonomika.sme.sk/c/20956550/arp ... z5Wke3UAVI
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.