Tri kysucké obce spísali petíciu

Moderátor: Moderátori

Tri kysucké obce spísali petíciu

Odoslaťod MVO » 29. Okt 2018 09:53

Tri kysucké obce spísali petíciu

Obyvatelia kysuckých obcí Skalité, Čierne a Svrčinovec podpisujú petíciu. Žiadajú napojenie cesty I. triedy v Skalitom na D3 v smere na Slovensko. Doposiaľ vraj z diaľnice nemajú žiadny úžitok.

24. okt 2018 o 13:00 IVETA HAŽÍKOVÁ
Obrázok

Úsek D3 Skalité – štátna hranica postavili ešte v roku 2005, nebolo však možné ho sprejazdniť, keďže nebol napojený na cestnú sieť. (Zdroj: RADOSLAV BLAŽEK)
SKALITÉ. Úsek D3 Skalité - štátna hranica postavili ešte v roku 2005, nedal sa však sprejazdniť, keďže nebol napojený na cestnú sieť. Do užívania motoristom ho odovzdali až s úsekom D3 Svrčinovec – Skalité. Obyvatelia sú však nespokojní. Výsledkom je petícia, ktorú podpisujú v týchto dňoch aj v susedných obciach Čierne a Svrčinovec.

Žiadajú v nej ministerstvo dopravy a Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), aby rozhodli a vybudovali napojenie cesty I. triedy v obci Skalité na diaľnicu D3 v smere na Slovensko.

„Doposiaľ nám diaľnica priniesla iba upchaté a poškodené cesty, znečistené životné prostredie,“ píšu. Pýtajú sa, ako sa dá užívať diaľnica bez napojenia. „Preto ani v budúcnosti z nej nebudeme mať prospech, ak bude slúžiť najmä tým, ktorí prichádzajú na Slovensko. Žiadame, aby sme nemuseli chodiť do Poľska, ak sa budeme chcieť napojiť na našu diaľnicu. Chceme, aby po jej dokončení jazdilo cez naše obce smerom do Čadce menej áut a mohli sme ju využiť, ak vznikne prekážka na cestách prechádzajúcich cez naše obce.“

Konštatujú, že vybudovaniu napojenia na diaľnicu nič nebráni, bolo naplánované a pozemky sú už majetkoprávne vysporiadané.

„V súčasnosti je v obci Skalité vybudovaná neúplná diaľničná križovatka s napojením na cestu I/12. Jej dostavba sa plánuje v rámci realizácie 2. profilu diaľnice D3 v úseku Skalité – hranica SR/PR,“ informovala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Ako sa vyjadrila p odľa štúdie realizovateľnosti z roku 2014 diaľnica na úseku D3 Svrčinovec – Skalité zatiaľ postačuje v 2-pruhovom usporiadaní. „NDS na základe iniciatívy občanov preveruje iné možnosti výstavby križovatky a bude informovať o ďalšom postupe,“ dodala.

Na dokončený úsek musia ísť ďalšie milióny
Diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité spustili do prevádzky vlani v júni. Po skolaudovaní sa ukázalo, že sú potrebné ďalšie dodatočné práce. Napriek tomu, že namiesto troch trvala výstavba štyri roky. Po oficiálnom odovzdaní do užívania pribudol napríklad výstražný systém upozorňujúci na námrazu. Pracovalo sa tiež na náhradných vodných zdrojoch, asfaltových vrstvách vozovky, dopravnom značení či technológií tunelov.
Práce na diaľnici ešte nekončia
„V tomto roku je potrebné dobudovať hraničné obchodné miesta. Takisto sa budú robiť úpravy na začiatku úseku, na ceste I/12, odstránia sa dočasné komunikácie. Konečná cena bude známa až po ukončení všetkých stavebných prác,“ informoval začiatkom roka Martin Guzi z NDS.
Podľa jeho slov počas výstavby vzniká množstvo nových skutočností, ktoré ovplyvňujú výslednú realizáciu. Tieto sa vykonávajú tzv. pokynmi na zmenu, ktoré sa zverejňujú v centrálnom registri zmlúv a premietajú do dodatkov k zmluve o dielo v dohodnutých intervaloch. „Predmet dodatkov sa do pôvodnej zmluvy nezahrnul, keďže ide o nepredvídateľné faktory, ako sú zmena geológie a neúnosné podložia cestného telesa diaľnice,“ argumentoval.
Budú musieť siahnuť do „vlastného vrecka“
„Dodatočné práce na úseku diaľnice D3 sa nefinancovali a ani nebudú financovať z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Budú sa hradiť z vlastných zdrojov NDS, respektíve z rozpočtu,“ informoval komunikačný odbor ministerstva dopravy.
Finančná čiastka za vybudovanie časti od Svrčinovca až po hranicu s Poľskom tesne presiahla 417 miliónov eur. Ako po skolaudovaní informovala NDS, zmluvná cena za stavbu úseku D3 Svrčinovec – Skalité bola necelých 330 miliónov eur bez DPH. Projekt sa financoval zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu.

Hlavnou funkciou tohto viac ako 15 km dlhého úseku, ale aj celej diaľnice D3, je predovšetkým prevedenie tranzitnej dopravy v severojužnom smere na trase európskeho dopravného koridoru a odľahčenie súčasnej hlavnej severojužnej dopravnej spojnice na území Slovenska medzi hraničnými priechodmi Trstená – Šahy. Cieľom stavby bolo aj odľahčiť oravský hraničný priechod Trstená s Poľskom. Okrem neho tiež hraničný priechod Svrčinovec s Českom, kadiaľ prechádzajú všetky vozidlá nad 7,5 t, smerujúce z Kysúc nielen do Českej, ale aj do Poľskej republiky. Úsek D3 Skalité – štátna hranica postavili ešte v roku 2005, nebolo však možné ho sprejazdniť, keďže nebol napojený na cestnú sieť. Do užívania motoristom ho preto odovzdali až s úsekom D3 Svrčinovec – Skalité.
Výstavba bola náročná pre členitý terén i zástavbu

Trasovanie a výstavba diaľnice Svrčinovec - Skalité boli veľmi komplikované pre členitý terén i existujúcu zástavbu v tejto lokalite. Súčasťou diaľnice sú aj dva jednorúrové tunely (Poľana 898 m, Svrčinovec 420 m) a 29 mostov. Z nich je najdominantnejší most Valy v obci Čierne, ktorý sa svojou výškou 84 m nad terénom stal najvyšším nielen na Slovensku, ale aj v strednej Európe. Názov Valy údajne pochádza zo stredoveku, podľa tamojšieho náleziska historického opevnenia.

VEDELI STE?

Na stavbu mosta Valy sa použilo 12-tisíc kubíkov betónu
a 2 030 ton ocele.

Na moste je osadený vetrolam, ako v tretej krajine Európy, po Francúzsku a Chorvátsku.

Na pilieri mosta bol počas výstavby osadený výťah, cesta nahor ním trvala 2,5 minúty.

FAKTY

Dĺžka úseku: 15 460 m

Počet tunelov: 2 (Svrčinovec a Poľana)

Počet mostných objektov: 29

Dĺžka mostných objektov: 3 782 m

Počet križovatiek: 2 (Svrčinovec, Skalité)



Čítajte viac: https://mykysuce.sme.sk/c/20945174/tri- ... z5VJBDZ917
MVO
diskutujúci
 
Príspevky: 185
Obrázky: 12
Založený: 20. Jún 2014 13:08

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.