Na cesty prvých tried má ísť toľko, čo na km diaľnice (celý)

Moderátor: Moderátori

Na cesty prvých tried má ísť toľko, čo na km diaľnice (celý)

Odoslaťod rado » 10. Okt 2018 11:47

Na cesty prvých tried má ísť toľko, čo na kilometer diaľnice pri Prešove

Ministerstvo vyčlenilo len 40,5 milióna eur.

9. okt 2018 o 20:58 MAREK PORACKÝ
ZDROJ: https://ekonomika.sme.sk/c/20932290/aky ... -2019.html

BRATISLAVA. Za každý kilometer vyše sedemkilometrového diaľničného obchvatu Prešova zaplatí štát približne 45 miliónov eur. Na údržbu viac ako troch tisícok kilometrov ciest prvých tried dá o niečo viac ako 40 miliónov.

Je to rovnaká suma ako minulý rok. V návrhu štátneho rozpočtu na budúci rok ju vyčlenilo ministerstvo financií pod vedením Petra Kažimíra (Smer).

Odborníci dlhodobo upozorňujú, že cesty prvých tried sú v zlom stave a že na ich údržbu treba peňazí viac.

„Takmer polovicu výdavkov tvorí zimná a letná údržba, v skratke solenie a kosenie. Čo potom ostáva na zvodidlá, značenie, obnovu asfaltu a podobne,“ pýta sa Dalibor Trebichalský, analytik Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Susedná Česká republika dáva na údržbu ciest prvej triedy ročne viac ako 290 miliónov eur. To je vyše sedemnásobok slovenských výdavkov, ich sieť ciest prvej triedy je pritom len dvakrát taká rozsiahla.

Väčšinou cez obce

Cesty prvej triedy sú pre Slovensko kľúčové. Jazdí po nich viac ako 40 percent všetkej cestnej dopravy v krajine. To je stále podstatne viac ako po diaľniciach či rýchlostných cestách. Slovenská správa ciest, ktorá má jednotky na starosti, ich však opravuje často neskoro.

Rozpočet na dopravu
  • 1,15 miliardy eur je suma, ktorú má budúci rok dostať ministerstvo dopravy;
  • Je to o 22,4 milióna eur menej, ako dostalo tento rok;
  • 920,8 milióna eur má ísť na správu, prevádzku, údržbu a budovanie cestnej a železničnej infraštruktúry;
  • To je o 40 miliónov eur viac ako tento rok;
  • Na projekty rozvoja a modernizácie železničnej dopravnej cesty má ísť 8,32 milióna eur;
  • Na údržbu a opravy diaľnic a ciest prvej triedy má ísť spolu 64,2 milióna eur;
  • Na údržbu koľajníc pôjde 250 miliónov eur;
  • Na prevádzku vlakov vo verejnom záujme má dostať Železničná spoločnosť Slovensko 218,7 milióna eur ;
  • Na prevádzku vlakov vo verejnom záujme má dostať RegioJet 8,4 milióna eur .


"Cestu tento rok opravili. Bola už v dezolátnom stave. Voda v nej po zapršaní pre vyjazdené ryhy stála. Keď prešlo auto, striekala až na chodník. Štát o tom vedel, umiestnil tam značku,“ rozpráva starosta Slovenského Nového Mesta Ján Kalinič.

Cez prihraničnú obec na juhovýchode Slovenska prechádza po dvojprúdovke hlavný ťah z Trebišova do Čiernej nad Tisou. Autostráda v tomto regióne je v nedohľadne. Podobne aj v ďalších regiónoch spájajú lokálne centrá len cesty prvých tried.

Z 3300 kilometrov ciest prvej triedy na Slovensku je v nevyhovujúcom stave viac ako tisíc. Stovky mostov sú zase podľa analytika Inštitútu INEKO Jána Kovalčíka v zlom, veľmi zlom i havarijnom stave.

„Naozaj nechápem, že vláda tento problém nerieši ani pri rekordnom raste príjmov. Priviesť diaľnicu či rýchlostnú cestu do každého regiónu objektívne nemôže, no aspoň opraviť jestvujúce cesty by rozhodne mohla,“ hovorí Kovalčík.

Ekonomika má na budúci rok rásť o 4,5 percenta. V rozpočte verejných financií, ako ho navrhuje ministerstvo financií, je vyše 37 miliárd eur. Pre ministerstvo dopravy je z nich určených 1,15 miliardy, to je o niečo menej ako tento rok.

Potrebovali by milióny navyše

Zanedbávanie včasnej údržby podľa Kovalčíka znamená, že opravy ciest stoja viac. Namiesto bežných opráv budú totiž v budúcnosti nutné oveľa nákladnejšie rekonštrukcie.

Jedným z príkladov je most v Podbieli na Orave. Keď spadol, jeho nové vybudovanie stálo viac ako šesť miliónov eur. Keby ho opravili o päť rokov skôr, mohlo to byť za 500-tisíc.

Podobným prípadom je most v obci Nižná nad Oravou. Je na ceste, ktorá vedie do poľskej Jablonky, kam chodia ľudia na trhy. Pre jeho zlý technický stav cestári zúžili pruhy a ľudia preto stáli v kolónach. Dnes ho opravujú za vyše dva milióny eur.

Na zastavenie ďalšieho poškodzovania ciest a mostov by mal štát podľa Jána Kovalčíka ročne vynaložiť o 20 až 30 miliónov eur viac ako dnes.

„Dlhodobo upozorňujeme na stav ciest prvej triedy a pravidelne žiadame podstatne zvýšiť potrebné peniaze. Budeme ďalej rokovať o zvýšení peňazí na tento účel,“ hovorí hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

Či je ministerstvo financií ochotné rokovať o zvýšení rozpočtu na údržbu jednotiek, na otázky SME neodpovedalo. S denníkom dlhodobo nekomunikuje.

Dlhodobé upozorňovanie

Na málo peňazí na údržbu ciest prvej triedy však vlani pri schvaľovaní rozpočtu upozornil aj Najvyšší kontrolný úrad, aj Útvar hodnoty za peniaze pri ministerstve financií.

Rozpočet na budúci rok, ktorého návrh predložil minister Kažimír, ešte nie je konečný. Rozhodovať o ňom bude najprv vláda, definitívne ho budú schvaľovať poslanci v novembri a decembri tohto roka.
Obrázok používateľa
rado
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.

cron